۰

دودستگی و قطب بندی در گروه اخوان المسلمین

معاون رهبر اخوان المسلمین مصر اظهار کرد: اخوان المسلمین که ۹ سال قبل از قدرت کنار گذاشته شد، با وجود اینکه هنوز از حمایت گسترده‌ای برخوردار است، هرگز وارد درگیری جدیدی بر سر قدرت در مصر نخواهد شد.
کد خبر: ۲۷۱۸۴۷
۰۸:۵۵ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، بحران چند دستگی‌ها در گروه اخوان المسلمین به اوج خود رسیده و دو قطب مقابل هم در این گروه به جنگ لفظی و صدور بیانیه‌های رسانه‌ای علیه یکدیگر و نیز اخراج رهبران دو طرف ادامه می‌دهند تا جایی که در تحولی مهم و چشمگیر، معاون رهبر اخوان المسلمین اعلام کرد که پس از برکناری آنها از قدرت در مصر، تونس و سودان، هرگز وارد درگیری جدیدی بر سر قدرت در مصر نخواهد شد.

معاون رهبر اخوان المسلمین مصر اظهار کرد: اخوان المسلمین که ۹ سال قبل از قدرت کنار گذاشته شد، با وجود اینکه هنوز از حمایت گسترده‌ای برخوردار است، هرگز وارد درگیری جدیدی بر سر قدرت در مصر نخواهد شد.

ابراهیم منیر در ادامه گفت: اخوان المسلمین کاملا با خشونت مخالف است و آن را خارج از ایدئولوژی خود می‌داند و نه اینکه فقط مخالف به‌کارگیری خشونت و یا اسلحه باشد بلکه به هیچ شکلی وارد مبارزه و کشمکش جدیدی بر سر قدرت در مصر نخواهد شد. اخوان هرگز در درگیری میان حزب‌ها در جریان انتخابات سیاسی و یا هر انتخابات دیگری شرکت نخواهد کرد و این مسایل از نظر ما کاملا مردود هستند و آنها را نمی‌پذیریم.

منیر از دو سال قبل سمت معاونت رهبری اخوان را بر عهده گرفته چرا که رهبر این گروه از سال ۲۰۱۳ که قدرت را در مصر از دست داد، محبوس است و معاون اول او نیز در سال ۲۰۲۰ بازداشت شد.

او در ادامه اعتراف کرد، "اخوان درباره چگونگی حل این بحران دچار اختلاف‌نظرهای داخلی است و انتخاب رهبر جدید زمانی انجام خواهد شد که وضعیت پایدار شود".
تغییرات دیپلماتیک در منطقه خاورمیانه موجب تشدید چالش‌های پیش روی اخوان شدند از جمله اینکه دو کشور ترکیه و قطر که تا پیش از این به طرفداران اخوان پناهندگی می‌دادند، روابط خود را با کشورهای پایبند به حذف این گروه شامل مصر، امارات و عربستان اصلاح کردند.سال گذشته آنکارا در شبکه‌های تلویزیونی متعلق به اپوزیسیون مصر که دفتر آنها در ترکیه واقع هستند، خواستار کاهش شدت انتقادها از قاهره شد، همزمان با آن نیز برای بازسازی روابط خود با مصر تلاش می‌کرد.

منیر اظهار کرد: گروه اخوان المسلمین تاکنون در ترکیه تحت فشار نبوده و این حقِ ترکیه است که در راستای برقراری امنیت و سلامت شهروندانش، هر اقدامی را در پیش بگیرد. گفتگوی سیاسی که انتظار می‌رود ظرف چند هفته آینده میان قاهره و برخی گروه‌های مخالف انتخاب شده آغاز شود، ابتکارعمل جدی نبوده و اگر اخوان و یا دیگر گروه‌ها در آن مشارکت داده نشوند، نمی‌تواند نتیجه‌ای داشته باشد، این گفتگو لازم است اما باید شامل همه طرف‌ها باشد.
او افزود: اخوان در طول چند دهه در مصر شبکه‌ای از نهادهای خیریه را برپا کرد که هنوز هم مورد لطف بسیاری از ۱۰۲ میلیون تن جمعیت این کشور قرار دارند و با این وجود ما در آینده در هیچ درگیری سیاسی شرکت نخواهیم کرد.

معاون رهبر اخوان المسلمین مصر در ادامه گفت: تعداد دقیق حامیان اخوان که در مصر زندانی هستند، مشخص نیست اما برخی آمارها حاکی از این است که آنها حدود پنج تا شش هزار تن هستند و دارایی‌های بسیاری از آنها نیز مصادره شدند.اما یکی از مسؤولان اخوان در ادامه تصریح کرد، منظور منیر ۵۰ تا ۶۰ هزار تن بوده است.
همزمان با این اظهارات منیر، دو طرفی که در گروه اخوان المسلمین بر سر رهبری آن با هم درگیر هستند، اکنون درباره آینده آن اختلاف‌نظر دارند به این شکل که منیر و اعضای گروهش که جبهه لندن هستند، به تغییر ایدئولوژیک باور دارند اما جبهه استانبول به استمرار "دستاوردهای" تاریخی و سیاسی این جنبش و حفظ شانس رسیدن به قدرت بر اساس رویکرد حسن البنا، بنیانگذار آن معتقد است.

بحران چند دستگی‌ها در گروه اخوان المسلمین به اوج خود رسیده است به شکلی که دو طرف درگیر در این گروه به جنگ لفظی، صدور بیانیه‌های رسانه‌ای علیه یکدیگر، اخراج رهبران دو طرف و نیز جنگ الکترونیک میان حامیان دو جبهه در شبکه‌های اجتماعی ادامه می‌دهند.
جبهه استانبول به رهبری محمود حسین در بیانیه‌ای جبهه لندن به رهبری منیر را به دامن زدن به آشوب و چنددستگی‌ها در گروه اخوان و تلاش برای مختل کردن فعالیت‌های آن و مانع‌تراشی در مسیر آنها متهم کرده بود.

این جبهه در بیانیه خود اعلام کرد، جبهه منیر ساختار داخلی اخوان را تضعیف کرده، وحدت آن را برهم زده و این گروه را به لقمه‌ای لذیذ برای فرصت‌طلبان تبدیل می‌کند و عامل گسترش بسیاری از رفتارهای زننده و استمرار بسیاری از اقدامات مغایر با اخلاق مبلغان و مصلحان است.
جبهه محمود حسین در ادامه بیانیه یاد شده، تاکید کرد، منیر و معاونانش از شبکه‌های اجتماعی برای دامن زدن به اختلافات استفاده کرده و آن را به میدان نبردی میان اخوانی‌ها تبدیل کردند که اتهامات مختلفی را علیه یکدیگر مطرح می‌کنند.چند روز قبل جبهه استانبول برکناری قطعی ابراهیم منیر و برخی از اعضای جبهه‌اش را اعلام کرد، در مقابل جبهه لندن در نشستی، یک شورای جدید برای گروه تشکیل داده و چند تن را که بیشترشان از ساکنان استانبول بوده و مابقی از دیگر نقاط و کشورها و نیز از مصر بودند، به عنوان اعضای شورای جدید معرفی کرد.

جبهه منیر این شورا را به جای شورای وابسته به جبهه محمود حسین و با حضور برخی از رهبران مقیم ترکیه و چند کشور اروپایی تشکیل داد و دو معاون نیز برای منیر انتخاب شد.
جنبش اخوان المسلمین در اولین انتخابات آزاد ریاست‌جمهوری در مصر در سال ۲۰۱۲ پیروز شد اما ارتش یک سال بعد در پی اعتراضات گسترده مردم علیه حاکمیت اخوان در این کشور، علیه این دولت کودتا کرد.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: