۰

اولین مجری و خبرنگار محجبه در تلویزیون کانادا

به‌طور کلی زنان مسلمان در غرب با دو مشکل بزرگ برای حضور در جامعه روبه‌‌رو هستند. برخی خانواده‌های مسلمان در غرب به دلیل دیدگاه منفی نسبت به جامعه و برداشت‌های اشتباه در مورد حضور اجتماعی زنان که بیشتر به دلیل سنت‌های جامعه مبدأ وجود دارد، دید مثبتی نسبت به حضور بانوان و دختران مسلمان در فعالیت‌های اجتماعی و حتی اشتغال ندارند.
کد خبر: ۲۷۵۲۷۰
۱۱:۲۸ - ۱۶ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، جینلا ماسا (Ginella Massa) خبرنگار پانامایی ـ آفریقایی‌تبار مسلمان که در سال ۲۰۱۵ به اولین مجری محجبه در تلویزیون کانادا تبدیل شد، تلاش می‌کند که صدا و چهره مثبتی برای جامعه مسلمان باشد و با آموزش به هم‌کیشان خود به آن‌ها برای تعامل بهتر با رسانه‌ها کمک کند.

برخلاف آنچه که در جوامع غربی تصور می‌شود، زنان در تعالیم اسلام برای حضور در فعالیت‌های اجتماعی منع نشده و وجود حجاب نمی‌تواند مانع یا محدودیتی برای اشتغال، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‌های ورزشی این قشر باشد.
به‌طور کلی زنان مسلمان در غرب با دو مشکل بزرگ برای حضور در جامعه روبه‌‌رو هستند. برخی خانواده‌های مسلمان در غرب به دلیل دیدگاه منفی نسبت به جامعه و برداشت‌های اشتباه در مورد حضور اجتماعی زنان که بیشتر به دلیل سنت‌های جامعه مبدأ وجود دارد، دید مثبتی نسبت به حضور بانوان و دختران مسلمان در فعالیت‌های اجتماعی و حتی اشتغال ندارند.
از سوی دیگر به دلیل تبلیغات منفی رسانه‌ای و برخی رفتارهای افراطی از سوی مسلمانان در جوامع غربی،‌ حضور و موفقیت مسلمانان (نه فقط زنان) در جامعه با نوعی واکنش و بازخورد منفی مواجه می‌شود که ریشه در تئوری‌های توطئه در مورد اسلامی کردن جوامع غربی دارد.
با وجود این مشکلات،‌ هستند زنان مسلمانی که حضور موفقی در حوزه‌های مختلف اجتماعی،‌ فرهنگی،‌ ورزشی و سیاسی در جوامع غربی دارند و حتی در مواردی تاریخ‌سازی کرده‌اند. جینلا ماسا یکی از همین دسته افراد است که توانسته در حوزه‌ فعالیت خود اولین زن مسلمانی باشد که به موفقیت می‌رسد.
شروع و ورود به حرفه‌ خبرنگاری

جینلا ماسا (Ginella Massa) از جمله مسلمانان مهاجر کانادایی است که در این کشور به حرفه خبرنگاری تلویزیونی اشتغال دارد. ماسا که در ۲۹ ژانویه ۱۹۸۷ از والدینی آفریقایی ـ پانامایی در پاناما سیتی به دنیا آمد بعد از مسلمان شدن مادرش،‌ به تبعیت از وی دین اسلام را پذیرفت.
بعد از ورود به کانادا در حوزه روزنامه‌نگاری فعالیت کرد. وی که فارغ‌التحصیل ممتاز از دانشگاه یورک و کالج سنکا است، از سال ۲۰۱۰ در پشت صحنه و روی آنتن برای خبرگزاری‌های محلی و ملی کانادا از جمله CTV News ،CFRB و Rogers TV کار کرده و مقالات و گزارش‌هایی در رسانه‌های معتبری مانند The Globe از او منتشر شده است.
استعدادهای او از همان خردسالی در تورنتو قابل توجه بود. پس از برنده شدن در مسابقه سخنرانی در کلاس سوم، مادرش به او پیشنهاد کرد که در تلویزیون شغلی را دنبال کند. اما برنده جایزه کانادایی اسکرین از سال ۲۰۱۰ سخت تلاش می‌کرد تا حرفه خبرنگاری خود را هم پشت صحنه و هم جلوی دوربین بسازد.

اما ورود به تلویزیون به این آسانی نبود. ماسا در گفت‌وگویی که در سال ۲۰۲۱ در پایگاه Canada Immigration منتشر شد، این مشکلات را اینگونه شرح می‌دهد: «مجبور شدم بسیاری از مسائل مرتبط با حرفه‌ام را به تنهایی طی کنم. مانند برخی همتایان خود در صنعت، شبکه یا مخاطبینی نداشتم. والدینم نمی‌توانستند به من توصیه یا راهنمایی کنند که چگونه در روزنامه‌نگاری موفق شوم، اگر چه خیلی حمایت می‌کردند. واقعاً باید در اوایل دوران حرفه‌ای خود مدافع خودم می‌شدم و برای اثبات اینکه شایستگی حضور در اینجا را داشتم، تلاش بیشتری می‌کردم.»

اولین مجری و خبرنگار محجبه در تلویزیون کانادا

 

تاریخ‌سازی مجری محجبه در سال ۲۰۱۵

اما در سال ۲۰۱۵،‌ همه چیز برای ماسا تفاوت پیدا کرد. وی در سال ۲۰۱۵ تبدیل به اولین گزارشگر تلویزیونی با حجاب کانادا در سال ۲۰۱۵ و اولین گوینده خبر با حجاب در پخش خبری ۱۱ شب، CityNews تورنتو، در ۱۷ نوامبر ۲۰۱۶ شد.
ماسا اضافه می‌کند که این کار مستلزم اصرار بود: «کسانی که در این صنعت موفق می‌شوند، افرادی هستند که اعتماد به نفس دارند و وقتی کارها برای اولین بار درست پیش نمی‌رود، دلسرد نمی‌شوند.»

او چهره‌ای آشنا به عنوان مجری برنامه «امشب کانادا با جینلا ماسا» در شبکه خبری CBC و خبرنگار ویژه The National است که برای بسیاری از کانادایی‌ها به عنوان تنها مجری با حجاب در تلویزیون ملی شناخته می‌شود. ماسا در سال ۲۰۱۸ در تورنتو با شوهرش ازدواج کرد.

حجاب و پوشش مشکل من نیست، مشکل منتقدان است

ماسا در گفت‌وگویی که در سال ۲۰۱۷ با وب‌سایت Muslim Link داشت در مورد واکنش‌ها به اینکه اولین خبرنگار محجبه کانادایی شده است، گفت: واکنش بسیار مثبت بوده است. اما اقلیتی کوچک از مردم احساس می‌کنند که باید برای من توییت‌ها و پیام‌های بد بنویسند. بسیاری از این افراد هرگز آثار من را نخوانده یا رویدادهایی را که پوشش داده‌ام ندیده‌اند. آنها فقط تیتر یک خبرنگار با حجاب را دیدند و به این نتیجه رسیدند که به آنها توهین شده است. آنها فقط من را به عنوان نمونه‌ای می‌بینند از اینکه چگونه «اسلام در حال تسخیر است!»، «شریعت خزنده!» و اینکه من سمبل «مظلومیت» هستم. خیلی تلاش می‌کنم که اجازه ندهم این‌ها تأثیری روی من بگذارند، زیرا می‌دانم که بیشتر این‌ها به دلیل ناآگاهی است و واقعاً قضاوتی در مورد کار من نیست.

وی افزود: من اینجا هستم تا یک خبرنگار باشم. خوشحالم که درباره کارم به عنوان یک خبرنگار انتقاد می‌شود. اگر مردم فکر می‌کنند که من بی‌انصافی کرده یا سؤالات درستی نپرسیده‌ام، همیشه آماده مذاکره هستم. اما اگر فقط انتقاد از نحوه لباس پوشیدن من باشد که واقعاً این مشکل من نیست، این مشکل آنهاست. صادقانه خواهم گفت و می‌گویم که همیشه احساس می‌کنم یک خارجی هستم. واقعاً هیچ دایره‌ای در میان همه آن هویت‌ها وجود ندارد که احساس کنم واقعاً به آن تعلق دارم.

اسلام هویت من است

ماسا همواره به مسلمان و لاتین‌تبار بودن خود افتخار کرده است. وی در بخش دیگری از مصاحبه خود با Muslim Link گفت: من در پاناما و در خانواده‌ای اسپانیایی‌زبان به دنیا آمدم. تمام خانواده من کاتولیک هستند، پدر خودم کاتولیک است. مادرم زمانی که من خیلی جوان بودم به اسلام گروید و من با این دین بزرگ شدم. بنابراین اسلام بیشتر از ریشه‌های آمریکای لاتینی من بخش بزرگی از هویتم شد.
این خبرنگار مسلمان تصریح کرد: اما با توجه به آنچه گفته شد، هرگز واقعاً احساس نکردم که ۱۰۰ درصد در جامعه مسلمانان هستم زیرا نه آسیای جنوبی بودم، نه عرب و نه سومالیایی، اگرچه اغلب مردم مرا با آن‌ها اشتباه می‌گیرند.
این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه شخصیت مسئولیت‌پذیری دارد، تصریح کرد: سعی می‌کنم که صدای مثبتی برای جامعه مسلمان و چهره مثبتی باشم و بهترین کار را برای توانمندسازی سایر هم‌کیشانم انجام دهم، تا صدای خود را به رسانه‌ها برسانند و ببینند که آنها نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. در گذشته، من برای گروهی از مسلمانان آموزش رسانه‌ای انجام می‌دادم تا به آنها در تعامل بهتر با رسانه‌های خبری کمک کنم.
ماسا بر هویت اسلامی خود بیشتر از تعلق داشتن به مذهبی خاص از اسلام تأکید می‌کند و می‌گوید: وقتی صحبت از مذاهب متفاوت از اسلام می‌شود، ابتدا خود را مسلمان می‌دانم. من به مساجد مختلف می‌روم چون معتقدم به یک جامعه خاصی از مسلمانان تعلق ندارم. با وجود اینکه خانواده من مسلمان شیعه بودند، ما به انواع مساجد مختلف، اعم از سنی و شیعه، با وابستگی‌های فرهنگی متفاوت می‌رفتیم چون معتقد به همزیستی مذاهب هستیم.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: