۰

مینی ایمپلنت دندان با ایمپلنت معمولی چه تفاوتی دارد؟

کاشت ایمپلنت دندان از محبوبترین روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته است. ایمپلنت دندان از جدیدترین روش هایی است که برای جبران دندان از دست رفته به کار برده میشود. ایمپلنت دندان را از میله های تیتانیومی کوچکی میسازند که از طریق جراحی داخل استخوان فک قرار داده می‌شود.
کد خبر: ۲۷۳۲۷۴
۱۵:۴۵ - ۲۸ شهريور ۱۴۰۱

مینی ایمپلنت دندان با ایمپلنت معمولی چه تفاوتی دارد؟

از دست دادن دندان بسیار ناخوشایند است و می‌تواند ناشی از موارد مختلفی مانند بیماری لثه، ضربه به دهان و یا پوسیدگی دندان باشد. به هرحال دندان از دست رفته باید جایگزین شود. ایمپلنت دندان از بهترین روش ها برای جایگزین کردن دندان از دست رفته است. با این حال کاشت ایمپلنت معمولی برای همه مناسب نیست به همین خاطر برخی از دندانپزشکان مینی ایمپلنت را برای این افراد توصیه میکنند. شاید برایتان سوال است که مینی ایمپلنت با ایمپلنت معمولی چه تفاوتی دارد و کدام یک بهتر است. در این مقاله سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم.

ایمپلنت دندان

کاشت ایمپلنت دندان از محبوبترین روش های جایگزین کردن دندان از دست رفته است. ایمپلنت دندان از جدیدترین روش هایی است که برای جبران دندان از دست رفته به کار برده میشود. ایمپلنت دندان را از میله های تیتانیومی کوچکی میسازند که از طریق جراحی داخل استخوان فک قرار داده می‌شود. همزمان با بهبود یافتن فک پس از جراحی،‌ طی فرآیندی به نام osseointegration یا فیوژن (همجوشی) ایمپلنت و استخوان فک به یکدیگر جوش میخورند و از این طریق ایمپلنت به ریشه ای پایدار تبدیل میشود تا از دندان های جایگزین حمایت کند. برای اینکه ایمپلنت از حمایت مناسبی برخوردار باشد باید استخوان فک در آن ناحیه به اندازه کافی توده استخوانی داشته باشد. انواع مختلفی از ایمپلنت ها وجود دارند که هریک متناسب با نیاز افراد مختلف طراحی شده است. تعداد دقیق جایگذاری ایمپلنت ها در فک در جلسه مشاوره با دندانپزشکتان مشخص میشود. در صورتی که تمام دندان های ردیف بالا یا پایین از دست رفته باشد، برای حمایت از پروتز های دندان هر ردیف از 6 تا 8 ایمپلنت استفاده میشود. در برخی مواقع نیز تنها از 4 ایمپلنت استفاده میکنند.

مینی ایمپلنت دندان چیست؟

مینی ایمپلنت دندان با ایمپلنت معمولی چه تفاوتی دارد؟

مینی ایمپلنت نسخه کوچکتر ایمپلنت معمولی است که مزایای بسیاری دارد و در بعضی مواقع دندانپزشکان آن را برتر از ایمپلنت معمولی می‌شمارند. برای اینکه بتوان از ایمپلنت معمولی استفاده کرد باید فک در ناحیه مورد نظر دارای توده استخوانی کافی باشد. با این حال از دست دادن دندان نیز باعث از تحلیل رفتن استخوان میشود و از این طریق چرخه ای معیوب به وجود می آید. در چنین شرایطی با به کارگیری مینی ایمپلنت شما از پیوند استخوان (که خود از چند ماه تا یک سال طول میکشد) بی نیاز میشوید.

مینی ایمپلنت را از یک میله تیتانیومی کوچک به قطری هم اندازه با قطر خلال دندان میسازند. به جای اینکه از اباتمنت برای پوشاندن مینی ایمپلنت استفاده شود، یک توپ کوچک در انتهای آشکار آن قرار داده میشود. این توپ امکان اتصال پروتز دندان به ایمپلنت را فراهم میکند.

نحوه کاشت مینی ایمپلنت دندان

قرار دادن مینی ایمپلنت در استخوان فک مشابه کاشت ایمپلنت معمولی است. ابتدا یک بی حس کننده موضعی به محل جراحی تزریق میشود. سپس روی لثه برش ایجاد میشود تا استخوان فک در آن ناحیه معلوم شود. در ادامه متخصص ایمپلنت استخوان را سوراخ میکند و مینی ایمپلنت را در آن قرار میدهد. سپس در اطراف ایمپلنت لثه را بخیه زده میشود به طوری که قسمت کوچکی از ایمپلنت در بالا مشخص باشد. تا زمانی که لثه و فک شما بهبود پیدا کند پروتز دندان موقت برایتان کار گذاشته میشود.

تفاوت میان مینی ایمپلنت و ایمپلنت معمولی

مینی ایمپلنت دندان با ایمپلنت معمولی چه تفاوتی دارد؟

 دکتر سپیده غلامحسین نیا تفاوت‌های میان دو روش کاشت مینی ایمپلنت و ایمپلنت معمولی را موارد زیر معرفی می‌کند:

  • برای کاشت ایمپلنت معمولی به توده استخوانی کافی در استخوان فک نیاز است تا استخوان بتواند به خوبی با ایمپلنت جوش بخورد. اگر دچار تحلیل رفتگی استخوان فک شده هستید میتوانید از مینی ایمپلنت برای جبران دندان از دست رفته کمک بگیرید.
  • مینی ایمپلنت از ایمپلنت معمولی کوچکتر است. قطر یک مینی ایمپلنت برابر با قطر یک خلال دندان است در حالی که قطر ایمپلنت معمولی حدودا 4 تا 5.8 میلی متر است. با توجه به اینکه مینی ایمپلنت ها بسیار ظریف اند میتوان آنها را برای کاشت دندان‌های جلویی به کار برد.
  • در کاشت مینی ایمپلنت برخلاف ایمپلنت معمولی از اباتمنت یا پیچ استفاده نمیشود. به جای آن، پروتز دندان به کمک حلقه ای الاستیک روی توپی که بر روی سر آشکار مینی ایمپلنت قرار داده شده به مینی ایمپلنت متصل میشود.
  • مینی ایمپلنت در مقایسه با ایمپلنت معمولی ارزان تر است.

انتخاب ایمپلنت دندان مناسب

اگر استخوان فک شما سالم است ایمپلنت معمولی احتمالا برای شما عملکرد بهتری خواهد داشت. ایمپلنت معمولی از مینی ایمپلنت نسبتا محکم تر است و احتمالا عملکرد بهتر و طول عمر بیشتری نیز خواهد داشت.

با این حال استفاده از مینی ایمپلنت پیچیدگی کمتری دارد. مینی ایمپلنت مانند ایمپلنت معمولی، پایه ای ثابت ایجاد میکنند تا پروتز دندان روی آن چسبانده و ثابت شود. استفاده از مینی ایمپلنت به ویژه در مواقعی که به علت کم بودن توده استخوان در فک به پیوند استخوان نیاز است توصیه میشود. در بعضی مواقع هم پزشکان این دو روش را نادیده میگیرند و به سراغ کاشت دندان دائمی می‌روند. باید بدانید که انتخاب تمامی این روش‌ها باتوجه به استخوان فک و سلامت دهانی شما انجام میگیرد.

تفاوت هزینه مینی ایمپلنت و ایمپلنت معمولی

اگر قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارید احتمالا هزینه آن برایتان مهم است. حتی ممکن است هزینه درمان مهم ترین عامل در تصمیم گیری تان باشد.

هزینه کاشت ایمپلنت دندان با توجه به شرایط هر شخص متفاوت خواهد بود اما به طور کلی هزینه هر مینی ایمپلنت نصف یک ایمپلنت معمولی است.

دلایل ارزان تر بودن مینی ایمپلنت عبارت است از:

  • کاشت مینی ایمپلنت از طریق جراحی کمتر تهاجمی است و به سوراخ کردن کمتری نیاز است.
  • مینی ایمپلنت نسبت به ایمپلنت معمولی کوچکتر است به همین خاطر برای ساخت آن به مواد کمتری نیاز است.
  • زمان بهبودی پس از کاشت مینی ایمپلنت کوتاه تر است و دفعات مراجعه به مطب دندانپزشک کمتر است.

عوامل زیادی بر هزینه نهایی کاشت ایمپلنت تاثیر میگذارد. در جلسه مشاوره اولیه با دندانپزشک جزئیات مربوط به مینی ایمپلنت و ایمپلنت معمولی و تمام هزینه های درمان به هر روش با شما در میان گذاشته میشود.

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: