۰

حضور ۸ هزار زائر زیر ۲ سال در اربعین حسینی

در نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و‌ سازمان حج و زیارت به تردد بیش از ۵۵ درصد زائران اربعین امسال از مرز مهران و حضور 8 هزار کودک زیر ۲ سال و یک هزار و ۶۲۸ زائر بالای ۸۵ سال در این حماسه عظیم اشاره شد.
کد خبر: ۲۷۳۳۲۲
۱۱:۱۵ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تشکیل شد.

در این نشست، سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت به زائران اربعین که همچنان درعراق مانده‌اند توصیه کرد که مدت سفر خود را کوتاه کرده و به کشور بازگردند.

حسینی با ارائه گزارشی از مشکلات اربعین امسال، افزود: با نیروهایی که برای امداد و راهنمایی سازماندهی شده بودند در مجموع بیش از ۳۱۰ هزار راهنمایی انجام شد.

در ادامه این جلسه، حمیدرضا محمدی، مدیرکل برنامه‌ریزی و پذیرش و اعزام عتبات عالیات سازمان حج و زیارت و حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین از اقدامات صورت گرفته درحوزه مسئولیت‌های سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری در زمینه‌های ثبت‌نام، بیمه، راهنمایی و امور گمشدگان و برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گزارش دادند.

‌مدیرکل برنامه‌ریزی و پذیرش و اعزام عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه از میان بیش از سه میلیون و ۳۷۷ هزار نفری که در سامانه سماح پیش ثبت‌نام کردند، حدود ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار نفر نام‌نویسی خود را قطعی کردند، اظهار داشت: بیشترین ثبت‌نام‌ها مربوط به استان‌های تهران، خوزستان، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بوده است.

‌وی به ترتیب تعداد مردان و زنان ثبت‌‌نام کننده را ۵۹.۷ و ۴۰.۳ درصد عنوان کرد و با ارائه گزارشی از تفکیک سنی زائران ‌گفت: در اربعین امسال هفت هزار و ۹۵۹‌ نفر زیر دو سال و یک هزار و‌۶۲۸ نفر بالای ۸۵‌ سال حضور داشتند.

‌‌محمدی با بیان اینکه بیشترین خروجی بر اساس درخواست متقاضیان از مرز مهران با ۵۵.۵۷ درصد و‌ کمترین از مرز باشماق با دو دهم درصد بوده است، ا‌فزود: با فراخوان کارگزاران و جذب ۵۷۰ نفر، ۷۱ پایگاه راهنمایی زائران و امور گمشدگان از مرزها تا عراق و همچنین به ترتیب در نجف، مسیر نجف تا کربلا، کربلا، کاظمین، سامرا و مرزهای زمینی ۱۱، ۱۸، ۲۰، ۹، ۴ و ۹ پایگاه راه‌‌اندازی شد.

‌وی با ارائه گزارشی از خدمات ارائه شده به زائران تحت پوشش بیمه افزود: از میان ۱۰۱‌ نفر جان باخته ۲۶ نفر در حوادث و ۷۵ نفر در غیر‌حادثه بوده است.

‌در ادامه رئیس کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین نیز اهم فعالیت‌های صورت گرفته در موسم اربعین ۱۴۰۱‌ را ساماندهی و اعزام مبلغ و مبلغه‌ها‌، برنامه‌های روایتگری، ویژه برنامه کودک و نوجوان، مراسم، سخنرانی، عزاداری، زیارت و نیایش ذکر کرد و گفت: در اربعین امسال سلسله نشست‌های علمی و ترویجی به منظور ایجاد تعامل و روابط بین دانشگاه‌های ایران و عراق و اندیشمندان و تولید ادبیات برگزار شد.

‌وی برگزاری مراسم تجلیل و تقدیر از ۶۵‌ موکب‌دار بزرگ کربلا در سالن ستاد فرهنگی اربعین درشهر کربلا با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، مسئولان محلی و اهدای بسته هدایا را از دیگر فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد و افزود: در راستای اجرای طرح تکریم و تقدیر از میزبانی مردم شریف عراق از زائران، ۵۰۰ بسته هدیه به موکب داران و صاحبان منازل تقدیم و به ۱۰۰ نفر‌ و یا موسسه فعال در حوزه اربعین نیز هدایایی تقدیم شد که بازتاب‌های خوبی به همراه داشت. همچنین از دست اندرکران ۲۰۰‌ موکب ایرانی مستقر در مرزهای کرمانشاه و ایلام خوزستان با اهدای هدایایی تقدیر به عمل آمد.

‌حجت الاسلام احمدی به برگزاری محافل و جلسات شعر خوانی درمواکب و مراکز تجمع زائران و همچنین برگزاری محفل شعر شکرا لکرم عراق در کربلا با سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و با ارائه گزارشی از فعالیت های متنوع قرآنی، گفت: با اعزام کاروان نور اربعین حسینی شامل قاریان، حافظان و گروه مدیحه سرایی ۳۱۰‌ برنامه قرانی اجرا و۴۰‌ قطعه کلیپ قرآنی تولید و در فضای مجازی منتشر شد.

‌وی از تشکیل گروه‌های رسانه و فضای مجازی، خبرنگاران و تولید و انتشار محتوا به عنوان دیگر فعالیت‌های کمیته فرهنگی و آمورزشی اربعین نام برد و گفت: در اربعین امسال علاوه بر تولید و توزیع ‌محصولات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی، با اصلاح و تکمیل نرم‌افزار معلا بستر پخش برنامه‌های زنده مراسم‌، امکان ارسال پیامک رایگان برای کاربران و تماس تلفنی محدود رایگان مهیا شد.

‌ در پایان این نشست نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با تقدیر از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه‌های اجرایی و فرهنگی لزوم ظرفیت سنجی در بخش‌های مختلف برای سال‌های‌ آینده را ضروری دانست.

‌حجت الاسلام والمسلمین نواب از مسئولان و دست اندرکاران بخش‌های مختلف خواست که ضمن بررسی و آسیب شناسی فعالیت‌های انجام شده، راهکارها و پیشنهادهای خود را برای رفع آسیب‌ها تهیه و تدوین کرده‌ و گزارش آن را به نشست شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت برای تصمیم گیری ارائه دهند.

‌وی تأکید کرد: پس از سال‌‌ها تجربه جا دارد که نرم‌افزار جامع و هوشمندی که بتواند پاسخگوی نیازهای مختلف در مراسم اربعین باشد تهیه و در اختیار زائران و دست اندرکاران قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: