۰

نفوذ سامانه بارشی به ۸ استان

سازمان هواشناسی کشور نسبت به نفوذ سامانه بارشی و احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی در هشت استان هشدار داد.
کد خبر: ۲۷۴۷۱۳
۱۶:۱۸ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از نفوذ سامانه بارشی، بارش باران، در مناطق سردسیر و مرتفع بارش برف در نواحی گرمسیر با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با تگرگ خبر داد.

این مخاطرات در روز چهارشنبه (۲۵ آبان‌ماه) در کرمانشاه، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، شمال خوزستان و روز پنج شنبه (۲۶ آبان ماه) در خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال بوشهر، غرب اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی احتمال خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد.

سازمان هواشناسی زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، تسریع در برداشت چغندر قند و تعجیل در کشت دیم محصولات پاییزه تا قبل از شروع بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری، تسریع در برداشت سیب زمینی، پیاز و چغندر قند در استان اصفهان، تسریع در کشت محصولات پاییزه و برداشت خرما در استان خوزستان و تسریع در کاشت سبزی و صیفی‌جات در جنوب استان خوزستان را توصیه می‌کند.

بر اساس توصیه هواشناسی امکان دادن کود به محصولات کشت شده فراهم باشد، ترمیم دیواره حوضچه‌های پرورش ماهی و دریچه‌های استخرها جهت جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخر، خودداری از آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف در استان چهارمحال و بختیاری نیز مد نظر قرار گیرد.

این سازمان همچنین بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‏‌ها و مسیل‏‌ها با توجه به وقوع بارش‏، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش، عدم تردد ماشین‌آلات کشاورزی روی مزارع هنگام وقوع بارش، مدیریت عملیات کشاورزی در باغات مرکبات و نخیلات در استان بوشهر و عملیات آماده‌سازی زمین در زراعت نخود پاییزه دیم در استان کرمانشاه را توصیه می‌کند.

به‌گزارش‌ ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: