۰

مشکلات زائران افغانستانی و پاکستانی برای زیارت اربعین

هر ساله در ایام اربعین زائرانی از کشورهای همسایه به منظور تشرف به زیارت امام حسین علیه‌السلام و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین به ایران سفر کرده و از طریق ایران وارد عراق می‌شوند که در سال‌های اخیر بیشتر زائران از کشورهای افغانستان و پاکستان برای رفتن به زیارت اربعین وارد ایران شدند؛ تا جایی که در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از زائران این کشورها برای زیارت اربعین از ایران اسلامی گذر کردند.
کد خبر: ۲۷۲۵۸۲
۱۰:۵۴ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، امسال برخی از زائران کشورهای افغانستان و ‌‌پاکستان به دلیل برخی از محدودیت‌ها ممکن است که از زیارت اربعین بازبمانند. بر همین اساس در سامانه فارس من خواستار تسهیل زیارت اربعین شده‌اند.

آماده‌سازی مرزهای ایران برای تردد زائران اربعین از افغانستان و پاکستان

هر ساله در ایام اربعین زائرانی از کشورهای همسایه به منظور تشرف به زیارت امام حسین علیه‌السلام و حضور در مراسم پیاده‌روی اربعین به ایران سفر کرده و از طریق ایران وارد عراق می‌شوند که در سال‌های اخیر بیشتر زائران از کشورهای افغانستان و پاکستان برای رفتن به زیارت اربعین وارد ایران شدند؛ تا جایی که در سال ۹۸ بیش از ۱۵۰ هزار نفر از زائران این کشورها برای زیارت اربعین از ایران اسلامی گذر کردند.

به گفته جواد هدایتی، عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین امسال در کنار مرز میرجاوه، مرز ریمدان نیز برای تردد زائران پاکستانی پیش‌بینی شده است. همچنین مرزهای دوغارون، ماهی‌رود و میلک آماده تردد زائران اربعین از افغانستان به ایران است.

زائران خارجی از مرز شلمچه باید وارد عراق شوند

البته سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین گفته است که زائران پاکستانی و افغانستانی برای خروج از کشور فقط باید به مرز شلمچه مراجعه کنند تا از تراکم جمعیت در سایر مرزها کاسته شود.

با این وجود، مردم افغانستان و پاکستان برای سفر اربعین با مشکلاتی مواجه هستند؛ به طوری که با توجه به استقرار دولت طالبان هنوز مردم افغانستان به روشنی مواضع آن‌ها را برای زیارت اربعین نمی‌دانند تا بر اساس آن عمل کنند.

بر همین اساس، حجت‌الاسلام سیدثارالله ظهوری، که پیش‌تر مشاور دبیر بنیاد فرهنگی خانم الاوصیا‌ در امور مهاجرین بوده می‌گوید: در سال‌های گذشته، دولت مستقر افغانستان با عراق مذاکراتی داشت و ستاد اربعین تشکیل داده بود، اما هنوز در دولت طالبان این روند پیگیری نشده است.

وی می‌افزاید: اولین مشکل زوار افغانستانی اربعین این است که باید بانوان همراه با یک نفر محرم به زیارت اربعین بروند که این اقدام با توجه به اینکه حدود ۵۰ درصد زائران را بانوان تشکیل می‌دهند، ممکن است مانع از تشرف تعداد قابل توجهی از آن‌ها به زیارت اربعین شود.

علاوه بر این، در ماه‌های اخیر دولت افغانستان اعلام کرده بود که گذرنامه افغانستانی‌هایی که خارج از این کشور تمدید شده است، قابل پذیرش نیست و به نوعی معتبر شناخته نمی‌شود و این افراد امکان خروج از کشور را ندارند.

درست است که حل این مشکلات بر عهده دولت طالبان است و ایران نمی‌تواند در این رابطه تصمیمی اتخاذ کند، اما برخی از زائران اربعین کشورهای افغانستان و پاکستان خواستار لغو ویزای ایران در ایام اربعین هستند تا بدون مشکل بتوانند راهی زیارت اربعین یا حتی زیارت امام رضا علیه‌السلام در ماه صفر شوند.

مشاور پیشین دبیر بنیاد فرهنگی خانم الاوصیا در امور مهاجرین با اشاره به اینکه ایران ویزای زائران افغانستانی و پاکستانی برای زیارت اربعین را مشروط به داشتن ویزای عراق کرده است، می‌گوید: مردم افغانستان و پاکستان باید ویزای ۲ بار ورود به ایران بگیرند؛ یعنی یک بار برای ورود به ایران جهت زیارت اربعین نیاز به ویزا دارند و یک بار هم وقتی از زیارت اربعین بازمی‌گردند، باید برای ورود به ایران ویزا داشته باشند که این اقدام مشکلاتی را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

البته جمعی از مردم پاکستان و افغانستان‌‌ نیز ‌از دولت سیزدهم به ویژه وزارت امور خارجه تقاضا‌د‌اشتند‌ ‌ویزای ایران را برای مردم افغانستان و پاکستان در ماه صفر بردارد تا حداقل ایران اسلامی‌ راه را برای‌ زائران ‌‌اربعین هموار سازد‌ و عاشقان حسینی در این کشورها بتوانند به زیارت ارباب مشرف شوند. همانطور که با توافق ایران و عراق، از سال‌های گذشته در ایام اربعین ویزا برای زوار این ۲ کشور لغو شد.

همچنین مشکل صدور ویزا برای زائران کم‌تر از ۴۰ سال موضوعی است که بسیاری از زائران پاکستانی و افغانستانی زیارت اربعین را نگران کرده است و آن‌ها خواستار تجدید نظر دولت‌هایشان برای زیارت اربعین هستند.

 امسال بر اساس تصمیم مسؤولان، مهاجران افغانستانی ‌سایر اتباع به صورت کاروانی به زیارت اربعین مشرف می‌شوند؛ به طوری که قرار است کاروان ۴۰ نفره برای آن‌ها تدارک دیده شود تا در هنگام خروج یا ورود مشکلی نداشته باشند و سفر آن‌ها به عراق تسهیل شود.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: