۰

ترس و وحشت مردم و شادمانی طالبان در سالروز خروج آمریکا

شب گذشته، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که به مناسبت نهم شهریور «روز آزادی کشور»، ساعت ده شب شلیک فشنگ‌های رنگارنگ در «کوه آسمایی» و «تپه وزیر محمد اکبر خان» انجام می‌شود.
کد خبر: ۲۷۲۷۳۵
۱۳:۱۹ - ۰۹ شهريور ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، آخرین سرباز آمریکایی، در نخستین ساعات بامداد نهم شهریور ۱۴۰۰ خورشیدی، فرودگاه کابل را ترک کرد و به حضور بیست ساله آمریکا در افغانستان پایان داده شد.

طالبان روز نهم شهریور را به عنوان روز «خروج نیروهای اشغالگر آمریکایی» از افغانستان، تعطیلی عمومی اعلام کرده‌اند و به تمام مسئولان محلی خود دستور داده‌اند که این روز را جشن بگیرند.

شب گذشته، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام کرد که به مناسبت نهم شهریور «روز آزادی کشور»، ساعت ده شب شلیک فشنگ‌های رنگارنگ در «کوه آسمایی» و «تپه وزیر محمد اکبر خان» انجام می‌شود.

سخنگوی طالبان افزود که: «به تمام نیروهای امنیتی خبر داده می‌شود که کسی فیرهای (شلیک) هوایی ننماید و آرامش مردم را حفظ کنند.»

اما هنوز ساعت ده نشده بود که نیروهای طالبان از تمام نقاط شهر کابل شلیک هوایی را آغاز کردند و آسمان کابل از گلوله پر شده بوده و صدای آن در تمام شهر می‌پیچید.

آغاز شلیک هوایی از سوی نیروهای طالبان نشان می‌داد که آنها به دستور رهبران شان بی‌توجه هستند و علارغم منع شدن این نوع شلیک‌ها، آنها اقدام به این کار کردند.

هنوز از تلفات و خساراتی که شلیک هوایی طالبان به شهروندان کابل وارد کرده است، گزارشی در دست نیست، اما در سال‌های گذشته شلیک های هوایی همواره باعث کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان شده است.

شادمانی با شلیک گلوله

شادمانی طالبان با شلیک گلوله و ایجاد ترس و وحشت در دل مردم، تازگی ندارد و بارها از سوی نیروهای این گروه در یک سال گذشته، تکرار شده است.

سال گذشته، درست در نخستین دقایق بامداد روز نهم شهریور در حالی‌که ژنرال کریس دوناهو، به عنوان آخرین سرباز آمریکایی کابل را ترک کرد، نیروهای طالبان شلیک های هوایی را آغاز کردند.

با توجه به اینکه مدت کوتاهی از تسلط طالبان در افغانستان می‌گذشت و وضعیت کشور بحرانی بود، با آغاز گلوله باری در نیمه شب، بسیاری از شهروندان فکر کردند که جنگ در کابل آغاز شده است و این شهر بار دیگر در آتش جنگ و درگیری‌های خانه‌به‌خانه، خواهد سوخت.

در آن زمان، بسیاری از شهروندان، عکس‌های از زنان و کودکان وحشت زده را که از ترس در زیر زمین خانه‌ها، پنهان شده بودند، در شبکه‌های اجتماعی نشر کردند؛ عکس‌های که نشان می‌داد چگونه شادمانی طالبان، آرامش یک شهر هفت میلیونی را بهم زده است و ترس و وحشت ایجاد کرده است.

چند شب قبل از خروج آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان نیز حوالی ساعت ده شب، صدای گلوله باری نیروهای طالبان آرامش شهر کابل را برهم زد. نیروهای طالبان از هر کوچه و ناحیه، با سلاح‌های سبک و سنگین، گلوله باری می‌کردند و صدای گلوله در شهر می‌پیچید و آرامش خانه‌ها و مردم را درهم می‌شکست.

بسیاری از مردم در بهت و حیرت فرو رفته بودند که چه اتفاقی افتاده است؛ هیچ کسی نمی‌دانست که واقعا چه در حال رخ دادن است، آیا جنگ در کابل آغاز شده است؟

شایعاتی نیز دست به دست شد که طالبان پنجشیر را تصرف کرده‌اند و شماری نیز می‌گفتند که رهبر طالبان وارد کابل شده است، اما هیچ وقت واقعا مشخص نشد که طالبان چرا آن شب یک شهر را در وحشت فرو بردند.

شب گذشته نیز دقیقا برای سومین بار بود که شهروندان افغانستان در کابل از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، با ترس و وحشت سر بالشت گذاشتند و خوابیدند؛ زیرا بسیاری از آنها از جشن طالبان آگاه نبودند و نمی‌دانستند که قرار است این گروه یکبار دیگر با شکافتن سینه آسمان کابل با گلوله‌های به جا مانده از آمریکایی‌ها، خروج آنها را از افغانستان، جشن بگیرند.

ترس و وحشت مردم و شادمانی طالبان در سالروز خروج آمریکا

آخرین سرباز آمریکایی چگونه از افغانستان خارج شد؟

وزارت دفاع آمریکا در 30 اوت 2021 با نشر عکسی که با دوربین دید در شب گرفته شده بود، اعلام کرد که آخرین سرباز آمریکایی از افغانستان خارج شد و عملیات تخلیه شهروندان و همکاران آمریکایی از افغانستان، پایان یافت.

این عکس، ژنرال کریس دوناهو، فرمانده نیروهای هوایی آمریکا را نشان می‌دهد که با تفنگی در دست، در حال سوار شدن بر هواپیمایی C-17 برای ترک افغانستان است.

پیش از او، راس ویلسون، سفیر آمریکا در افغانستان، بر این هواپیما سوار شده بود و جزئی از آخرین آمریکایی‌هایی بود که افغانستان را ترک کردند.

ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده ستاد نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) در یک ویدیو کنفرانس اعلام کرد که: ««من اینجا هستم تا پایان عقب‌نشینی از افغانستان و اتمام عملیات تخلیه شهروندان امریکایی، افغان‌های آسیب‌پذیر و شهروندان کشورهای ثالث را اعلام کنم.»

با این اعلام، جنگ بیست ساله آمریکا در افغانستان پایان یافت و نیروهای آمریکایی و ناتو، پس از بیست سال حضور در افغانستان، این کشور را ترک کردند.

آمریکا در سال 2001 میلادی برای سقوط حکومت طالبان به افغانستان حمله کرد، اما بیست سال بعد در حالی از این کشور خارج شد که طالبان وارد ارگ ریاست جمهوری افغانستان شده بودند و تمام این کشور را یکبار دیگر در کنترل خود درآورده بودند و اکنون خروج این کشور از افغانستان را، روز آزادی نامیده و جشن می‌گیرند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: