۰

رهبر ارشد تحریک طالبان پاکستان کشته شد

به گفته مقام‌های پاکستانی و اعضای تحریک طالبان پاکستان که با آسوشیتدپرس صحبت کردند، در زمان حمله هیچ کس دیگری در موتر نبود. واشنگتن پست می‌گوید که این منابع نخواستند نامشان فاش شود زیرا این حمله هنوز به طور عمومی اعلام نشده است.
کد خبر: ۲۷۲۰۶۲
۰۸:۳۱ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مسئولیت قتل عمر خالد خراسانی را کسی بر عهده نگرفته، اما طالبان پاکستانی ماموران اطلاعاتی پاکستان را مسئول این قتل خوانده است.

مرگ او ضربه سنگینی به تحریک طالبان پاکستانی خوانده شده است.

واشنگتن پست گزارش داده که سه جنگجوی کشته شده دیگر شامل راننده خراسانی و دو تن از دستیاران نزدیک او بودند.

به گفته مقام‌های پاکستانی و اعضای تحریک طالبان پاکستان که با آسوشیتدپرس صحبت کردند، در زمان حمله هیچ کس دیگری در موتر نبود. واشنگتن پست می‌گوید که این منابع نخواستند نامشان فاش شود زیرا این حمله هنوز به طور عمومی اعلام نشده است.

انتظار می‌رود که تحریک طالبان پاکستان اواخر روز دوشنبه بیانیه‌ای در این باره منتشر کند.

تحریک طالبان پاکستان در چهارده سال گذشته شورش هایی را در پاکستان به راه انداخته است. این گروه برای اجرای قوانین اسلامی در این کشور، آزادی اعضای خود که در بازداشت دولت هستند و کاهش حضور نظامی پاکستان در مناطق قبایلی مبارزه کرده است.

عبدالولی، معروف به عمر خالد خراسانی از فرماندهان ارشد تحریک طالبان پاکستانی بود که با نام‌های مستعار عبدالولی مهمند، مفتی حسن و حافظ دولت‌خان فعالیت می‌کرد.

او در سال ۲۰۱۴ گروه شبه نظامی خود به نام جماعت الاحرار را تشکیل داد که بعداً به طالبان پاکستان پیوست. جماعت الاحرار در سال ۲۰۱۶ توسط ایالات متحده به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شد.

امریکا تا سقف سه میلیون دالر پاداش برای اطلاعات در مورد خراسانی تعیین کرد.

جماعت الاحرار متهم به انجام حملات متعدد علیه نیروهای پاکستانی و اقلیت‌های مذهبی است. این گروه همچنین مسئولیت قتل دو کارمند پاکستانی قنسولگری امریکا در شهر شمال غربی پیشاور در مارچ ۲۰۱۶ را بر عهده گرفت.

در همان سال این گروه مسئولیت یک حمله انتحاری در پارکی در شهر لاهور در شرق پاکستان را بر عهده گرفت که بیش از ۷۰ کشته برجای گذاشت.

تحریک طالبان پاکستان که از چندین گروه شبه نظامی تشکیل شده، همچنین در پانزده سال گذشته در حملات متعدد به سربازان و غیرنظامیان پاکستانی دست داشته است.

خالد خراسانی عضو تیم مذاکره کننده تحریک طالبان پاکستان بود که از ماه می با مقامات پاکستانی گفتگو می‌کرد.

سه ستیزه‌جوی دیگر که در این بمب گذاری کشته شدند توسط مقامات امنیتی و اعضای تحریک طالبان پاکستان به نام های حسنعلی، مفتی حسن و حافظ دولت شناسایی شدند. هنوز مشخص نشده است که آنها کجا دفن شده‌اند.

هنوز مشخص نیست که کشتن خراسانی بر آتش‌بس سه ماهه میان تحریک طالبان پاکستان و دولت پاکستان تأثیر می گذارد یا خیر.

این آتش بس در ابتدا در ماه می اعلام شد و بعداً پس از مذاکرات بین دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان به میزبانی طالبان افغانستان در کابل برای مدت نامعلومی تمدید شد.

بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، این نخستین باری نیست که فرماندهان تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان کشته می‌شوند.

در ماه مارچ ۲۰۲۲ عبدالوهاب لارک، یک فرمانده تحریک طالبان پاکستان که تحت تعقیب نیروهای امنیتی آن کشور بود، توسط افراد ناشناس در قندهار کشته شد.

رسانه‌های پاکستانی نوشته‌اند که عبدالوهاب لارک در طراحی حملات خونباری در مناطق مختلف پاکستان دست داشت.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: