۰

سالروز «قتل‌‌عام» بیش از ۱۰ هزار تن از شیعیان هزاره توسط طالبان

شهروندان افغانستان می‌گویند که آنها در حالی از «نسل‌کشی» و «قتل‌عام» هزاره‌ها در شهر مزار شریف می‌نویسند که عاملان آن دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌‌اند و عدالت در حق قربانیان این جنایت ضد بشری، اجرا نشده است.
کد خبر: ۲۷۲۱۱۴
۰۹:۴۱ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، شهروندان افغانستان برای گرامی‌داشت از قربانیان این فاجعه بشری، طوفان تویتری راه اندازی کرده‌اند و شماری از شاهدان عینی با استفاده از هشتگ #StopHazaraGenocide98، چشم‌ دیدهای خود را روایت می‌کنند.

شهروندان افغانستان می‌گویند که آنها در حالی از «نسل‌کشی» و «قتل‌عام» هزاره‌ها در شهر مزار شریف می‌نویسند که عاملان آن دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌‌اند و عدالت در حق قربانیان این جنایت ضد بشری، اجرا نشده است.

الهام غرجی، یکی از شهروندان افغانستان در تویتر نوشته است که: «امروز قتل‌عام هزاره‌ها به دستور طالبان در شهر مزار شریف را به یاد می‌آوریم و هرگز فراموش نخواهیم کرد که هزاران هزاره قتل‌عام شدند و دستور نابودی جامعه هزاره صادر شده بود.»

او با اشاره به عدم پیگرد عدلی و قضائی عاملان قتل‌عام هزاره‌ها در شهر مزار شریف در دادگاه‌های بین‌المللی، افزوده که: « بیاد خواهیم آورد که آنهایی که مسئول این قتل‌عام بودند، اکنون کشور را اداره می‌کنند.»

سالروز «قتل‌‌عام» بیش از ۱۰ هزار تن از شیعیان هزاره توسط طالبان

کیهان علی، یکی از کاربران تویتر نوشته است که: «امروز 24 سال از زمانی که پدر مان را در اوت سال 1998 بر اثر یک جنایت ضد بشری، از دست دادیم می‌گذرد. او یکی از 10 هزار شیعه‌ای بود که توسط طالبان تروریست، قتل‌عام شدند.»

او افزوده است که: « دردناک است که این تروریستان دوباره قدرت را در دست گرفته‌اند و جهان نیز از جنایت آنها آگاه است.»

سالروز «قتل‌‌عام» بیش از ۱۰ هزار تن از شیعیان هزاره توسط طالبان

تداوم کشتار هزاره‌ها

شهروندان افغانستان با اشاره به حملات سیستماتیک و هدفمند علیه هزاره‌ها در دو دهه اخیر، می‌گویند که «قتل عام» و «نسل کشی» هزاره‌ها هنوز هم ادامه دارد.

جواد یکی از شهروندان افغانستان، نوشته است که: « در حالی که قربانیان قتل عام هزاره ها در سال 1998 را به یاد می‌آوریم، باید آگاه باشیم که احتمال خشونت قتل عام علیه هزاره‌ها، همچنان بالا است؛ زیرا قربانیان به عدالت دسترسی نیافتند، عاملان به قدرت بازگشتند بدون اینکه به پاسخگویی مواجه شوند. بی‌رحمی و بی‌توجهی به زندگی غیرنظامیان، به شکل ارگانیک درآمده است.»

شمار دیگر از شهروندان افغانستان نیز با اشاره به حملاتی که بر مراکز دینی، آموزشی، ورزشی و بر تجمعات هزاره‌ها رخ داده است، می‌گویند که قتل عام هزاره‌ها هنوز هم به صورت سیستماتیک و هدفمند، ادامه دارد.

شهروندان افغانستان در این توفان تویتری از بی‌توجهی جهان به قتل‌عام و نسل‌کشی هزاره‌ها در شهر مزار شریف انتقاد می‌کنند.

آنها از سازمان ملل و کشورهای جهان می‌خواهند که قتل‌عام هزاره‌ها توسط طالبان در شهر مزار شریف را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت بشناسند.

عصمت، یکی از کاربران تویتر نوشته است که: «جهانیان! مردم ما چندین دهه است که قربانی یک نسل‌کشی گسترده شده‌اند و ما بسیاری از عزیزان خود را در این کشتار هدفمند هزاره‌ها، از دست داده‌ایم. لطفا در کنار ما باشید و صدای خود را برای عدالت بلند کنید.»

عزیز آریا، یکی دیگر از شهروندان افغانستان نوشته است که: «سال‌هاست که هزاره‌ها قربانی حملات تروریستی می‌شوند. جهان و سازمان‌های بین المللی تا چه زمانی در مقابل این نسل‌کشی، سکوت خواهد کرد؟»

با وجود اینکه سازمان ملل و سایر نهادهای‌های بین المللی بارها گزارش‌های از حملات هدفمند علیه هزاره‌ها نشر کرده‌اند، اما «نسل کشی هزاره‌ها» را هنوز به رسمیت نشناخته‌اند.

علاوه بر این، عاملان قتل عام هزاره‌ها در افغانستان، تاکنون توسط محکمه جزایی بین المللی و سایر ارگانهای عدلی و قضائی بین‌المللی، مورد پیگرد قرار نگرفته‌اند و عدالت در حق قربانیان اجرا نشده است.

سالروز «قتل‌‌عام» بیش از ۱۰ هزار تن از شیعیان هزاره توسط طالبان

در اوت 1998 در شهر مزار شریف چه اتفاق افتاد؟

پس از اینکه طالبان شهر کابل، پایتخت افغانستان را تصرف کردند، شهر مزار شریف به پایگاه اصلی مقاومت علیه طالبان تبدیل شد.

طالبان در 24 می 1997 شهر مزار شریف را تصرف کردند، اما با مقاومت شیعیان هزاره و سپس همراهی نیروهای سایر گروه‌های قومی مستقر در مزار، تلفات سنگین به طالبان وارد شد و مجبور به عقب نشینی از این شهر شدند.

آنها دست به کشتار انتقامجویانه شیعیان هزاره در کابل و هرات زدند و صدها تن را تیرباران و بازداشت کردند و مناطق مرکزی افغانستان را در محاصره اقتصادی قرار دادند.

در 16 مرداد سال 1377 خورشیدی، طالبان با همکاری نیروهای «حزب اسلامی افغانستان» به رهبر گلبدین حکمتیار، وارد شهر مزار شریف شدند و بیش از دو هزار نفر از نیروهای شیعیان هزاره را غافلگیر و قتل عام کردند.

روز بعدش، 17 مرداد، طالبان در داخل شهر به جستجوی هزاره‌ها بر آمدند و مردان و پسران جوان هزاره را، از خانه‌های شان بیرون و تیر باران کردند.

احمد رشید، نویسنده پاکستانی در کتاب خود زیر عنوان «اسلام- نفت وبازی نو درآسیای میانه» نوشته است که: «طالبان ازپشتون‌های شهر، که زمانی به گلبدین حکمتیاروفاداربودند به صفت رهنما استفاده می‌کرد تاخانه‌های هزاره‌ها را شناسایی نمایند. هزاران هزاره را به محبس مزارشریف انداخته وبعد از پرشدن محبس هزاراه‌ها را درکانتینرهای قفل شده به دشت لیلی انتقال داده و به قتل رساندند. همچنان سه کانتینردیگررا به شهرشبرغان بردند. زمانی که کانتینرها را بازکردند از جمله سه صد نفر فقط سه نفرزنده باقی مانده بودند.»

او افزوده که: «ملاعمررهبرطالبان به قوای خود اجازه داده بود تا دوساعت به قلع وقمع وغارت بپردازند. هرجنبنده وجانداررا درکوچه‌ها وخیابان‌ها ازبین ببرند. درنتیجه دکاندار، رهگذر، دستفروش ، خریدار وحتی بزوگوسفند نیزنجات نیافتند.»

عبدالمنان نیازی، فرمانده نیروهای طالبان در شهر مزار شریف گفته بود که: «تاجیکها به تاجیکستان بروند ، ازبکها به ازبکستان ،هزاره‌ها به گورستان .» نیروهای طالبان حتی این عبارت پشت دروازه شماری از خانه‌ها در شهر مزار شریف نوشته بودند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود در مورد این رویداد نوشته است که: «در جستجوی خانه‌به‌خانه، صدها مرد و پسر هزاره برای اطمینان از عدم مقاومت علیه طالبان، اعدام شدند.»

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود تعداد غیرنظامیان هزاره را که توسط طالبان در شهر مزار شریف قتل عام شده‌اند، دو هزار نفر تخمین زده است، اما منابع مردمی و شاهدان عینی می‌گویند که بیش از 10 هزار نفر در این شهر توسط طالبان قتل عام شدند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: