۰

بازداشت یک ایرانی در ایام حج در عربستان

در اطلاعیه وزارت خارجه ایران آمده است: "وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس سرنوشت یک هموطن ایرانی بازداشت شده در ایام حج در عربستان را پیگیری و خواستار انتقال پیام برای آزادی وی شد".
کد خبر: ۲۷۲۰۰۹
۱۰:۴۶ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، در اطلاعیه وزارت خارجه ایران آمده است: "وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس سرنوشت یک هموطن ایرانی بازداشت شده در ایام حج در عربستان را پیگیری و خواستار انتقال پیام برای آزادی وی شد".

این برای اولین بار است که دولت ایران از بازداشت یک ایرانی در عربستان سعودی خبر می دهد.

با این حال وزارت خارجه ایران اطلاعاتی درباره جزئیات بازداشت از جمله دلیل، زمان و محل انجام بازداشت یا هویت و مشخصات فرد بازداشتی یا محل نگهداری و بازداشتگاه منتشر نکرده است.

وزارت خارجه، مسوولیت حمایت از شهروندان در خارج از کشور را برعهده دارد.

وزارت خارجه ایران تنها به این موضوع اکتفا کرده که این شهروند ایرانی در زمان حج در عربستان سعودی بازداشت شده است.

ایران و عربستان سعودی روابط دیپلماتیک ندارند اما در یک سال اخیر چند مرحله مذاکرات مستقیم میان مقامات امنیتی دو طرف با میانجیگری دولت عراق و به میزبانی بغداد برگزار شده است.

با وجود اینکه تهران و ریاض رابطه دیپلماتیک ندارند اما ایران با کمک و هماهنگی عراق، به عربستان سعودی حجاج اعزام کرد.

وزارت خارجه ایران اضافه کرده است: امیرعبداللهیان از تلاش های وزیر امورخارجه عراق در کمک به برگزاری حج تمتع اخیر زوار ایرانی قدردانی کرد.

مقامات عراقی هم قبل از این دو توافق دو کشور برای ارتقای سطح مذاکرات به وزیران خارجه ایران و سعودی خبر دادند. همچنین گمانه زنی هایی درباره بازگشایی سفارت ایران و سعودی در ریاض و تهران مطرح شده است.

به دنبال حمله شماری از معترضین به سفارت سعودی در تهران در 12 دی 1394، دولت سعودی روابط با ایران را قطع کرد.

تاثیر آتش سوزی عراق بر خوزستان

وزارت خارجه ایران اضافه کرد است وزیران خارجه ایران وزیر خارجه ایران در تماس تلفنی با همتای عراقی به موضوع تاثیر آتش سوزی در نیزارهای جنوب عراق بر شهرهای خوزستان اشاره کرده است.

امیرعبداللهیان با توجه به وجود آتش سوزی در مناطق نیزار جنوب عراق که بدلیل گرمای شدید و خشکسالی منطقه رخ داده تاکید کرد: متاسفانه دود ناشی از آتش سوزی نیزارهای عراق ، مناطق مسکونی دشت آزادگان استان خوزستان را تحت تاثیر جدی قرار داده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک مشترک برای مهار فوری این آتش است. فواد حسین وزیر خارجه عراق آمادگی و موافقت دولت عراق برای اقدام مشترک دو کشور در مهار آتش نیزارهای واقع در اراضی عراق را حسب هماهنگی کمیساران مرزی اعلام داشت.

وزیر خارجه ایران همچنین خواستار بازگشایی مرز کیله سردشت برای تردد مردم منطقه شد. وزیر خارجه عراق بر پیگیری موضوع گشایش مرز مسافری کیله تاکید کرد.

انتهای پیام

منبع: ASRIRAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: