۴

۳۰ هزار مسجد در چین+ تصویر

مسجد «نیوجی» به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مسجد پکن، مرکزی مذهبی و مکانی برای گردهمایی‌های اجتماعی ۲۵۰ هزار مسلمان و از جاذبه‌های مهم گردشگری در این شهر به شمار می‌آید.
کد خبر: ۲۷۳۹۹۶
۰۸:۴۲ - ۲۸ مهر ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مسجد «نیوجی»، قدیمی ترین مسجد در پکن، چین است. این مسجد اولین بار در سال 996 در زمان سلسله لیائو ساخته شد و در زمان امپراتور کانگشی (1722-1661) از سلسله چینگ بازسازی و بزرگ‌تر شد.

این مسجد در منطقه نیوجی در شیچنگ پکن، مرکز معنوی 10000 مسلمانی که در این مجاورت زندگی می کنند، قرار دارد و بزرگترین و قدیمی ترین مسجد در پکن است.

نیوجی در منطقه شیچنگ ، جایی که مسجد در آن واقع شده است، بزرگترین منطقه ای است که مسلمانان در پکن در آن زندگی می کنند.

مساحت مسجد نیوجیی تقریباً 10000 متر مربع است. این مسجد ترکیبی از تاثیرات فرهنگی و معماری چینی اسلامی و هان را منعکس می کند.

از بیرون، معماری آن تاثیر سنتی چینی را نشان می دهد و داخل آن ترکیبی از خوشنویسی اسلامی و طراحی چینی است.

نمازخانه اصلی مسجد 600 متر مربع مساحت دارد و گنجایش بیش از 1000 نمازگزار را داراست.این مسجد که از چوب ساخته شده است، خانه برخی از آثار و الواح فرهنگی مهم مانند لوح قائم فرمان یک امپراتور است که در سال 1694 در زمان سلسله چینگ اعلام شد.

۳۰ هزار مسجد در چین+ تصویر

۳۰ هزار مسجد در چین+ تصویر

تاریخ مسجد «نیوجی»

جامعه مسلمانان محلی این مسجد را با استفاده از معماری سنتی چینی ساخته اند، با این تفاوت که در داخل آن خط عربی به نمایش گذاشته شده است. در اصل توسط نظرالدین، فرزند یک امام طراحی شده است. پس از تخریب آن توسط ارتش چنگیزخان در سال 1215، مسجد در سال 1443 در سلسله مینگ بازسازی شد.

در سال 1696 تحت سلسله چینگ به طور قابل توجهی گسترش یافت. در زمان سلسله چینگ، بازارهای همسایه به گوشت گاو و گوسفند حلال معروف بود، و حتی تا به امروز خواربارفروشی‌های مسلمانان با علامت عربی در کنار جاده حضور بسیار قوی دارند.

۳۰ هزار مسجد در چین+ تصویر

این مسجد از زمان تاسیس جمهوری خلق چین در سال 1949 به ترتیب در سال های 1955، 1979 و 1996 سه بار بازسازی شده است.

در سال 2002، طرح جامع نوسازی نیوجیه بیان کرد که مسجد در محل فعلی خود باقی خواهد ماند و یک محوطه چمن و میدان بزرگ در اطراف مسجد ایجاد خواهد شد.

۳۰ هزار مسجد در چین+ تصویر

 

معماری مسجد «نیوجی»

این مسجد از گروهی از ساختمان ها تشکیل شده است که از هنجارهای معماری سنتی چین پیروی می کنند. دارای دو حیاط بر اساس طرح سیهیوان است.

امکانات مسجد عبارتند از سالن عبادت، ساختمان برای تبلیغ آداب معاشرت، یک سالن سخنرانی، غرفه لوح، غرفه های دوقلو، و حمام.

در این مسجد یک قرآن باستانی با قدمت بیش از 300 سال، مقبره‌های حکیمان عرب و یک دستگاه عود سوز متعلق به سلسله مینگ وجود دارد. این مسجد همچنین دارای یک کتابخانه با نسخه های خطی قدیمی است.

 

۳۰ هزار مسجد در چین+ تصویر

۳۰ هزار مسجد در چین+ تصویر

 

بازدیدهای رسمی و گردشگری از مسجد «نیوجی»

دولت چین اغلب از مسجد نیوجی به عنوان محل بازدید گروه هایی که از کشورهای اسلامی می آیند استفاده می کند. گردشگران چینی هان و هوی و مسلمانان خارج از چین به دلایل گردشگری از مسجد نیوجیی بازدید می کنند.

در حالی که غیرمسلمانان اجازه ورود به نمازخانه را ندارند، افرادی که در مسجد کار می کنند با همه بازدیدکنندگان کاملا دوستانه رفتار می کنند و خوشحال هستند که در مورد اعتقادات خود با کسانی که می توانند چینی صحبت کنندگفتگو داشته باشند.

بازدیدکنندگان اغلب به مؤسسه اسلامی چین نیز علاقه مند شوندکه درست در جنوب شرقی منطقه قرار دارد.

 

تعداد مساجد در چین

به گفته پروفسور ما جونی، محقق ارشد موسسه قوم شناسی و مردم شناسی آکادمی علوم اجتماعی چین در حال حاضر 30000 مسجد در چین وجود دارد.

 

 

 

جامعه مسلمانان در چین

قوم هوی بزرگترین گروه مسلمانان در چین است و پس از آن اویغورها قرار دارند. هر دو گروه 90 درصد از جمعیت مسلمانان چین را تشکیل می دهند.

جامعه مسلمانان چین شامل گروه های قومی قزاق، قرقیز، ازبک، تاتار، تاجیک، دونگ شیانگ، سالاد و بائوان می باشد.

تخمین زده می شود که 25 میلیون مسلمان در سراسر چین زندگی می کنند ؛اسلام به طور گسترده ای در این کشور گسترش یافته و بر گروه های کوچک متمرکز شده است. اسلام یکی از چهار یا پنج دینی است که به طور رسمی در چین به رسمیت شناخته شده است.

مسلمانان چین عمدتا در سین کیانگ، گانسو، چینگهای و یوننان زندگی می کنند.

منطقه سین کیانگ دارای بیشترین جمعیت مسلمان در چین است و حدود 50 درصد از مردم این منطقه مسلمان هستند.

.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۸
چین قاتل مسلمانان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
چین ادم نیست.دیگران شریک اند حتی شما که منتظری مهدی بیاد .هر کشوری در جهان باعث یکپارچه شدن زمین بشه .مسیر به سمت پیشرفت حرکت می کنه .دلیل این موضوع سکوت رسانه ای و کمونیسمه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
باز از مسلمانان سو استفاده کنید
زینب
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۲
ممنون جالب بود فقط عکس ها رو بروز کنید