۰

لزوم استفاده از آموزش عالی برای جهانی کردن اقتصاد حلال

گزارش سالیانه اقتصاد حلال که از سوی «مرکز اسلامی توسعه تجارت» منتشر شده، نشان می دهد ترکیه به همراه مالزی و اندونزی در زمره 20 کشور برتر صادر کننده اقتصاد حلال در جهان قرار دارند.
کد خبر: ۲۷۵۱۰۶
۰۹:۴۷ - ۱۰ آذر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، گزارش سالیانه اقتصاد حلال که از سوی «مرکز اسلامی توسعه تجارت» منتشر شده، نشان می دهد ترکیه به همراه مالزی و اندونزی در زمره 20 کشور برتر صادر کننده اقتصاد حلال در جهان قرار دارند.

این گزارش در حاشیه سی و هشتمین نشست چهار روزه کمیته دائمی همکاری های اقتصادی و تجاری (COMCEC) در استانبول ارائه شد.

در این گزارش آمده است که کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در سال گذشته معاملات تجاری 63 میلیارد دلاری را برای محصولات حلال ثبت کردند.

بر اساس این گزارش، این صادرات شامل مواد غذایی، دارویی ،آرایشی و بهداشتی می شود که میزان صادرات آن به 275 میلیارد دلار و واردات آن به 338 میلیارد دلار می رسد.

این گزارش می افزاید: تنها 18 درصد از محصولات حلال به کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی وارد می شوند و سه کشور ترکیه،اندونزی و مالزی در میان 20 صادر کننده برتر اقتصاد حلال قرار دارند.

آموزش عالی اسلامی

لطیفه البوعبدلاوی، مدیر کل «مرکز اسلامی توسعه تجارت» در این باره می گوید: هدف این گزارش الهام بخشیدن و توانمندسازی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای اقدام منسجم، ترویج رشد فراگیر و افزایش سهم این کشورها در اکوسیستم تجارت و سرمایه گذاری حلال است.

ترکیه ،اندونزی و مالزی در میان سه بازار برتر آموزش عالی اسلامی قرار دارند که بر اساس این گزارش برای آموزش صنعت حلال ضروری است.

در این گزارش آمده است: مصرف کنندگان مسلمان کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی در سال گذشته 15 میلیارد دلار برای آموزش عالی اسلامی هزینه کردند.

انگیزه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در تجارت و سرمایه گذاری حلال، تقاضای مصرف کننده سبک زندگی حلال (1.7 تریلیون دلار در سال 2021) است که 79 درصد از هزینه های جهانی (2.1 تریلیون دلار) را تشکیل می دهد.

بر اساس این گزارش انتظار می رود که کشورهای اسلامی تا سال 2026 حدود 1.5 تریلیون دلار برای تامین مواد غذایی حلال هزینه کنند.

در این گزارش آمده است: این فرصتی قوی برای کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی فراهم می‌کند تا تولید را افزایش دهند، از تقاضای رو به رشد مصرف‌کننده ها برای محصولات غذایی سالم و ارگانیک استفاده کنند و از دیجیتالی‌سازی در سراسر صنعت حلال بهره ببرند.

اقتصاد حلال،رسانه و تفریح

در حالی که دارایی های مالی اسلامی در سال 2020 بالغ بر 3.32 تریلیون دلار بوده است، اعضای شورای همکاری اسلامی شش بازار از 10 بازار برتر جهانی را برای رسانه و تفریحات مصرف کنندگان مسلمان تشکیل می دهند.

طبق این گزارش، مصرف کنندگان مسلمان کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی حدود 141 میلیارد دلار برای رسانه و تفریح ​​هزینه کرده اند که انتظار می رود این رقم تا سال 2026 به 211 میلیارد دلار برسد.

همچنین بر اساس این گزارش ترکیه در زمره پنج کشور مسلمان برتر در شاخص تجارت و سرمایه گذاری اقتصاد حلال شورای همکاری اسلامی قرار دارد که فعالیت تجارت جهانی و درون سازمانی کشورهای عضو را در بخش های مرتبط با حلال رتبه بندی می کند.

این گزارش به کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی توصیه می کند که استراتژی های عملی از جمله ایجاد تاب آوری اقتصادی ملی، همکاری میان کشورهای عضو شورای همکاری اسلامی ، ترویج و آگاهی اقتصاد حلال، جذب و تسهیل سرمایه گذاری، تحقیق و نوآوری را برای رشد اقتصاد خود در پیش بگیرند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: