۱

واکنش پلیس به تعیین جریمه در بحث حجاب

سرهنگ حاج احمد میرزایی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ نیز در واکنش به برخی ادعا‌های شهروندان که بر اساس آنها، کسانی که از سوی نیرو‌های گشت ارشاد به خاطر بدحجابی یا پوشش نامناسب بازداشت و تحویل مراجع قضایی می‌شوند، گفت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد.
کد خبر: ۲۷۲۴۵۹
۱۱:۳۲ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سردار رحیمی گفت: ما برنامه‌ای برای جریمه کردن شهروندانی که بدحجاب هستند، نداریم.

اخیرا برخورد با آنچه بدحجابی نامیده می‌شود، وارد فاز جدیدی شده، فازی که علاوه بر تذکر لسانی، برای انواع پوشش‌ها، جرائمی تعریف شده است. در فضای مجازی اخباری در مورد میزان این جرائم منتشر شده که تاکنون تایید یا رد نشده است.

گفته می‌شود که جریمه افتادن شال و روسری ۳۰۰ هزار تومان، کوتاه بودن مانتو ۱۵۰ هزار تومان، پوشیدن مانتو جلوباز ۱۰۰ هزار تومان، نداشتن مانتو ۵۰۰ هزار تومان و آرایش غلیظ ۸۵ هزار تومان خواهد بود.

سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران بزرگ در این باره گفت: هنوز چیزی به ما ابلاغ نشده است و طبیعتا ما هم برنامه‌ای برای جریمه کردن شهروندانی که بدحجاب هستند، نداریم.

بدحجاب‌ها تحویل مراجع قضایی نمی‌شوند

سرهنگ حاج احمد میرزایی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ نیز در واکنش به برخی ادعا‌های شهروندان که بر اساس آنها، کسانی که از سوی نیرو‌های گشت ارشاد به خاطر بدحجابی یا پوشش نامناسب بازداشت و تحویل مراجع قضایی می‌شوند، گفت: اصلا چنین چیزی صحت ندارد.

وی می‌گوید: ماموران ما ابتدا به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند یا پوشش نامناسبی دارند یا به هر دلیلی رفتار غیرمتعارفی دارند، تذکر داده و پس از شرکت در دوره‌های آموزشی، از آن‌ها تعهد کتبی گرفته و آزاد می‌شوند.

به گفته سرهنگ میرزایی اگر فرد دوباره رفتارش را تکرار کرد، این‌بار والدین آن‌ها احضار می‌شوند و از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود، اما کسی به مراکز قضایی ارجاع داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: این برخورد ارشادی در حالی است که براساس قانون افراد بدحجاب می‌توانند مشمول ۷۴ ضربه شلاق و ۱۰ تا ۲ ماه حبس شوند.

میرزایی گفت: بر اساس قانون، برای امر به معروف و نهی از منکر، ۳۳ دستگاه مسئولیت قانونی دارند که ما آخرین دستگاه هستیم. تمام این دستگاه‌ها برای این امر و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و فرهنگ‌سازی برای مقابله با بدحجابی، بودجه دارند. ولی عملا کار خاصی نمی‌کنند و فقط ما هستیم که در صف اول برخورد با بدحجاب‌ها در کف خیابان‌ها هستیم.

سرهنگ میرزایی در پاسخ به آن تاکید کرد: براساس قانون هیچ نهاد و ارگانی جز پلیس نمی‌تواند با شهروندان بدحجاب برخورد کند. البته اگر فردی حقیقی خواست در قالب وظیفه آمر به معروف و ناهی از منکر، به شهروندان تذکری بدهد، آن بحث دیگری است و اشکالی ندارد و ما هم از وی حمایت می‌کنیم، ولی اینکه نهاد و ارگان‌های مختلف با ماشین آرم‌دار و لباس‌های فرم بخواهند به دلیل بدحجابی جلوی مردم را بگیرند و با آن‌ها برخورد کنند اصلا قانونی نیست.

رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ تصریح کرد: به تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها اعلام کرده‌ایم که اگر می‌خواهند در این زمینه اقدامی کنند باید با هماهنگی و تحت نظارت ما باشد، چراکه به هر حال مردم به ما به عنوان مسئولان تضمین امنیت جامعه اعتماد دارند و در نتیجه اگر هم از سوی ما برخوردی با آن‌ها شود برای‌شان قابل قبول‌تر است تا اینکه هر سازمان و نهادی بخواهد برای خودش با متخلفان برخورد کند.

تغییر «جرم» کشف حجاب به «تخلف»

محمدصالح هاشمی‌گلپایگانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور در همین زمینه گفته است: ما در طرح جدید حجاب، «جرم» کشف حجاب را به «تخلف» تخفیف داده‌ایم، اما کارآمد و اثرگذار است و قابلیت اجرایی دارد و متخلفان به جای پرونده‌سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۳۱
خیلی عالیه فقط جریمه ها مانع و بازدارنده نیست و خیلی ها این هزینه رو پرداخت می کنند باید در مراحل اولیه به شخص اعلام بشه که در صورت تکرار عمل دیگه تخلف محسوب نمیشه و جرم هست و اعمال قانون میشن و این موضوع قبل از اجرا اعلام رسمی از طریق رسانه ها هم بشه که دیگه جای عذر و بهانه ای باقی نمونه...
خدا خیرتون بده