۱۵

تقاضایی از آیت‌الله سیستانی: برای ایران کاری کنید!

آیت‌الله سیدعلی سیستانی در زمره یکی از روشن بین ترین عالمان دینی و مراجع تقلید شیعه در تاریخ معاصر است.
کد خبر: ۲۷۵۳۷۳
۱۲:۲۴ - ۲۱ آذر ۱۴۰۱

مهدی نصیری *
آیت‌الله سیدعلی سیستانی در زمره یکی از روشن بین ترین عالمان دینی و مراجع تقلید شیعه در تاریخ معاصر است. او با تدبیری شگفت و با کمترین مداخله در امور سیاسی و حکومتی کشورعراق توانست نقشی نجات بخش و ثبات آفرین درعراق ملتهب پس از سقوط صدام و حزب سرکوبگر بعث داشته باشد. فتوای تاریخی او برای جهاد با هجوم داعش به عراق و حمایت پیوسته از پروسه مردم سالاری و انتخابات آزاد، در زمره خدمات سیستانی به جامعه در حال صیرورت و تکامل عراق است.

او بارها از اقلیت سنی عراق و دیگر مذاهب عراق با تعبیر «انفسنا» (خود ما) یاد کرده و علی رغم قدرت فوق العاده مذهبی و مردمی اش، هرگز در صدد تحمیل هیچ امر دینی و حکم شرعی خارج از چارچوب مجلس و پارلمان عراق ـ که مرکز قدرت سیاسی ست ـ بر نیامده و هرگز سخن از حجاب اجباری حتی در شهرهای مقدسی چون نجف و کربلا نگفته است. هیچ کس در عراق به خاطر اهانت به سیستانی محاکمه نشده است‌. دیدار او با پاپ در سال 1399 همه جهان را متوجه حوزه علمیه نجف و مرجعیت شیعه در این شهر مقدس کرد.
در کنار این همه، آیت الله سیستانی میلیونها مقلد در ایران دارد، ضمن آن که خود ایرانی و از خطه سیستان و خراسان است و از همین رو جا دارد از این فقیه روشن بین تقاضا کنیم به هر نحو که مصلحت می داند و با همه ملاحظاتی که در مورد کشورعراق و نفوذ نظامی ایران در این کشور و رابطه ایران وعراق دارد، اقدام و حرکتی مصلحانه در مورد حوادث تلخ سه ماهه اخیر ایران انجام دهد و از نفوذ معنوی خود برای توقف چرخه خشونت و سرکوب مردم و جوانان معترض در خیابانها و دانشگاهها و دردناک تر از همه روند آغاز شده اعدام برخی دستگیرشدگان که می تواند به ابعاد خشونتها دامن بزند، استفاده کند.

باید به عنوان یک فرد حوزوی به آیت الله سیستانی عرض کنم که گرد سکوتی بسیار زیانبار و مهلک برای حیثیت و آبروی روحانیت شیعه در ایران بر سر حوزه قم و دیگر حوزه های علمیه ایران ـ که پس از انقلاب به سرعت از استقلال و حریت فاصله گرفته و در اختیار منویات حکومت قرار گرفتند ـ پاشیده شده و این خوف وجود دارد که اگر این روند حکمرانی فقر و فلاکت و فساد آفرین همراه با فاصله گیری روزافزون از جمهوریت و خواست و اراده مردم و بدتر از همه سرکوبهای خونین و دستگیریهای گسترده ادامه پیدا کند، در آینده نه از روحانیت نشان قابل اعتنایی بماند و نه از حوزه های علمیه‌‌. ‌تمام ارزش روحانیت شیعه به استقلال و در کنار مردم بودن است، همان چیزی که امروز روحانیت شیعه درعراق تحت زعامت حضرتعالی بدان مفتخر است اما این مزیت تاریخی و انحصاری روحانیت در ایران در معرض نابودی تمام عیار قرار گرفته است.

آیت الله! اطلاع دقیق شما از اوضاع و تحولات ایران همیشه زبانزد بوده و از همین رو انتظار می رود در باره ایران و مردم ایران و آینده ایران کاری بکنید. مکاتبات و پیغامها و درخواستهای نخبگان و مراجع و چهره های سرشناس سیاسی داخل ایران با راس هرم قدرت. تاثیری در اصلاح امور نداشته، اما شاید قلمی و سخنی و قدمی از شما اثری داشته باشد و چونان تلنگری اهالی قدرت را از خواب بیدار و به اندیشه کردن برای اصلاح امور وادار کند. والامر الیکم
* پژوهشگر دینی

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۵
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
امروزه شیعه بجان شیعه افتاده. باید بزرگان و دلسوزان دین فکری بکنند. دودی که به چشم همه می رود. تا مردم (( بیچاره )) چشم امید به آمریکا و انگلیس به عنوان نجات دهنده ایران نیفتد، فکری باید کرد. با وعده های تکراری و ترساند به اعدام وزندان نمی توان مردمی که دست خالی و ناامید هستند حکومت کرد.
دزدهای منافق که به اسم ذوب شده ولایت فقیه در حکومت نفوذ کردند، نمیشود امیدی به آینده حکومت داشت.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
الکی شلوغش نکن کدام شیعه بجان شیعه افتاده؟
حسین
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
دیگر کار از این حرفها گذشته است ثابت شده است که قتل و غارت مخالف سیره عملی شیعه است اعمال یزید در مقابل اینها چیزی نیست چون یزید کاری به اهل بیت آنها نداشت و جنازه شهدا کربلا را ندزدید تو خود بخون حدیث کامل از این مفصل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
کجا قتل غارت بوده (منظور اینکه قتل یا اعدام بوده منتها غارت نبوده و ربطی به شیعه بودن اونهم سیره شیعه ندارد)
و اینکه یزید جنایت شدید داشته کار هم به اهل بیت طرف مقابل داشتن اما ربودن جنازه مقتول شاید باب نبود آن‌زمان
(در بیابان رها کردن بر خلاف دستور اسلام که دفن می‌باشد تا از بین برود و عدم دفن نشانه اعلام کفر مقتول می‌باشد
)
سیستانی
Denmark
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
لازم نیست کاری کنم . در ایران دارند به حکم خدا و قرآن عمل میکنند .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
قطعا فهم شما از مسائل جاری در ایران از فهم آیت الله سیستانی و همه حوزه های علیمه بالاتره، مرحبا به نبوغتون
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۳
بنظرم اشتباه شده ، بايد مهدى نصيرى در رأس هرم قدرت قرار ميگرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
درباره حجاب اجباری
فتوای علما چیست
نظر آیت الله سیستانی چیست
(ایشان حجاب را اجبار نمیدانن؟)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
در حکومت اسلامی حجاب اجباری است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
مرجع بنده آیت الله سیدعلی سیستانی هستند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
متاسفانه اینکه عده ای بیت المال را بالا بکشند و ارز را هپلی هپو کنند و بالایی ها اجازه محاکمه ابر دزدان را ندهند و دلیلش را مصلحت بدانند و بد حجابی را که تقریبا عین بی حجابی است تائید کنند . آنوقت دیکر چه چیزی از اسلام می‌ماند . بد حجابی یعنی بی حیایی و سرآغاز بی غیرتی است و آنوقت جامعه از اسلام دور شده و بی ناموسی گسترش پیدا می‌کند . چرا اینقدر بالایی ها بر بی حجابی به انحاء مختلف تاکید دارند و اینکه آقای سیستانی کاری به بی حجابی ندارد که خیلی بد است . حجاب امر دین است و اهمیت ندادن به آن موجه نیست و نه تنها افتخار نیست بلکه لکه ننگ است .
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
امروز روسریه فردا شلوارپس فردا هم میگن دلمون میخاد لخت بیاییم بیرون نتیجشم ازهم پاشیدگی،خانواده هاس
جواد
United States of America
۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۶
واقعاأ که مردم از بی عدالتی به تنگ امده اند نان خوردن ندارند شما از حجاب حرف میزنید ؟ فقر فساد میاره شما اشتباه میکنید که مردم لخت میخواهند
آرش
Netherlands
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
آقای مهدی نصیری ساده لوحی وبی سوادی محض درنوشته های پرازایرادات واشکالاتت کاملا اعیان است،خداوندشمارا هدایت کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
مسیح مهاجری در کتاب خاطرات خود از سفر هاشمی رفسنجانی به عراق در دهه هشتاد نقل می کند که هنگامی که از ایت الله سیستانی درخواست ورود به امور و مسائل ایران شد ایشان گفته بود ( به این مضمون) شهید بهشتی در هنگام تدوین قانون اساسی جایی برای حضور و ورود علماء به این عرصه باقی نگذاشت...