۰

نظر دارالفتوای مصر در خصوص لمس کردن یا بوسیدن ضریح

دارالفتوا تصریح کرد: اینک مسلمان از انبیا، اولیا و صالحین طلب کمک کند، شرعاً جایز است و فرقی ندارد که آن بزرگواران زنده باشند یا رحلت کرده باشند.
کد خبر: ۲۷۱۹۲۰
۱۱:۲۶ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، دار الفتوای مصر در پاسخ به سؤالی مبنی بر جواز تبرک جستن به ضریح، گفت: لمس کردن یا بوسیدن ضریح ها در هر مکانی که زائر آن را ببیند، جایز است و نباید شخص زائر را کافر یا مشرک قلمداد کرد.

دارالفتوا تصریح کرد: اینک مسلمان از انبیا، اولیا و صالحین طلب کمک کند، شرعاً جایز است و فرقی ندارد که آن بزرگواران زنده باشند یا رحلت کرده باشند.

می توان به قبر نبی اکرم(ص) و اهل بیت(علیهم السلام)، تبرک جست

در همین راستا دکتر محمد وسام دبیر فتوای در دارالفتوای مصر، گفت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند که قبر یا باغی از باغ های بهشت است یا حفره ای از حفره های جهنم؛ بر این اساس می توان به قبر نبی اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت (علیهم السلام) و اصحاب و اولیا، تبرک جست؛ چراکه قبور و ضریح آن بزرگوارای باغی از باغ های بهشت هستند و ما به غیبی که پیامبر اکرم (ص) خبر دادند ایمان داریم و قبور صالحین از باغ های بهشت است.

وی اشاره کرد: بر اساس آیه «الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَی أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیْهِمْ مَسْجِدً»، شرع و قرآن به بنای مسجد در جوار قبور صالحین اشاره دارند و البیضاوی گفته است که مسجد را در جوار قبور صالحین می سازند تا این مسجد از برکات آن ها بهره مند شود.

نبی اکرم (ص) به ما دستور داده اند که قبور را زیارت کنیم

عضو دارالفتوای مصر ادامه داد: نبی اکرم (ص) به ما دستور داده اند که قبور را زیارت کنیم و فرموند:« زوروا القبور فإنها تذکرکم الآخرة»، بنابراین بین زیارت قبور و یاد آوری آخرت ارتباط وجود دارد.

حضرت فاطمه(س) قبر عمویش حضرت حمزه(ع) را هر جمعه زیارت می کردند

محمد وسام بیان داشت: حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) دختر نبی اکرم (ص) قبر عمویش حضرت حمزه سید الشهدا (ع) را هر جمعه زیارت می کردند، روزی قبر را تمیز کرده و کنارش نماز می خواندند. این امر در بسیاری از آثار آمده است و همچنین در کتاب الاثر آمده است که آنها برای تبرک از خاک قبر حمزه، بر می داشتند.

کسانی که این امر را حرام می دانند، به خاطر نداشتن اطلاع کافی است

وی تصریح کرد: کسانی که این امر را حرام می دانند، به خاطر نداشتن اطلاع کافی و عدم گرفتن علم از اهل آن است. اینان سخنانی از خوارج شنیده و در مسیر آنها حرکت کردند.

تبرک جستن از ضریح ها، امری است که امت نسل به نسل به آن عمل کرده است

دبیر دارالفتوای مصر در پایان تصریح کرد: تبرک جستن از ضریح ها، امری است که امت نسل به نسل به آن عمل کرده است و هر کس می خواهد در این خصوص بیشتر بداند فتوای دارالفتوای مصر را بخواند.

انتهای پیام

منبع: HAWZAH NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: