۰

از اعدام در زندان تا بازداشت‌های انتقامجویانه شیعیان هزاره

نیروهای طالبان در راستای تداوم فشارها بر شیعیان افغانستان، یک نفر را در ولسوالی ناوه‌میش ولایت دایکندی در زندان اعدام کرده‌اند و ۹ نفر دیگر را در ولایت غزنی به صورت انتقامجویانه، بازداشت کرده‌اند.
کد خبر: ۲۷۱۹۹۵
۲۳:۲۹ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان،  فشارهای سیاسی و نظامی بر شیعیان هزاره در افغانستان هر روز بیشتر می‌شود و نیروهای طالبان به بهانه‌های مختلف، اقدام به کشتار و بازداشت‌های خودسرانه می‌کنند.

نیروهای طالبان در راستای تداوم فشارها بر شیعیان افغانستان، یک نفر را در ولسوالی ناوه‌میش ولایت دایکندی در زندان اعدام کرده‌اند و ۹ نفر دیگر را در ولایت غزنی به صورت انتقامجویانه، بازداشت کرده‌اند.

منابع محلی در ولایت دایکندی  گفته‌اند که طالبان محمد زابلی، یکی از اعضای نیروهای امنیتی حکومت پیشین افغانستان را در ولسوالی ناوه‌میش این ولایت در زندان اعدام کرده‌اند.

یکی از بزرگان ولسوالی ناوه‌میش با تایید این خبر گفت که طالبان چندی پیش پسر ده ساله آقای زابلی را بازداشت کرده بودند و او که پس از تسلط طالبان به ایران مهاجر شده بود، مجبور شد برای رهایی پسرش به وطن برگردد و خود را تسلیم کند.

منابع محلی می‌گویند که این عضو پیشین نیروهای امنیتی افغانستان زیر شکنجه طالبان جان داده است و طالبان جسد بی‌جان او را به دار آویخته‌اند.

مسئولان محلی طالبان در ولسوالی ناوه‌میش ادعا می‌کنند که محمد زابلی در زندان خودکشی کرده است، اما منابع مردمی این ادعا را رد می‌کنند.

طالبان چندی قبل پسر ده ساله محمد زابلی را بازداشت و زندانی کرده بودند و در بدل رهایی او، از خانواده‌اش سلاح و مهمات خواسته بودند.

از اعدام در زندان تا بازداشت‌های انتقامجویانه شیعیان هزاره

بازداشت‌های انتقامجویانه در غزنی

طالبان در این اواخر فشارها بر شیعیان هزاره در ولسوالی ناهور ولایت غزنی را افزایش داده‌اند و ساکنان این ولسوالی را به بهانه‌های مختلف، بازداشت کرده‌اند.

منابع محلی می‌گویند که دو روز پیش نیروهای طالبان از منطقه “بهائی” ولسوالی ناهور ولایت غزنی، ۹ نفر از شیعیان هزاره را به اتهام قتل یک مرد کوچی، بازداشت کرده‌اند.

منابع می‌گویند که این مرد کوچی حدود بیست سال پیش در این منطقه کشته شده است و اکنون طالبان از هر روستا چند نفر را به اتهام قتل این مرد کوچی، بازداشت کرده‌اند.

این افراد در پی عریضه کوچی‌ها از ساکنان محل از سوی نیروهای طالبان بازداشت شده‌اند و مسئولان محلی طالبان گفته‌اند تا زمانی که رضایت کوچی‌ها به دست نیاید، آنها را آزاد نمی‌کنند.

پیش از این نیز طالبان شماری از ساکنان روستای “باریکی” ولسوالی ناهور را به اتهام عدم پرداخت خون‌بهای یک مرد کوچی که بیست سال پیش کشته شده بود، گروگان گرفته بودند.

طالبان خون بهایی این مرد کوچی را ۱۱ میلیون کلدار پاکستانی تعیین کرده بودند و بعد از پرداخت کامل این مبلغ توسط ساکنان محل، افرادی که به گروگان گرفته شده بودند، آزاد شدند.

طالبان تاکنون در موارد مختلف شیعیان هزاره‌ها را به بهانه‌های واهی، بازداشت و جریمه کرده‌اند.

چند ماه قبل آنها ساکنان یک روستا در ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی را به دلیل اینکه موتر حامل اموال تجارتی آنها 19 سال قبل در مسیر راه واژگون شده و خساره دیده، جریمه کرده بودند.

صاحب این موتر از قوم پشتون است و زمانی که اموال تجارتی ساکنان ولسوالی شهرستان ولایت دایکندی را از غزنی به دایکندی انتقال می داده، بر اثر بی احتیاطی خودش، موترش واژگون می شود.

پیشینه نزاع کوچی‌ها با شیعیان هزاره

کوچی‌های پشتون همه ساله بر مناطق محل سکونت شیعیان هزاره در بخش‌های مختلف افغانستان هجوم می‌آورند؛ اما آنها بیشتر به  شماری از ولسوالی های ولایت غزنی و ولسوالی‌های حصه اول و دوم بهسود ولایت میدان وردک، هجوم آورده‌اند.

با هجوم کوچی‌ها، مردم محل به دفاع از خود برخواسته‌اند و مانع تصرف زمین‌های زراعتی و محصولات زراعتی شان توسط کوچی‌ها می‌شوند.

در درگیری‌های که بر سر این مسئله به وجود آمده است، شمار زیادی از هزاره‌ها نیز هنگام دفاع از خانه و زمین خود، کشته شده‌اند، اما کوچی‌ها هیچگاه از سوی حاکمان افغانستان مجبور به پرداخت خون‌بها و غرامت به هزاره‌ها، نشده‌اند.

با تسلط طالبان بر افغانستان، کوچی‌ها از تعصب قومی و قبیله‌ای مسئولان طالبان نفع برده و شکایت‌های واهی علیه شیعیان هزاره ترتیب می‌کنند.

مسئولان محلی طالبان بدون اینکه اینگونه شکایات و قضایا را به محاکم و ارگان‌های عدلی و قضائی راجع کنند، به صورت خودسرانه مردم محل را بازداشت، شکنجه و مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: