۰

واکنش روحانی نزدیک به آیت‌الله سیستانی به اعتراضات در عراق

سید «رشید الحسینی» از روحانیون نزدیک به مرجع عالیقدر شعیان در نجف اشرف، در پاسخ به سوالی از جانب مردم، به این‌ موضوع که حامیان جریان صدر، اعتراضات و تظاهرات‌های اخیر علیه پارلمان و دستگاه قضایی کشور را «انقلاب» علیه فساد توصیف می‌کنند، واکنش نشان داد و حکم شرع در این خصوص را توضیح داد.
کد خبر: ۲۷۲۵۸۳
۱۱:۱۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سید «رشید الحسینی» از روحانیون نزدیک به مرجع عالیقدر شعیان در نجف اشرف، در پاسخ به سوالی از جانب مردم، به این‌ موضوع که حامیان جریان صدر، اعتراضات و تظاهرات‌های اخیر علیه پارلمان و دستگاه قضایی کشور را «انقلاب» علیه فساد توصیف می‌کنند، واکنش نشان داد و حکم شرع در این خصوص را توضیح داد.

وی که از روحانیون معروف و فعال در حیطه رسانه، فرهنگ و مذهب در عراق است، گفت: «هر اقدام انقلابی باید با هدایت امام معصوم (ع) در زمان ظهور یا مرجع عالیقدر در زمان غیبت، صورت گیرد. ما باید مشروعیت خود را از مرجعیت بگیریم... اگر اکنون بگوید که باید بنشینید، می‌نشینیم.اگر او دستور داد، انقلاب می‌کنیم یا مقاومت می‌کنیم یا با دشمن می‌جنگیم. مرجعیت مقتضیات زمانه و منافع امت را از من و شما یا هر کس دیگری بهتر می‌داند».

این سخن رشید الحسینی سبب آغاز هجمه سنگینی در فضای مجازی از جانب طرفداران صدر شده است.

وبگاه خبری براثا عراق در مطلبی در این خصوص نوشت، «سید [رشید] جدا از فرافکنی‌های سیاسی که هر کس یک طور می‌فهمد، به تکلیف خود عمل کرده و سوالات شرعی را پاسخ داده. دیدم که برخی می‌گویند زمان بیان این حرفها سبب می‌شود که پاسخ هم سیاسی باشد. این اشکال درست نیست زیرا موضوع خیلی حساس است. اگر سید ساکت بماند یا از پاسخ فرار کند، تا مراعات وضعیت سیاسی را کرده باشد، پس دیگر ورودش چه معنایی خواهد داشت؟».

براثا افزود: این حرف مثل آن حرفی است که در روزهای انجار [مهیب] کراده [در بغداد] برخی گفتند، کاش مرجعیت حالا نیاید و رؤیت اولین روز ماه را اعلام نکند. من می‌گویم، اگر امروز رؤیت هلال را اعلام نکند. فردا هم مقدار زکات را و پس‌فردا هم سوالی درباره وضو را نگوید، پس دیگر چه از این جایگاه باقی می‌ماند؟

براثا یادآور شد، «وقتی رهبری دینی است که حق دارد مردم را به حرکت وا دارد تا خون بدهند... و آن شخصِ معصوم است و نواب فقیه سرشناس او هستند و غیر از آنها کسی مشروعیتی برای این کار ندارد».

براثا با بیان اینکه حجت الاسلام رشید الحسینی حرفش را در قالب قاعده کلی بیان کرده و اسمی از جریان سیاسی نبرده گفت، او حرفش را به یک گروه سیاسی خاص اختصاص نداده. بلکه درباره همه کسانی که به خیابان می‌ریزند و به منافع عمومی ضربه میزنند و دیگران را تهدید میکنند بدون اینکه مشروعیت دینی داشته باشند، صحبت کرده. حالا برخی از باب اینکه حرف را بیندازی صاحبش آن را برمی‌دارد، این را علیه خود حساب کرده‌اند.

جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات وا داشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته‌اند.

«محمد صالح العراقی» چهره نزدیک به سید مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر عراق، با حمایت از تجمع اخیر آشوبگران حامی صدر در مقابل ساختمان شورای عالی قضایی و ادعای «انقلاب مردم عراق بر فساد»، چهارشنبه پیش تهدید کرد که اگر مردم این کشور بخواهند، انقلاب ادامه می‌یابد افزود: «اگر مردم تصمیم به ادامه انقلاب و تضعیف و نابودی مفسدان داشته باشند، گام ناگهانی دیگری برمی‌داریم که فکرش را هم نمی‌کنند.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: