۰

کمبود نیروی متخصص دندانپزشکی و افزایش هزینه درمانی

نماینده مجلس با بیان اینکه با کم شدن نیروی متخصص در رشته دندانپزشکی هزینه درمانی در این بخش بالا رفته است، گفت: متاسفانه افراد در حال حاضر برای پر‌کردن ساده‌ دندان، باید میلیونی هزینه کنند تا بتوانند سلامت دندان‌های خود را تامین نمایند. از طرفی دسترسی به دندان‌پزشک نیز بسیار ناعادلانه و نامناسب است.
کد خبر: ۲۷۱۷۰۳
۱۳:۱۶ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، نماینده مجلس با بیان اینکه با کم شدن نیروی متخصص در رشته دندانپزشکی هزینه درمانی در این بخش بالا رفته است، گفت: متاسفانه افراد در حال حاضر برای پر‌کردن ساده‌ دندان، باید میلیونی هزینه کنند تا بتوانند سلامت دندان‌های خود را تامین نمایند. از طرفی دسترسی به دندان‌پزشک نیز بسیار ناعادلانه و نامناسب است.

حسن همتی نماینده مردم آذربایجان غربی با اشاره به وجود تعارض منافع و تاثیر آن بر تعیین ظرفیت ورود به برخی از رشته‌ها مانند پزشکی و دندان‌پزشکی گفت: به دلیل کمبود پزشک که در شهر‌های مختلف داریم، ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی باید افزایش پیدا کند. متاسفانه پزشکان در مناطق محروم و روستاها و شهرهایی که درآمد کمتر و مشکلات بیشتری دارند، حضور پیدا نمی‌کنند و هر جایی که منافع شان تامین شود مشغول به کار می‌شوند. در صورتی که شغل شریف پزشکی با این موارد مغایرت دارد.

وی افزود: پزشکان موظف هستند در هر شهری که نیاز به خدمات، توانایی و دانش‌ آنها دارد، حضور پیدا کنند. به طور مثال در تهران و مراکز استان‌های بزرگ بیشتر از 30 هزار پزشک وجود دارد، اما در مقابل روستاهای ما که حدود 50 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند، فاقد امکانات مناسب تخصصی پزشکی و دسترسی به خدمات درمانی هستند. طبیعی است که باید بخشی از نیروی پزشکان متخصص در این مناطق به کار گرفته شوند.

همتی با اشاره به عدم حضور پزشکان در مناطق محروم گفت: عده‌ای از پذیرفته شدگان به اسم مناطق محروم و روستاهای کشور، سهمیه پذیرش مناطق محروم را دریافت می‌کنند، ولی بعد از فارق‌التحصیلی با رانت و سفارش دیگران به مناطق بهتری منتقل می‌شوند و در مناطقی که موظف به خدمت بوده‌اند، ماندگار نمی شوند. این مورد یکی از مشکلات مهم فعلی است و افزایش ظرفیت پزشکی به معنی بالا رفتن تعداد پزشکانی است که بتوانند بخشی از مشکلات این مناطق را حل کنند.

همتی با بیان اینکه کمبود شدید دندان‌پزشک دسترسی مردم به خدمات درمانی را کاهش می‌دهد، گفت: با کم شدن نیروی متخصص هزینه درمانی در این بخش بالا می‌رود. متاسفانه افراد در حال حاضر برای پر‌کردن ساده‌ دندان، باید میلیونی هزینه کنند تا بتوانند سلامت دندان‌های خود را تامین نمایند. از طرفی دسترسی به دندان‌پزشک نیز بسیار ناعادلانه و نامناسب است

این نماینده مجلس درباره وضعیت نامناسب سرانه‌ دندان‌پزشکی ایران در مقایسه با کشورهای دنیا و منطقه گفت: نتیجه وجود این شرایط باعث می شود مردم در نوبت‌های طولانی مدت قرار بگیرند و افرادی که از مشکلات دندانی رنج می‌برند به علت عدم دسترسی به پزشک متخصص و مراکز درمانی دچار مشکلات حاد از قبیل مشکلات قلبی و گوارشی ‌شوند و سلامت شان به خطر بیفتد و یا باید هزینه هنگفتی را برای مراجعه به پزشک متخصص پرداخت کنند تا بتوانند به صورت تخصصی درمان شوند.

همتی با بیان اینکه متاسفانه هیچ کنترلی روی ارائه‌ مدارک و تعهدات خدمتی وجود ندارد، گفت: امروز اگر هر پزشکی نخواهد و یا اجازه نداشته باشد به دلخواه خود شروع به فعالیت کند، بلافاصله به یکی از کشورهای همسایه می‌رود. این اتفاق در مرحله‌ اول یعنی به کشور خیانت می‌شود، زیرا هزینه‌ بیت‌المال برای تربیت و آموزش این پزشک صرف شده است.

وی ادامه داد: افرادی که بعد از طی مراحل تحصیلی در ایران صرفا به دلیل دریافت درآمد بیشتر به یکی از کشورهای همسایه می روند، خیانتکار محسوب می شوند و به مردم و جامعه خیانت می‌کنند. درحالیکه در کشورهای دیگر اینگونه نیست. این شرایط ناشی از عدم وجود ضوابط، مقررات و نظارت خاص است و باعث شکل گیری تعارض منافع می شود.

این نماینده مجلس، درباره راهکار رفع تعارض منافع از طریق عدم دخالت مدیران و ناظران در آموزش و تعیین میزان ظرفیت پذیرش گفت: نتیجه افزایش ظرفیت پذیرش در این رشته رفع تعارض منافع است. متاسفانه خیلی از موارد ضروری در مجلس تصویب می‌شود اما اجرا نمی‌شود. نظارت از سوی شخص ناظر باید به درستی اجرا شود. قانون مشخص کرده است که امروز دانشجوی پزشکی که برای منطقه محروم سهمیه گرفته و در رشته‌ مورد نظر در دانشگاه پذیرفته شده است، بعد از قبول شدن به مدت مشخصی در مناطق محروم خدمت کند، اما با استفاده از رانت این اتفاق نمی افتد. برای چنین مواردی قانون وجود دارد اما به درستی اجرا نمی‌شود.

همتی با اشاره به تصویب طرح افزایش ظرفیت پذیرش در رشته های دندانپزشکی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصویب این طرح اقدام خوبی است، به این دلیل که فقط افراد خاص نتوانند در رشته‌های پزشکی تحصیل کنند و از حمایت قاطع نمایندگان مجلس برای اجرایی شدن برخوردار است. مجلس هم به صورت کلی بر قوانین نظارت دارد، اما به صورت تک‌تک فعالیت پزشکان را مورد بررسی قرار نمی دهد، زیرا هر سازمان و وزارت‌خانه‌ای دفتر بازرسی و حسابرسی دارد که به این مسائل رسیدگی می کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: