۰

کاهش شتاب تولید علم در ایران

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: با وجود اینکه میزان تولید علمی ایران ۱۱ برابر متوسط دنیاست اما شتاب آن گرفته‌ شده که بخشی از آن به خاطر تحریم و برخی دیگر نیز به دلیل عدم توجه به ملزومات پژوهشی بوده است.
کد خبر: ۲۷۵۱۸۲
۱۵:۰۸ - ۱۳ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران گفت: با وجود اینکه میزان تولید علمی ایران ۱۱ برابر متوسط دنیاست اما شتاب آن گرفته‌ شده که بخشی از آن به خاطر تحریم و برخی دیگر نیز به دلیل عدم توجه به ملزومات پژوهشی بوده است.

آقای حسن زمانیان روز یکشنبه در آیین گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه قم، اظهار داشت: سهم ایران از کل مقالات دنیا در سال ۱۴۰۰، حدود ۲ درصد و سهم ایران از مقالات قابل استناد دنیا نیز ۳.۶۷ درصد بوده است درحالی‌که جمعیت ایران یک درصد از جمعیت جهان را شامل می‌شود.

وی افزود: بالغ‌بر هزار و ۸۰۰ دانشمند ایرانی نیز نام خود را در بین دانشمندان دودرصدی جهان ثبت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهشی که منجر به فناوری و تولید نهایی نشود از اهمیت چندانی برخورد نیست، گفت: سال گذشته با پیوند پژوهش به فناوری و نوآوری ۴۱ هزار اشتغال در حوزه دانش‌بنیان‌ها ایجاد شد.

وی با تاکید دوباره بر ضرورت قرارگیری حوزه پژوهش و فناوری در کنار یکدیگر، تصریح کرد: باید پژوهشکده‌های قدرتمندی در کشور وجود داشته باشد که بتواند ایده‌های استخراج‌شده را تبدیل به محصول و فناوری کند.

وی تاکید کرد: هزار و ۴۲۶ نشریه علمی در حوزه‌های مختلف دانشی دز ایران چاپ می‌شود که حدود ۵۰ درصد از آن‌ها در حوزه علوم اسلامی و انسانی است.

وی بابیان اینکه ایران در رتبه شانزدهم علمی دنیا قرار دارد، گفت: با وجود اینکه میزان تولید علمی ایران ۱۱ برابر متوسط دنیاست اما شتاب آن گرفته‌ شده که بخشی از آن به خاطر تحریم و برخی دیگر نیز به دلیل عدم توجه به ملزومات پژوهشی بوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته افزون بر ۷۸ هزار مقالات علمی تولیدشده در ایران در پایگاه‌ های قابل استناد بین‌المللی منتشر شده است.

آقای زمانیان با بیان اینکه رتبه و تعداد اسناد علمی ایران در پایگاه اسکوپوس در جایگاه یازدهم است، خاطرنشان کرد: ثابت شدن روند صعودی مقالات علمی ایران محل تامل دارد و باید وضعیت شتاب علمی را دوباره احیا کنیم.

وی با اشاره به دیپلماسی علمی ایران یادآور شد: سهم مشارکتی بین‌المللی از کل مقالات کشور نیز ۳۵ درصد است که رقم فراوانی را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: ایران هفتمین کشور ازنظر دسترسی به نشریات علمی در بین ۱۳۵ کشور جهان است و زبان فارسی یازدهمین زبان از نظر تعداد نشریات نمایه شده در فهرست ژورنال‌های با دسترسی آزاد در بین ۸۰ زبان جهان است.

وی در ادامه گفت: اولین دستگاه دیالیز، همو دیالیز و دستگاه دیالیز پرتاب کشور به همت سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران ساخته‌شده و هم‌اکنون نسل پنجم و ششم آن در حال صادر به کشورهای مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: با ساخت انبوه و تجاری‌سازی دستگاه دیالیز پرتابل دیگر نیازی به حضور بیماران کلیوی به بیمارستان نیست و بیماران کلیوی در خانه و محل کار خود می‌توانند خون را تصفیه کنند.

آقای زمانیان ابراز داشت: ماهواره پیش‌ بینی زلزله با مرز دانشی پیشرفته از طرح‌ها و پروژه‌ های شاخص در دست‌ ساخت سازمان پژوهش‌ های علمی و صنعتی ایران است و علاوه بر آن این سازمان برای حل کلان مسائل استان‌ های کشور نیز آماده همکاری و تعامل است.

وی بابیان اینکه ۳۰ درصد شرکت‌های این سازمان در مسائل دفاعی مشغول فعالیت هستند، اظهار داشت: شرکت‌های همکار و وابسته به این سازمان توان بالایی در مهندسی معکوس در حوزه‌های مختلف فناوری دارد.

در این آیین از ۵۵ پژوهشگر برتر استان قم در حوزه های مختلف دانشی با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: