۰

چرا دولت آمریکا از احیای برجام حمایت می‌کند؟

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، پس از ورود به اسرائیل در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ این کشور گفت به‌منظور جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بمب اتمی اگر لازم باشد از «زور»، به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده خواهد کرد.
کد خبر: ۲۷۱۴۲۷
۱۳:۴۰ - ۲۳ تير ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، پس از ورود به اسرائیل در مصاحبه‌ای با کانال ۱۲ این کشور گفت به‌منظور جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به بمب اتمی اگر لازم باشد از «زور»، به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده خواهد کرد.

به‌گزارش جروزالم پست، بایدن در پاسخ به این پرسش که چرا دولت آمریکا از احیای برجام حمایت می‌کند؟، گفت:«ایران دارای بمب اتمی، تنها چیزی است که در حال حاضر از خودِ ایران بدتر است.» او در ادامه این بخش از صحبت‌هایش با اشاره به تصمیم دولت دونالد ترامپ در مورد خروج از برجام تاکید کرد که نتیجه تصمیم چهل‌وپنجمین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا نزدیک شدن حکومت ایران به ساخت بمب اتمی بود؛ ادعایی که دموکرات‌ها بارها آن را علیه دولت ترامپ تکرار کرده‌اند.

دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و دولتش تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. دولت ترامپ معتقد بود که برجام دست ایران را برای غنی‌سازی اورانیوم و همچنین حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی‌اش در منطقه باز گذاشته است.

بایدن در بخش دیگری از گفتگوی فوق، ضمن اشاره به خطر نیروی قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی)، گفت گمان می‌کند می‌توان هم خطر این نیروی نظامی را کنترل کرد و هم به‌واسطه احیای برجام از هسته‌ای شدن جمهوری اسلامی ایران جلوگیری کرد.

با این‌وجود بایدن در پاسخ به این سئوال که آیا گزینه استفاده از زور نظامی علیه ایران همچنان جزو گزینه‌های روی میز هست یا نه؟ چنین پاسخ داد:«بله؛ به‌عنوان آخرین راه‌حل.»

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در ادامه این گفتگو تاکید کرد که سپاه پاسداران سپاه انقلاب اسلامی را در فهرست نیروهای تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا نگه خواهد داشت، ولو اگر چنین اقدامی باعث شود که جمهوری اسلامی حاضر به امضای توافق احیای برجام نشود. او همچنین در مورد تلاش حکومت ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای گفت:«در این مورد گمانه‌زنی نمی‌کنم، اما [حکومت] ایران نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

چهل‌وششمین رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، ۱۳ ژوییه ۲۰۲۱، به بیت المقدس وارد شد و پس از ورودش بر روابط گسترده آمریکا و اسرائیل و همچنین اراده واشنگتن به گسترش مناسبات دو جانبه بین دو دولت تاکید کرد.

ضرورت تقویت سپر دفاع موشکی، دفاع پدافند هوایی مشترک در خاورمیانه، گسترش روابط اسرائیل با دیگر کشورهای منطقه و همچنین بررسی فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران جزو اهداف سفر اخیر بایدن به منطقه خاورمیانه به‌حساب می‌آید.

بایدن روز جمعه، ۱۵ ژوییه، با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی دیدار می‌کند و پس از آن با پروازی مستقیم از اسرائیل خود را به شهر جده در عربستان سعودی می‌رساند تا، به همراه پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی، در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.

لاپید خواهان ائتلاف جهانی علیه ایران

یائیر لاپید که به تازگی و پس از کناره‌گیری نفتالی بنت به عنوان نخست وزیر اسرائیل کار خود را آغاز کرده، سفر بایدن به تل‌آویو را تاریخی خواند. او تاکید کرد که ایالات متحده و اسرائیل باید یک ائتلاف جهانی قوی علیه برنامه هسته‌ای ایران ایجاد کنند.

نخست وزیر اسرائیل همچنین اضافه کرد که حضور بایدن در اسرائیل نشانی از پیوند ناگسستنی میان آنها به شمار می‌رود.

لاپید هم در سخنرانی خود هنگام ورود بایدن او را یک صهیونیست بزرگ و یکی از بهترین دوست‌هایی که اسرائیل تاکنون داشته برشمرد و افزود: «روابط شما با اسرائیل همواره شخصی بوده است.»

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: