۰

دعوت شیخ الازهر از شیعیان برای شرکت در گفت‌وگوی علمای شیعه و سنی

«احمد الطیب» شیخ الازهر مصر از علمای شیعه خواست تا در راستای «مقابله با فتنه» و «درگیری فرقه‌ای» با علمای اهل سنت وارد گفت‌و‌گوی اسلامی - اسلامی شوند، در شرایطی که کشورهای متعددی در منطقه و جهان شاهد تنش های مذهبی هستند.
کد خبر: ۲۷۴۳۹۸
۰۸:۳۵ - ۱۴ آبان ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، «احمد الطیب» شیخ الازهر مصر از علمای شیعه خواست تا در راستای «مقابله با فتنه» و «درگیری فرقه‌ای» با علمای اهل سنت وارد گفت‌و‌گوی اسلامی - اسلامی شوند، در شرایطی که کشورهای متعددی در منطقه و جهان شاهد تنش های مذهبی هستند.

وی که در مراسم اختتامیه کنفرانس «شرق و غرب به خاطر همزیستی مسالمت آمیز انسانی» با حضور پاپ در بحرین سخن می گفت، تاکید کرد که از تمامی علمای اسلام در جهان می‌خواهم با تمامی اختلافات مذهبی و طائفی و مکتبی به سرعت برای برپایی گفت‌وگوی جدی اسلامی- اسلامی در راستای وحدت و نزدیکی و شناخت یکدیگر با هدف تأکید بر وحدت و مخالفت با تفرقه و فتنه و نزاع فرقه‌ای وارد عمل شوند.

شیخ الازهر مصر اظهار داشت: برادرانمان از مسلمانان شیعه را به برگزاری چنین گفتگویی دعوت می کنم و به آنها می گویم که من به همراه علمای ارشد الازهر و شورای حکمای مسلمین با آغوش باز آماده برگزاری چنین جلسه ای و نشستن با همدیگر بر سر یک سفره هستیم.

وی هدف برگزاری چنین جلسه ای را عبور از صفحات گذشته، تقویت امور اسلامی و وحدت مواضع اسلامی، عنوان کرد و پیشنهاد داد که تصمیمات آن روی توقف گفتمان های نفرت پراکنی متقابل و روش های تحریک و تکفیر و لزوم گذر از درگیری های تاریخی و معاصر تاکید داشته باشد.

احمد الطیب گفت: گوش دادن به ندای اختلاف و تفرقه، سوءاستفاده از دین برای دامن‌زدن به نزاع‌های ملی و فرقه‌ای، دخالت در امور دولت‌ها، تضعیف حاکمیت و غصب سرزمین‌های آنها بر مسلمانان حرام است.

فراخوان شیخ الازهر به گفت‌و‌گو بعد از سال ها از اختلافات در منطقه خاورمیانه و درگیری ها در این منطقه از جمله در یمن و سوریه صورت گرفت.

کنفرانس گفت‌وگوی بحرین با شعار «شرق و غرب برای همزیستی انسانی»، روزهای پنجشنبه و جمعه، 12 و 13 آبان‌ماه جاری با شرکت احمد الطیب شیخ الازهر و پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان و با حضور ۲۰۰ شخصیت از نمایندگان و رهبران ادیان و شخصیت‌های فکری و رسانه‌ای در منامه برگزار شد.

جریان ها و شخصیت های انقلابی بحرین پیش از این با برگزاری این کنفرانس در کشور بحرین به دعوت رژیم آل خلیفه به صورت کامل مخالفت کردند. آنها این کنفرانس را در راستای تثبیت مشروعیت حکومت آل خلیفه و مشروعیت بخشیدن به روابط این حکومت با رژیم صهیونیستی و نیز مشروعیت بخشیدن به انتخابات پارلمانی نمایشی در بحرین در روز 12 نوامبر دانستند.
آیت الله شیخ عیسی قاسم نیز در بیانیه ای از چهره های برجسته دینی و مذهبی خواسته بود در صورت شرکت در کنفرانس منامه، شجاعانه نظرات خود را اعلام کنند.

بحرین از 14 فوریه سال 2011 میلادی شاهد انقلاب مردمی علیه رژیم آل خلیفه است. مردم خواهان آزادی، برقراری عدالت و رفع تبعیض و روی کار آمدن نظامی منتخب در کشورشان هستند.

در جریان انقلاب مردمی بحرین، ده‌ها نفر شهید و هزاران زخمی شده اند و حکومت بحرین همچنین صدها بحرینی را سلب تابعیت کرده است.

گروه‌های مدافع حقوق بشر بارها رژیم آل خلیفه را به خاطر سرکوب مخالفان محکوم کرده و خواستار اصلاحات در نظام سیاسی بحرین شده‌اند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: