۰

۴۵ درصد از زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند

محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بحمدالله در حال حاضر تعامل مثبتی بین سازمان زندان‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر برقرار است و همچنین از حمایت‌های ستاد در حوزه زندانبانی استفاده می‌کنیم.
کد خبر: ۲۷۲۸۸۴
۱۰:۴۷ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۱

۴۵ درصد از زندانیان مرتبط با مواد مخدر هستند

به گزارش «شیعه نیوز»، محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بحمدالله در حال حاضر تعامل مثبتی بین سازمان زندان‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر برقرار است و همچنین از حمایت‌های ستاد در حوزه زندانبانی استفاده می‌کنیم.

وی درباره پیشگیری ثانویه از اعتیاد و مداخلات سازمان زندان‌ها در حوزه درمان و توانمندسازی ادامه داد: یکی از آسیب‌های اجتماعی در کشور ما موضوع مواد مخدر است و این بلیه از این جهت حائز اهمیت است که هم خودش آسیب است و هم زمینه آسیب‌های دیگر است.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: زمینه بسیاری از سرقت‌ها و ریشه بسیاری از طلاق‌ها در جامعه اعتیاد و مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه ۴۵ درصد از زندانیان مرتبط با زندانیان مواد مخدر هستند، گفت: همچنین تعداد قابل ملاحظه زندانیان سایر جرایم هم درگیر اعتیاد هستند و طبیعی است که بخشی از بودجه ما در این زمینه هزینه می‌شود و ما یکی از شرکای ستاد مبارزه با مواد مخدر هستیم.

محمدی با بیان اینکه از سال ۸۰ سازمان زندان‌ها در زمینه پیشگیری پیشرو بوده است، گفت: در کلینیک‌های مثلثی غربالگری بیماری‌های واگیردار مانند هپاتیت و ... شناسایی می‌شود. همچنین با تاسیس مراکز درمان مواد مخدر و با استفاده از متادون و بوپرنورفین اقدام به درمان معتادان کرده ایم. همچنین برنامه‌های مشاوره و غربالگری سلامت روان از دیگر اقدامات ما است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در اکثر زندان‌های کشور برنامه درمان جایگزین با متادون در حال اجرا است. در سه ماهه اول سال ۲۱ هزار نفر سم زدایی شده اند و ۷۶ هزار نفر تحت درمان متادون و ۱۱ هزار نفر تحت درمان بوپره نورفین قرار گرفته اند. همچنین ۳۳ هزار نفر از زندان از طریق ان‌ای و ۴۴ هزار نفر با استفاده از روش‌های پرهیز مدار تحت درمان قرار گرفتند و افزایش معتادان تحت درمان باعث کاهش ابتلا به سل در بین زندانیان شده است.

محمدی تصریح کرد: خدمات مشاوره در کنار درمان قدم مثبتی در پایداری درمان معتادان داشته است و گروه درمانی به شدت در زندان‌ها انجام می‌شود و ما انتظار داریم ستاد با اختصاص بودجه‌های مناسب از ما در اجرای این برنامه‌ها کمک کنند همچنین انتظار داریم از وزارت بهداشت که مانند سابق پشتیبانی فنی و علمی را از ما داشته باشند.

وی با اشاره به برنامه‌های سازمان زندان‌ها در خصوص درمان زندانیان معتاد ادامه داد: افرادی که ما در زندان‌ها متکلف آن‌ها هستیم از مستضعفین افراد جامعه یا دچار فقر فرهنگی و فکری و یا دلیل فقر مالی هستند.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: تمام همت مان را در سازمان به کار گرفتیم تا از طریق برنامه‌های اصلاحی بازسازگاری اجتماعی را برای این افراد ایجاد کنیم. این اقدامات که در حوزه ترک و درمان اعتیاد انجام می‌دهیم منجر به نجات انسان است و در همین راستا به خانواده زندانیان باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه زندانیان آزاد شده وقتی به آغوش خانواده باز می‌گردند مجددا وارد چرخه جرم نشوند.

وی با اشاره به اولین اولویت سازمان زندان‌ها گفت: همانطور که اگر در جامعه اشتغال باشد جلوی درصد بسیاری از اعتیاد‌ها گرفته می‌شود در سازمان زندان‌ها نیز توسعه کمی و کیفی اشتغال و حرفه آموزی می‌تواند در این زمینه موثر باشد چراکه این افراد بعد از آزادی می‌توانند وارد شغل شده و در جلوگیری از ورود برخی از این افراد به حوزه مواد مخدر می‌تواند موثر باشد.

محمدی تصریح کرد: زندان‌ها بهترین آزمایشگاه مطالعات جرم شناسی است و از طریق زندان‌ها می‌توانیم جغرافیای جرم و مواد مخدر را به دست بیاوریم و ما می‌توانیم این آمار‌ها را در اختیار ستاد قرار دهیم تا کار‌های مقابله‌ای و پیشگیرانه در این مناطق انجام شود.

وی با اشاره به چند پیشنهاد در این زمینه گفت: پیشنهاد می‌دهیم بخشی از جزای نقدی جرایم مواد مخدر به بحث درمان مواد مخدر اختصاص پیدا کند و در ارودگاه‌های کار بازنگری داشته باشیم و درمان در این ارودگاه‌ها اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: