۰

تحویل ۷۰۰ تن از داعشی‌ها و خانواده‌هایشان به عراق

یکی از مسؤولان تشکیلات خودگردان کردها که هویت خود را فاش نکرد، توضیح داد، این افراد شامل زن، مرد و کودک که برخی از آنها بیمار بودند، اعضای ۱۵۰ خانواده بودند که روز پنج‌شنبه اردوگاه را ترک کردند.
کد خبر: ۲۷۲۱۵۸
۰۹:۵۳ - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، دیده‌بان حقوق بشر سوریه و یک مسؤول کرد اعلام کردند که کانتون کردها در شمال و شرق سوریه حدود ۷۰۰ تن را که بیشترشان از اعضای خانواده‌های گروه تروریستی داعش بودند که در اردوگاهی در شمال شرق سوریه بازداشت شده بودند، به دولت عراق تحویل داد.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که بیش از ۶۲۰ تن از خانواده‌های داعشی‌ها با هماهنگی مدیریت اردوگاه الهول و دولت عراق از این اردوگاه خارج شده و به دولت عراق تحویل داده شدند.

از ابتدای سال جاری میلادی این چهارمین باری است که اعضای خانواده‌های داعشی‌ها از اردوگاه الهول واقع در استان حسکه خارج می‌شوند.

یکی از مسؤولان تشکیلات خودگردان کردها که هویت خود را فاش نکرد، توضیح داد، این افراد شامل زن، مرد و کودک که برخی از آنها بیمار بودند، اعضای ۱۵۰ خانواده بودند که روز پنج‌شنبه اردوگاه را ترک کردند.

طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، دولت عراق حدود ۵۰ تن دیگر از فرماندهان و اعضای داعش را که در بازداشت نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد، متشکل از برخی گروه‌های کرد و عرب تحت حمایت آمریکا) بودند، تحویل گرفت و آنها به عراق منتقل شدند.

مسؤولان عراقی اول ژوئن اعلام کرده بودند که ۵۰ تن از اعضای داعش را از نیروهای کرد تحویل گرفتند. در آن مقطع یک منبع نظامی عالی رتبه اعلام کرد که ۳۵۰۰ زندانی عراقی در زندان‌های نیروهای سوریه دموکراتیک وجود دارند.

طی چند ماه گذشته، صدها عراقی از اعضای خانواده‌هایی که گمان می‌رود ارتباطی با داعش دارند، اردوگاه الهول را ترک کردند، در بیشتر مواقع مسؤولان عراقی آنها را به اردوگاه الجدعة واقع در جنوب شهر موصل منتقل می‌کنند و در ادامه برخی از آنها به مناطق اصلی محل سکونت خود بازگردانده می‌شوند.

خبرگزاری عراق روز چهارشنبه به نقل از سخنگوی وزارت مهاجرت این کشور اعلام کرد که "قرار بود در سال جاری در چند نوبت ۵۰۰ خانواده از اردوگاه الهول منتقل شوند".

پیش از این دولت عراق بیش از ۱۵۰ خانواده را تحویل گرفته بود و قرار است خانواده‌های باقی مانده نیز تا پایان سال جاری میلادی منتقل شوند.

در اردوگاه الهول که حدود ۵۶ هزار تن را در خود جای داده و تقریبا نیمی از آنها عراقی هستند، گهگاه تحولات امنیتی از جمله فرار، حمله به نگهبانان و یا نیروهای عملیات‌های بشردوستانه و یا قتل رخ می‌دهد.

طبق آمار دیده‌بان حقوق بشر سوریه از ابتدای سال جاری میلادی ۳۰ تن در داخل اردوگاه به دست داعشی‌ها به قتل رسیدند که هشت تن از آنها عراقی بودند.

سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی نسبت به وضعیت فاجعه‌بار اردوگاه الهول هشدار می‌دهند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: