۰

افت شدید کیفیت زندگی ایرانی‌ها ظرف یک‌‍ سال

مرکز آمار اعلام کرده در سبدی از ۵۳ قلم کالای خوراکی در مناطق شهری، ۶۴ درصد کالاها با تورمی بیش از نرخ تورم نقطه‌ای که نزدیک به ۵۳ درصد است، داشته‌اند.
کد خبر: ۲۷۱۹۷۰
۱۶:۱۵ - ۱۲ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مرکز آمار ایران، متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب درمناطق شهری کشور در تیر ماه گذشته را منتشر کرد که به روشنی حکایت از کوچک‌شدن سفره‌های مردم و شکست دولت در کنترل قیمت‌ها دارد.

بر پایه این گزارش، شهرنشینان ایرانی مهم‌ترین اقلام خوراکی خود اعم از محصولات پروتئینی، روغن‌ها، لبنیات و میوه‌های تازه را حداقل دو برابر گران‌تر از تیر ماه ۱۴۰۰ خریده‌اند.

مرکز آمار اعلام کرده در سبدی از ۵۳ قلم کالای خوراکی در مناطق شهری، ۶۴ درصد کالاها با تورمی بیش از نرخ تورم نقطه‌ای که نزدیک به ۵۳ درصد است، داشته‌اند.

شهرنشینان ایرانی در ماه اول تابستان امسال، تورم ۳۲۷ درصد روغن مایع، تورم ۲۸۵ درصدی روغن نباتی جامد، تورم ۱۸۸ درصدی برنج درجه ایرانی، تورم ۱۷۳ درصدی سیب زمینی، تورم ۱۶۶ درصدی ماکارونی، تورم بیش از ۱۳۰ درصدی پنیر و ماست و رب، تورم ۱۱۷ درصدی کره و تورم ۱۰۳ درصدی مرغ را تجربه کرده‌اند. به این معنا، تقریبا همه اقلام خوراکی پرمصرف بیش از دو برابر رشد قیمت داشته‌اند.

طبق بررسی‌های مرکز آمار، مرغ ماشینی فقط در یک‌ماه ۲۶ درصد گران‌تر شده و از این لحاظ رکورددار رشد قیمت ماهانه سبد اقلام خوراکی شهرنشینان ایرانی بوده است.

اعداد و ارقام تکان‌دهنده مرکز آمار از رشد متوسط قیمت‌ها و تورم عمومی، وضعیت اجاره‌بها و رشد قیمت مسکن، پیشی گرفتن تورم روستایی از شهری، رشد قیمت اقلام خوراکی، رسیدن سهم اجاره مسکن به نزدیک ۷۰ درصد هزینه‌های خانوارهای کم‌درآمد کشور و… در یک کلام از افت شدید کیفیت زندگی در ایران خبر می‌دهند.

در این شرایط به نظر می‌رسد سخنان دولتمردان سیزدهم و به‌ویژه چهره‌های اقتصادی‌اش درباره بهبود شاخص‌ها و عملکرد اقتصاد ملی، توصیفی برای یک جغرافیای خارج از حدود مرزهای ایران است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: