۰

چرایی سکوت جهان در مقابل نسل کشی مسلمانان هند؟

اکنون نگرانی‌های واقعی وجود دارد مبنی بر اینکه هند مسیری مشابه رواندا در اوایل دهه 1990 را دنبال می‌کند، زمانی که یک رویداد منحصربه‌فرد - سرنگونی هواپیمای حامل «جوونال هابیاریمانا» ، رئیس‌جمهوری هوتو -،جرقه نسل‌کشی علیه قوم توتسی‌ها را برانگیخت. جامعه اقلیت سال‌ها مورد تبلیغات نژادپرستانه قرار گرفته بود، به‌ویژه تبلیغاتی که آنها را به عنوان مهاجمان خارجی ضد ملی توصیف می‌کرد.
کد خبر: ۲۷۱۲۱۸
۱۳:۴۰ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، در دو سال گذشته، کارشناسان دولت هند را متهم کرده‌اند که اقلیت مسلمان خود را تا آستانه نسل‌کشی سوق داده است.

اکنون نگرانی‌های واقعی وجود دارد مبنی بر اینکه هند مسیری مشابه رواندا در اوایل دهه 1990 را دنبال می‌کند، زمانی که یک رویداد منحصربه‌فرد - سرنگونی هواپیمای حامل «جوونال هابیاریمانا» ، رئیس‌جمهوری هوتو -،جرقه نسل‌کشی علیه قوم توتسی‌ها را برانگیخت. جامعه اقلیت سال‌ها مورد تبلیغات نژادپرستانه قرار گرفته بود، به‌ویژه تبلیغاتی که آنها را به عنوان مهاجمان خارجی ضد ملی توصیف می‌کرد.

«گرگوری استانتون» که موسس گروه دیده بان نسل کشی است چندی پیش زنگ خطر خشونت علیه مسلمانان در هند را به صدا در آورد.

این کارشناس که گفته می شود سال ها قبل از وقوع قتل عام توتسی ها در رواندا را در سال 1994 پیش بینی کرده بود، هشدار داد که ممکن است نسل کشی مسلمانان در هند در شرف وقوع باشد.

گرگوری استانتون، بنیانگذار و مدیر دیده بان نسل کشی در جریان یک جلسه توجیهی در کنگره آمریکا گفت که نشانه ها و فرآیندهای اولیه نسل کشی در ایالت آسام هند و کشمیر تحت مدیریت هند وجود دارد.

استانتون به نمایندگی از سازمان غیردولتی که در سال 1999 برای پیش بینی، پیشگیری، توقف و پاسخگویی برای این جنایت راه اندازی کرد، گفت: ما هشدار می دهیم که نسل کشی می تواند در هند اتفاق بیفتد.

استانتون گفت نسل‌کشی یک رویداد نیست، بلکه یک فرآیند است و تشابهاتی بین سیاست‌های نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و سیاست‌های تبعیض‌آمیز دولت میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در سال 2017 وجود دارد.

از جمله سیاست هایی که وی به آن اشاره کرد، لغو وضعیت خودمختار ویژه کشمیر تحت مدیریت هند در سال 2019 بود که باعث شد کشمیری ها از خودمختاری ویژه ای که به مدت هفت دهه داشتند محروم شوند و قانون اصلاح شهروندی در همان سال که به اقلیت های مذهبی شهروندی در هند اعطا شد ، اما مسلمانان مستثنی بودند.

استانتون، مدرس سابق مطالعات و پیشگیری از نسل کشی در دانشگاه جورج میسون در ویرجینیا گفت که از وقوع سناریوی مشابه میانمار نگران است ،جایی که روهینگیای ها ابتدا به طور قانونی غیر شهروند اعلام شدند و سپس با خشونت و نسل کشی اخراج شدند.

او گفت: آنچه که اکنون با آن در هندروبرو هستیم، طرحی بسیار مشابه با میانمار است.

چرایی سکوت جهان در مقابل نسل کشی مسلمانان هند؟

استانتون گفت که ایدئولوژی هندوتوا بر خلاف تاریخ هند و قانون اساسی هند است و از مودی به عنوان یک افراطی که حکومت را به دست گرفته است یاد کرد.

علائم هشدار دهنده اولیه با قتل عام 800000 توتسی و دیگر روانداها در سال 1994 همراه شد.

استانتون گفت: «ما نمی توانیم اجازه دهیم که این اتفاق در هند رخ دهد.

سازمان دیده بان نسل کشی در سال 2002 هشدار درباره نسل کشی در هند را آغاز کرد، زمانی که یک دوره سه روزه خشونت میان مسلمانان و هندوها در این کشور اتفاق افتاد.

پژواک رواندا امروز به طرز وحشتناک و بلندی در هند طنین انداز شده است. دولت «نارندرا مودی»،نخست وزیر هند در هشت سال گذشته مسلمانان را به عنوان مهاجمان خارجی ضد ملی که به پاکستان تعلق دارند، در نظر گرفته و همین رویکرد به مودی کمک کرد تا در سال 2014 به قدرت برسد و سپس پنج سال بعد قدرت خود را تثبیت کند.

دولت مودی به شدت در تلاش است تا نسل کشی مسلمانان را به همسایه خود با اکثریت مسلمان یعنی کشور پاکستان گره بزند، صرف نظر از اینکه این تصور چقدر مضحک یا عجیب و غریب باشد.

«آمیت شاه»، وزیر کشور هند در توئیتی گفت که دخالت هر سازمان یا گروه بین المللی در امور این کشور به طور کامل مورد بررسی قرار خواهد گرفت

هدف اصلی دولتمردان هند گره زدن جمعیت مسلمان هند به نیروهای شبه نظامی پاکستان است. همانطور که بسیاری از کارشناسان معتبر از قبل هشدار داده اند، اگر قرار باشد نسل کشی در هند تحقق یابد، احتمالا توسط وقایع واقعی که توسط کارآفرینان سیاسی شرور اتفاق می افتد، آغاز خواهد شد.

این در حالی اتفاق می‌افتد که روزنامه‌نگاران برجسته مسلمان هندی نه تنها در رسانه‌های اجتماعی سرکوب و مجبور به سکوت می شوند بلکه در هند و کشمیر صرفا به دلیل انجام وظایف خود یا ارسال توییت‌هایی در انتقاد از دولت زندانی می‌شوند؛ سرکوبی که توسط نهادهای بین‌المللی برای محافظت از خبرنگاران بدون مرز محکوم شده است.

واضح است که دولت مودی قصد دارد از هر حادثه ای به عنوان دستاویزی برای تثبیت بیشتر مسلمانان به عنوان هدف مرجع در گفتمان امنیتی خود استفاده کند و این بهانه برای توجیه سرکوب شدیدتر اقلیت مذهبی است.

تحلیل شبکه تلویزیونی «ان دی» در هند نشان می دهد که این کشور از سال 2014 افزایش گسترده سخنان نفرت انگیز را تجربه کرده است و حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) به رهبری مودی مسئول بیش از 80 درصد آن است. این نفرت در اکوسیستم گسترده رسانه‌ای راست‌گرای هندکه در زمان‌های اخیر از روزنامه‌نگاری اصلی غیرقابل تشخیص است، تقویت شده است.

ماه گذشته، انجمن ویراستاران هند از رسانه های طرفدار دولت به دلیل رفتار غیرمسئولانه آنها که عمدا شرایطی را ایجاد می کند که منجر به هدف قرار دادن جوامع اقلیت می شود، انتقاد کرد.

انجمن ویراستاران هند این رسانه ها را با رادیو رواندا مقایسه و خاطرنشان کرد: برخی از این کانال ها به دلیل تمایل به افزایش بیننده و سود الهام گرفته از ارزش های رادیو رواندا بودند که باعث نسل کشی در ملت آفریقا شد.

انتهای پیام

این تبلیغات ضد مسلمانان تنها به جرقه ای نیاز دارد تا به خشونت سراسری و گسترده ضد مسلمانان تبدیل شود. تنها یک سخنرانی وزیر حزب بهاراتیا جاناتا در فوریه 2020 موجب شعله ور شدن شورش های دهلی شد که طی شش روز خونین بسیاری را مسلمانان را قتل عام کرده و خانه های آنها را به آتش کشیدند.

دولت مودی تا کنون یک بار هم خشونت جمعی یا جنایات ناشی از نفرت علیه مسلمانان را محکوم نکرده است.

به همین دلایل است که مردی که سال‌ها قبل از وقوع نسل‌کشی در رواندا آن را پیش‌بینی کرده بود، نسبت به نسل‌کشی قریب‌الوقوع مسلمانان در هند هشدار داده و وضعیت تحت دولت مودی را با رویدادهای رواندا و میانمار مقایسه می‌کند.

برای 200 میلیون مسلمان هندی هرگز زمانی خطرناک تر از اکنون وجود نداشته است اما مانند موارد دیگر مسئله مسلمانان با سکوت جوامع بین المللی مقایسه شده و دادرسی برای آنها وجود ندارد.

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: