۰

راهکارهای خانگی درمان افتادگی پوست + معرفی انواع روغن لیفت

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که قبل از مراجعه به کلینیک، روش‌های درمان خانگی را امتحان کنند. چراکه این روش‌ها معمولا کم‌هزینه‌تر و بی‌خطرتر هستند. توجه داشته باشید که درمان‌های خانگی تنها استفاده از ماسک‌های طبیعی نیست. برخی ورزش‌های چهره و دیگر نواحی بدن نیز به جلوگیری از افتادگی پوست کمک می‌کند. توجه داشته باشید که برخی از موادی که در ماسک‌های خانگی به کار گرفته می‌شوند، ممکن است حساسیت‌زا باشند؛ بنابراین نمی‌توان خطرات و عوارض این روش را صفر درصد دانست.
کد خبر: ۲۷۱۹۰۵
۱۶:۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، با افزایش سن بافت‌های پوست کم‌کم حجم خود را از دست می‌دهند و روند افتادگی پوست آغاز می‌شود. تخریب بافت‌های پوستی به دلیل کاهش تولید الاستین و کلاژن رخ می‌دهد و درنهایت منجر به افتادگی پوست، ایجاد چین‌وچروک و از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. احتمال افتادگی پوست در هر ناحیه‌ای از بدن وجود دارد و تنها در زمان‌های متفاوتی ایجاد می‌شود. روش‌های مختلفی برای جلوگیری از بروز افتادگی پوست در نواحی مختلف وجود دارد. برخی از این روش‌ها را می‌توان در خانه نیز امتحان کرد.

بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که قبل از مراجعه به کلینیک، روش‌های درمان خانگی را امتحان کنند. چراکه این روش‌ها معمولا کم‌هزینه‌تر و بی‌خطرتر هستند. توجه داشته باشید که درمان‌های خانگی تنها استفاده از ماسک‌های طبیعی نیست. برخی ورزش‌های چهره و دیگر نواحی بدن نیز به جلوگیری از افتادگی پوست کمک می‌کند. توجه داشته باشید که برخی از موادی که در ماسک‌های خانگی به کار گرفته می‌شوند، ممکن است حساسیت‌زا باشند؛ بنابراین نمی‌توان خطرات و عوارض این روش را صفر درصد دانست.

درهرحال خطرات روش‌های خانگی بسیار کمتر از روش‌های کلینیکی است. به همین دلیل هم طرفداران بسیار زیادی دارد. این روش‌ها برای جلوگیری از افتادگی پوست به‌خصوص در افراد جوان‌تر موثر هستند و به حفظ سلامت پوست کمک زیادی می‌کنند. این مزیت‌ها باعث می‌شود که افراد زیادی استفاده از روش‌های خانگی را ترجیح دهند؛ اما بسیاری از افراد با ماسک‌های خانگی آشنایی ندارند. در ادامه این مقاله تعدادی از موثرترین روش‌های خانگی برای درمان افتادگی پوست را معرفی می‌کنیم.

مزیت روش های خانگی لیفت صورت

همان‌طور که گفتیم منظور از روش‌های خانگی درمان افتادگی پوست، استفاده از ماسک‌ها و ورزش است. معمولا کمتر کسی را می‌بینیم که در اثر استفاده از این روش‌ها آسیبی جدی دیده باشد. بیشتر افراد حتی عوارض جزئی را نیز تجربه نمی‌کنند و به همین دلیل خیلی زود به روش‌های خانگی اطمینان خواهند کرد. البته اگر بعضی مواد طبیعی حساسیت‌زا مانند گوجه‌فرنگی در ماسک پوست استفاده شده باشد، ممکن است حساسیت‌های پوستی ایجاد شود؛ اما این حساسیت‌ها معمولا خیلی جدی نیستند و بعد از مدتی کوتاه برطرف می‌شوند.

علاوه بر عوارض جزئی و کوتاه‌مدت، هزینه کم نیز از مزیت‌های روش‌های خانگی است. ماسک‌های خانگی معمولا از مواد غذایی که همیشه در خانه داریم تهیه می‌شوند و برای هر ماسک نیازی به حجم زیادی از این مواد وجود ندارد؛ بنابراین نیاز نیست که برای خرید مواد اولیه به‌صورت جداگانه هزینه کنید. روش‌های خانگی معمولا روش‌هایی برای جلوگیری از ایجاد آسیب یا درمان آسیب‌های خفیف هستند و به همین دلیل در حفظ سلامت پوست و جلوگیری از باکتری‌های ایجادکننده آسیب بسیار موثر خواهند بود. این روش‌ها اثرگذاری طولانی‌مدتی دارند اما استفاده مداوم از آن‌ها باعث کند شدن روند پیری پوست شده و آن را همواره جوان و شاداب نگه می‌دارد.


معرفی روغن‌های طبیعی درمان‌کننده افتادگی پوست

یکی از اصلی‌ترین راهکارهای خانگی درمان افتادگی پوست، ماساژ پوست با روغن‌های طبیعی است. توجه داشته باشید همان‌قدر که انتخاب روغن باکیفیت در اثرگذاری این روش خانگی موثر است، نوع ماساژ نیز بر روی سلامت پوست موثر است. در زمان ماساژ پوست با روغن نباید انگشتان خود را فشار دهید. همچنین باید جهت حرکت انگشتان به‌گونه‌ای باشد که روی پوست چروک نیندازد.

اگر روش‌های صحیح ماساژ دادن را بلد نیستید، از روغن‌های طبیعی استفاده نکنید. چراکه این موضوع ممکن است باعث افزایش شدت افتادگی و ایجاد چین‌وچروک‌های بیشتر در پوست شود.

در ادامه این بخش پرکاربردترین و بهترین روغن‌های طبیعی برای پوست را به شما معرفی می‌کنیم.

روغن زیتون

روغن زیتون علاوه بر حفظ نرمی و لطافت پوست به سفت شدن بافت‌های پوستی و جلوگیری از ایجاد افتادگی کمک زیادی می‌کند. این روغن حاوی انواع ویتامین‌های A و E است که از ویتامین‌های مهم برای جلوگیری از پیری پوست هستند. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از تنبل شدن سلول‌های پوستی و شروع روند پیری جلوگیری می‌کنند. برای استفاده از روغن زیتون بهتر است کمی آن را در ماکروویو گرم کنید. بهترین شیوه ماساژ پوست با روغن زیتون ماساژ دایره‌ای است و بهترین زمان برای انجام این کار نیز شب‌ها قبل از رفتن به رختخواب و بعد از شست‌وشوی روزانه صورت است.


روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که دشمن رادیکال‌های آزاد پوست هستند. این روغن با خنثی کردن این رادیکال‌ها و پاکسازی پوست از کم شدن فعالیت سلول‌های پوستی جلوگیری کرده و مانع ایجاد افتادگی در نواحی مختلف بدن می‌شود. برای مشاهده اثرات درمانی روغن نارگیل بر روی افتادگی پوست، باید هر شب قبل از خواب به مدت ۱۰ دقیقه پوست خود را با روغن ماساژ دهید. بهترین روش برای ماساژ پوست با روغن نارگیل، استفاده از حرکات دایره‌ای رو به بالاست.


روغن ویتامین E

ویتامین E یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی موردنیاز پوست است که در حفظ شادابی و جوانی آن تاثیر زیادی دارد. این ویتامین با نفوذ به عمق پوست سلامت بافت‌های آن را حفظ می‌کند و باعث درخشش و سفتی آن می‌شود. این ویتامین همچنین با از بین بردن رادیکال‌های آزاد پوست از پیری آن در اثر افزایش این رادیکال‌ها جلوگیری می‌کند. روغن ویتامین E را می‌توانید از داروخانه‌ها به‌صورت جداگانه تهیه کنید یا با باز کردن کپسول‌های ویتامین E آن را به دست آورید. هر شب قبل از خواب پوست خود را 10 تا 15 دقیقه با این روغن ماساژ دهید و فردا صبح صورت خود را با آب ولرم بشویید.


روغن آرگان

روغن آرگان یکی از بهترین و پرخاصیت‌ترین روغن‌های طبیعی است که به حفظ سلامت پوست و مو کمک زیادی می‌کند. این روغن خاصیت ارتجاعی پوست را حفظ می‌کند و از این طریق از شل شدن و افتادگی آن جلوگیری خواهد کرد. درصورتی‌که روزانه چندین بار به‌صورت منظم از روغن آرگان استفاده کنید، بعد از چند ماه حتما نتایج آن را خواهید دید. برای استفاده از روغن آرگان باید آن را با لوسیون مرطوب‌کننده پوست خود ترکیب کنید و در طول روز هر زمان که قصد استفاده از مرطوب‌کننده را داشتید، این ترکیب را به کار ببرید.


روغن بادام

روغن بادام منبعی غنی از ویتامین E است. این ویتامین یکی از ویتامین‌های جوان‌کننده پوست است که حالت ارتجاعی آن را حفظ کرده و باعث سفتی پوست می‌شود. روغن بادام با حفظ رطوبت پوست مانع از خشکی آن شده و از خشک شدن و تحلیل رفتن بافت‌های پوستی جلوگیری می‌کند.

روغن بادام را می‌توانید برای رفع افتادگی پوست همه نواحی بدن استفاده کنید؛ اما این روغن یک درمان عالی برای درمان افتادگی پلک است. برای از بین بردن پلک باید کمی از روغن را به نوک انگشتان خود بمالید و به‌آرامی ماساژ دهید. توجه داشته باشید که ماساژ پوست اطراف چشم باید به سمت بیرون و بالا باشد تا خود باعث چروک شدن پوست این ناحیه نشود.


معرفی ماسک‌های درمانی برای افتادگی پوست

ماسک‌های درمانی از داروهای گیاهی و مواد غذایی مفید برای پوست تهیه می‌شوند. تهیه آن‌ها معمولا کار ساده‌ای است و به همین دلیل هر فردی در هر سن و سالی می‌تواند این ماسک‌ها را بسازد و از آن‌ها برای حفظ سلامت پوست خود استفاده کند. در ادامه تعدادی از موثرترین این ماسک‌ها را معرفی می‌کنیم.

ماسک سفیده تخم‌مرغ

شاید تاکنون در زمان آشپزی، کمی سفیده تخم‌مرغ روی دستانتان ریخته باشد. حتما در این زمان متوجه شده‌اید که پوست دستتان کمی جمع شده و حالتی سفت پیدا کرده است. این همان ویژگی است که سفیده تخم‌مرغ را به یک درمان مناسب برای افتادگی پوست تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که زرده تخم‌مرغ فایده‌ای برای پوست ندارد. به همین دلیل صرفا باید از سفیده تخم‌مرغ استفاده کنید.

خواص و مزایا

سفیده تخم‌مرغ سرشار از پروتئین است و به همین دلیل می‌تواند مواد مغذی برای سلول‌های پوستی را به آن‌ها برساند تا تولید کلاژن در پوست تسریع شود. علاوه بر این عناصر هیدرولیپید موجود در سفیده تخم‌مرغ باعث بهبود حالت ارتجاعی پوست شده و شلی و افتادگی پوست را از بین می‌برد.

طرز تهیه

برای تهیه ماسک سفیده تخم‌مرغ به یک یا دو عدد تخم‌مرغ متوسط نیاز دارید. سفیده تخم‌مرغ‌ها را آن‌قدر بزنید تا کف کرده و به‌صورت فوم صورت دربیاید. سپس آن را بر روی پوست خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشویید. شما می‌توانید برای افزایش اثرگذاری یک قاشق غذاخوری ماست نیز به این ترکیب اضافه کنید. این ماسک را دو بار در هفته بر روی پوست خود قرار دهید و پس از چند ماه از زیبایی پوست خود لذت ببرید.


ماسک عسل

عسل یک آنتی‌اکسیدان طبیعی پوست است که به حفظ جوانی و شادابی پوست کمک زیادی می‌کند. این ماده پرخاصیت هم به‌صورت خوراکی و هم به‌صورت ماسک می‌تواند از بروز افتادگی در پوست جلوگیری کند. اگر قصد دارید عسل را برای درمان (و نه جلوگیری از) افتادگی پوست استفاده کنید، باید ماسک آن را تهیه کرده و بر روی پوست خود بمالید.

خواص و مزایا

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل از جمع شدن باکتری‌ها بر روی پوست جلوگیری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود که راه‌های تنفس پوست همواره باز باشد و با رسیدن اکسیژن کافی به سلول‌ها، مشکلی در عملکرد آن‌ها ایجاد نشود. به دلیل همین حفظ فعالیت سلول‌های پوستی، تولید کلاژن و الاستین در پوست کاهش نمی‌یابد و افتادگی یا شل شدگی در پوست ایجاد نخواهد شد.

طرز تهیه

عسل را نمی‌توان بدون ترکیب با مواد دیگر بر روی پوست استفاده کرد. چراکه خیلی زود شل شده و از روی پوست می‌ریزد. ترکیب آن با مواد دیگر باعث می‌شود که ماسک عسل برای چند دقیقه روی پوست باقی بماند و از بروز نشانه‌های پیری جلوگیری کند.

برای تهیه ماسک عسل یک قاشق غذاخوری از آن را با آب لیموی تازه و روغن زیتون ترکیب کرده و یک یا دو بار در روز بر روی پوست خود بمالید. در هر بار استفاده ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بعد از قرار دادن ماسک، آن را با آب ولرم بشویید. ترکیب عسل و دارچین نیز برای جلوگیری از ایجاد افتادگی یا درمان افتادگی‌های خفیف در صورت بسیار کاربردی است.


ماسک لیمو

لیمو یک پزشک طبیعی برای پوست است. این میوه پرخاصیت قادر است چین‌وچروک‌های ریز پوست را از بین ببرد و به رفع افتادگی و شلی پوست کمک کند. ماسک لیمو برای از بین بردن آسیب‌های پوستی در نواحی حساس مانند پلک‌ها و اطراف دهان بسیار مفید است و حتما بعد از مدتی استفاده تاثیر شگفت‌انگیز آن را متوجه خواهید شد.

خواص و مزایا

لیمو سرشار از ویتامین C است. این ویتامین یکی از ویتامین‌های لازم برای پوست است که به حفظ سفتی و انعطاف‌پذیری آن کمک می‌کند. به همین دلیل از بروز نشانه‌های پیری پوست جلوگیری کرده و با تقویت سلول‌های پوستی آن را جوان و شاداب نگه می‌دارد.

طرز تهیه

برای تهیه ماسک لیمو نیاز به وسایل خاصی ندارید. تنها کافی است چند قطره از آب لیموی تازه را روی پوست خود بمالید بعد از ۵ یا ۱۰ دقیقه پوستتان را با آب خنک بشویید. اگر دو یا سه بار در طول روز این کار را تکرار کنید، رطوبت پوستتان حفظ شده و از بروز آسیب‌هایی نظیر اگزما، جوش و آکنه جلوگیری می‌شود.

اگر بر روی پوست خود جوش‌های زیاد یا زخم‌های باز دارید، بهتر است به‌صورت مستقیم از آب لیمو استفاده نکنید. چراکه این ماده باعث سوزش زیاد پوستتان خواهد شد. در چنین مواقعی می‌توانید چند قطره از آب‌ لیمو را در یک لیوان آب بریزید و سپس صورت خود را با آن بشویید. بعد از این کار اجازه دهید که پوستتان به‌صورت کاملا طبیعی خشک شود و سپس از مرطوب‌کننده استفاده کنید.


ماسک خیار

از قدیم شاهد این بوده‌ایم که همه خانم‌ها و آقایان از حلقه‌های خیار برای جوان نگه داشتن پوست اطراف چشم و از پوست آن برای حفظ شادابی پوست صورت و گردن استفاده می‌کرده‌اند. خیار یکی از تونرهای طبیعی پوست است که با از بین بردن مواد زائد موجود در روزنه‌های پوست و باز کردن آن‌ها به تنفس پوست و افزایش شادابی آن کمک خواهد کرد.

خواص و مزایا

به دلیل وجود ویتامین C و کافئیک در خیار، این میوه یک ضدالتهاب طبیعی است. آب خیار می‌تواند ضمن حفظ رطوبت پوست، به تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از جمع شدن آلودگی در منافذ پوست کمک کند. به همین دلیل با استفاده مداوم از ماسک خیار، افتادگی‌های خفیف به‌خصوص در نواحی اطراف چشم از بین می‌رود و پوست همواره جوان و شاداب باقی می‌ماند. این ماسک می‌تواند برای از بین بردن پف زیر چشم و آفتاب‌سوختگی نیز مناسب باشد.

طرز تهیه

شما می‌توانید پوست یا حلقه‌های خیار را به‌صورت مستقیم روی پوست خود قرار دهید؛ اما برای اثرگذاری بیشتر بهتر است از عصاره خیار استفاده کنید. برای تهیه عصاره خیار یک خیار متوسط را رنده کرده و آن را در صافی بچلانید تا آب آن خارج شود. آب خیار را به‌آرامی روی پوست خود بمالید و بعد از اینکه به‌طور کامل خشک شد، آن را با آب سرد بشویید. این ماسک را می‌توانید یک‌بار در روز استفاده کنید.

 
ماسک خاک رس

ماسک خاک رس تنها ماسک درمانی برای افتادگی پوست است که از مواد خوراکی به دست نمی‌آید. این ماسک بسیار به‌صرفه و ارزان‌قیمت و پرخاصیت است. تهیه آن کار خیلی سختی نیست و یک داروی عالی برای رفع افتادگی پوست، حفظ رطوبت و نرمی و لطافت آن است.

خواص و مزایا

خاک رس یک سم‌زدای واقعی است و به همین دلیل با پاک‌سازی عمیق پوست از جمع شدن چربی و آلودگی در منافذ آن و ایجاد جوش و آکنه جلوگیری می‌کند. این خاک پرخاصیت سیستم ایمنی پوست را تقویت می‌کند تا در برابر عوامل پیر کننده مقاوم شده و در سنین بالاتری افتاده یا شل بشود. خاک رس همچنین با بهبود جریان خون در پوست در رساندن مواد مغذی به سلول‌ها و افزایش فعالیت آن‌ها نقشی به سزا دارد.

طرز تهیه

برای تهیه ماسک خاک رس به یک قاشق غذاخوری خاک رس و یک فنجان آب ولرم یا ترجیحاً گلاب نیاز دارید. این مواد را ترکیب کرده و کاملا ورز دهید تا خمیر نرم و یکدستی ایجاد شود. خمیر را روی پوست خود بمالید و بعد از خشک شدن با آب ولرم بشویید. بعد از شست‌وشوی صورت بهتر است از کرم‌های مرطوب‌کننده مرغوب استفاده کنید یا پوست را با روغن‌های معرفی شده در بخش قبلی ماساژ دهید.

 
ماسک آلوئه ورا

ژل موجود در گیاه آلوئه ورا یک سفت کننده طبیعی پوست است. این ژل با تسریع تولید کلاژن در پوست در جلوگیری از شل شدن پوست نقش موثری خواهد داشت.

خواص و مزایا

ژل آلوئه ورا حاوی هیالورونیک اسید است. هیالورونیک اسید یکی از ترکیبات طبیعی پوست است که به حفظ حالت ارتجاعی و الاستیسیته پوست کمک می‌کند. این ژل یک مرطوب‌کننده طبیعی نیز هست. به دلیل نگه داشتن آب در بافت‌های میانی پوست، از کاهش فعالیت سلول‌ها و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

طرز تهیه

برای تهیه ماسک آلوئه ورا باید مقدار مناسبی از ژل میانی آن را خارج کنید. این ژل را به‌صورت مستقیم و بدون نیاز به ترکیب با ماده دیگری به پوست خود بمالید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را بشویید. می‌توانید هر شب قبل از خواب از این ژل استفاده کنید. اگر فرصت این کار را ندارید، دو تا چهار بار در هفته نیز به حفظ سلامت پوست شما کمک می‌کند.


ماسک‌های ترکیبی برای درمان افتادگی پوست

ترکیب انواع مواد مغذی پوست می‌تواند به حفظ سلامت آن به‌صورت چندجانبه کمک کند. به همین دلیل پزشکان معمولا استفاده از ماسک‌های ترکیبی را توصیه می‌کنند. تهیه این ماسک‌ها کمی زمان‌بر است اما درنهایت نتیجه آن‌ها شما را از زمانی که برای این کار اختصاص داده‌اید، پشیمان نخواهد کرد. در ادامه این بخش تعدادی از موثرترین ماسک‌های خانگی ترکیبی را معرفی می‌کنیم.
ماسک لیمو و عسل

لیمو و عسل هردو مواد غذایی پرخاصیتی هستند که به حفظ سلامت پوست شما کمک زیادی می‌کنند. این ماسک علاوه بر خواص درمانی و پیشگیری‌کننده‌ای که دارد، رایحه‌ای خوشایند نیز دارد که استفاده از آن را برای شما راحت‌تر کرده و باعث ایجاد آرامش در شما خواهد شد. ب

رای تهیه این ماسک به یک قاشق غذاخوری عسل، چند قطره آب لیموی تازه و مقداری آب نیاز دارید. این مواد را با هم ترکیب کنید و به پوست خود بمالید. بعد از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید و از یک کرم مرطوب‌کننده مناسب استفاده کنید.
ماسک ترکیبی آلوئه ورا

برای تهیه ماسک ترکیبی آلوئه ورا، به یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا، یک قاشق چای‌خوری سس مایونز و یک قاشق غذاخوری عسل نیاز دارید. این مواد را به‌خوبی با هم ترکیب کرده و روی پوست خود قرار دهید. بعد از ۱۵ دقیقه پوست خود را با آب گرم بشویید و درنهایت کمی آب سرد به آن بپاشید. این ژل را می‌توانید یک‌بار در هفته استفاده کنید.

با توجه به وجود مایونز در این ژل، استفاده از آن را به افرادی که پوست چرب و پر از جوش دارند توصیه نمی‌کنیم. این افراد می‌توانند مایونز را از این ترکیب حذف کرده و کمی آب لیموی تازه را جایگزین آن کنید.
ماسک ماست و خیار

همان‌قدر که آب دوغ خیار در روزهای گرم تابستان می‌چسبد، ماسک ماست و خیار نیز برای روزهای پرکاری که انواع آلودگی بر روی پوست شما قرار گرفته است، گزینه بسیار مناسبی است. برای تهیه این ماسک به عصاره خیار و یک قاشق ماست نیاز دارید. این غذای پرخاصیت را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک ترکیبی خیار

یک روش دیگر برای استفاده از معجزه خیار، ترکیب آن با سفیده تخم‌مرغ و ویتامین E است. عصاره یک یا دو خیار تازه را با یک سفیده تخم‌مرغ ترکیب کرده و چند قطره ویتامین E به آن اضافه کنید. پوست خود را به‌آرامی با این ترکیب ماساژ دهید و بعد از 15 دقیقه آن را با آب خنک بشویید. شما می‌توانید از این ماسک یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.
ماسک ترکیب خاک رس

ترکیب گلیسیرین، خاک رس، عسل و سفیده تخم‌مرغ یک پزشک طبیعی برای پوست شما می‌سازد. این مواد همگی از پوست شما در برابر خشک شدن جلوگیری کرده و با سالم نگه داشتن آن از پیر شدن و افتادگی پوست جلوگیری می‌کنند. برای استفاده از این ماسک باید خمیر آماده شده را بر روی پوست خود مالیده و تا زمان خشک شدن آن منتظر بمانید. سپس پوست را با آب ولرم بشویید. بهتر است این کار را هفته‌ای دو تا چهار بار زمانی که قصد بیرون رفتن از خانه را ندارید انجام دهید.

معرفی ورزش‌های مفید برای درمان افتادگی پوست

همان‌قدر که ورزش برای حفظ تناسب‌اندام شما مفید و کاربردی است، به حفظ سلامت پوست و زیبایی آن نیز کمک می‌کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل افتادگی پوست به‌خصوص در سنین جوانی، ضعف عضلات است که با افزایش سن بیشتر هم می‌شود. با انجام ورزش‌های روزانه چهره، عضلات نواحی مختلف آن به‌شدت تقویت می‌شوند و نشانه‌های پیری خیلی دیرتر از حالت طبیعی خود را نشان خواهند داد. ورزش دادن عضلات همچنین باعث افزایش انعطاف‌پذیری پوست شده و از افتادگی پوست جلوگیری می‌کند.

برای کاهش افتادگی در گونه‌ها باید دو انگشت اشاره خود را به‌صورت افقی بر روی گونه‌ها گذاشته و دهان خود را به‌گونه‌ای باز کنید که گونه‌ها منقبض شوند. اکنون انگشتان را به‌آرامی به سمت پایین بکشید یا آن‌ها را در سر جای خود به‌صورت دورانی حرکت دهید. این حرکت را ده تا پانزده بار انجام داده و سپس به گونه‌های خود استراحت دهید.

برای ورزش اطراف چشم‌ها باید آن‌ها را ببندید و شست خود را رو به پایین در نزدیکی گوشه داخلی چشم قرار دهید. حال شست را به‌آرامی به سمت گوشه بیرونی بکشید. برای پلک بالایی نیز همین کار را تکرار کنید. پس از هر ۵ بار ماساژ، بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه به چشمان خود استراحت دهید.

برای جلوگیری از افتادگی کناره لب‌ها باید شست خود را در راستای خطوط خنده به سمت پایین بکشید. این کار را به‌آرامی انجام دهید. باز و بسته کردن دهان به‌گونه‌ای که گونه‌ها و چانه در وضعیت انقباض قرار بگیرند نیز یکی از ورزش‌های مناسب برای دهان است.

آیا استفاده از روش‌های خانگی معایبی هم دارد؟

شاید بتوان گفت که اصلی‌ترین ایراد روش‌های خانگی، زمان طولانی اثرگذاری آن‌هاست. برای اینکه اثرات این روش‌ها را ببینید، حداقل چند ماه به‌صورت مداوم باید از آن‌ها استفاده کنید. بعد از این مدت نیز اثرات این روش‌ها بسیار خفیف است. به همین دلیل هم هست که پزشکان استفاده از آن‌ها را برای افرادی که به دنبال نتایج سریع هستند توصیه نمی‌کنند. چراکه این زمان طولانی باعث دلسرد شدن افراد شده و حتی امید آن‌ها به اثرگذاری روش‌های کلینیکی را نیز از بین می‌برد.

یکی دیگر از ایرادهای روش‌های خانگی این است که این روش‌ها را نمی‌توان برای درمان موارد افتادگی شدید استفاده کرد. روش‌های خانگی بیشتر حالت جلوگیری کننده دارند و در موارد درمانی نیز برای افتادگی‌های خفیف استفاده می‌شوند. به همین دلیل هم هست که پزشکان استفاده از آن‌ها را به افرادی که قصد دارند خیلی زود افتادگی‌های پوست خود را از بین ببرند، توصیه نمی‌کنند.

نکته دیگر اینکه برای مشاهده تاثیرات واقعی روش‌های خانگی باید آن‌ها را برای چند ماه به‌صورت مرتب استفاده کنید. این کار ممکن است کمی شما را خسته کند؛ اما خبر خوب این است که اگر روتین روزانه خود را فراموش کردید یا به هر دلیلی نتوانستید آن را انجام دهید، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. چراکه از هر زمانی که بخواهید می‌توانید دوباره آن را شروع کنید.

برای مشاهده نتایج هر روش چه مدتی باید از آن استفاده کنیم؟

همان‌طور که در متن گفتیم، زمان اثرگذاری روش‌های خانگی بسیار طولانی است و به همین دلیل باید مدتی طولانی آن‌ها را به کار گیرید تا بتوانید به نتایج خوبی برسید. نمی‌توان زمان دقیقی برای اثرگذاری این روش‌ها تعیین کرد؛ اما معمولا بعد از چند هفته استفاده می‌توان تاثیرات جزئی آن‌ها را مشاهده کرد. بعد از چند ماه درمان اثرات این روش واضح‌تر شده و افتادگی پوست در مقایسه با قبل به طرز شگفت‌آوری برطرف شده است.

آیا راهکارهای خانگی می‌توانند بعد از درمان با روش‌های کلینیکی استفاده شوند؟

روش‌های خانگی عارضه و خطر خاصی ندارند. به همین دلیل می‌توانید در هر سنی و هر زمانی از آن‌ها استفاده کنید. اگر از روش‌های کلینیکی برای درمان افتادگی پوست استفاده کرده‌اید، می‌توانید برای تثبیت نتایج این روش پوست خود را با روغن‌های طبیعی یا ماسک‌های سفت کننده پوست تسکین دهید. البته پزشکان توصیه می‌کنند که در دوران نقاهت بعد از روش‌های کلینیکی از هیچ درمان تکمیلی دیگری استفاده نشود. ضمن اینکه درباره استفاده یا عدم استفاده از روش‌های خانگی نیز باید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

ماندگاری درمان افتادگی پوست با روش‌های خانگی چقدر است؟

اگر استفاده از درمان‌های خانگی را به‌طور کامل قطع کنید، اثرات آن‌ها تا چند ماه باقی خواهد ماند؛ اما بعد از این مدت روند پیر شدن طبیعی پوست تاثیر خود را خواهد گذاشت و کم‌کم اثرات روش‌های خانگی مختلف را از بین می‌برد. برای جلوگیری از این موضوع بهتر است مراقبت از پوست با روش‌های خانگی را در روتین روزانه خود قرار دهید.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: