۰

تیرآهن چیست؟ انواع تیرآهن را بشناسید

اگر قصد خرید تیرآهن را را دارید، در آهن اسپات می‌توانید بهترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. خرید و فروش در آهن اسپات سبب شده تا بدون نیاز به واسطه معاملات آهنی خود را انجام دهید و خیالی آسوده داشته باشید.
کد خبر: ۲۷۰۹۵۲
۱۱:۵۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۱

تیرآهن به عنوان اصلی‌ترین و اساسی‌ترین قسمت‌های ساخت و ساز به‌ حساب می‌آید. متخصصان ساخت و ساز قبل از هر چیزی باید از دوام و کیفیت تیرآهن‌ها در موقعیت‌های مختلف ساخت یک ساختمان اطمینان حاصل نمایند زیرا تیرآهن‌ها بسته به نوع کاربرد و جایی که قرار است از ان استفاده شود، بایستی توانایی تحمل وزن را داشته باشند و تضمین کنند که فونداسیون ساختمان در زمین محکم است.

تیرآهن‌ها دارای انواع مختلفی است که بسته به نوع کاربرد در محل‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه این مقاله بیشتر در مورد ماهیت تیرآهن، کاربردها، انواع، قیمت محصولات بازار آهن برای شما صحبت خواهد شد و در نهایت درباره خرید محصولات فولادی من جمله  انواع نبشی با قیمتی ارزان از آهن اسپات سخن خواهیم گفت.

تیرآهن چیست؟

تیرآهن‌ها یک پروفیل شناخته شده هستند که دارای سطح مقطع I و H شکل بوده و از موادی فولادی تولید می‌شود. از تیرآهن معمولا به صورت وسیع  در ساخت و ساز ساختمان‌ها استفاده می‌گردد. به صورت کلی می‌توان گفت امروزه ساخت و ساز ساختمان‌های اسکلت فلزی بدون وجود تیرآهن امکان‌پذیر نخواهد بود.

تیرآهن در اسکلت ساختمان وظیفه تحمل و انتقال بار وارده بر ساختمان را دارد. شایان ذکر است از این محصول در طراحی تیرها، ستون و خرپا نیز استفاده می‌شود و بهترین انتخاب به شمار می‌رود.  تیرآهن از دو بخش تشکیل شده که  بال و جان نام دارند. به لبه‌ها و کناره‌های تیرآهن بال و قسمت اصلی و میانی آن جان اطلاق می‌شود.

 اهداف مهم استفاده از تیرآهن در ساخت و ساز عبارتند از:

  • جبران نیروهای برشی و یا تکانه تیر
  • مقاومت در برابر بارها
  • توزیع بارها به صورت یکنواخت
  • یکپارچه‌سازی ساختار با هم

در تیرآهن، چند آرماتور متفاوت وجود دارد که بسته به نوع ساختمان در حال ساخت و هدف تیرآهن مورد استفاده قرار می‌گیرد. متداول‌ترین تقویت‌کننده‌ها عبارتند از:

  • میلگردهای اصلی: از این نوع آرماتورها برای حمل بار استفاده می‌شود.
  • میلگردهای نگهدارنده: میله تکیه‌گاه آرماتورهایی است که در قسمت بالایی تیرآهن قرار می‌گیرد و برای نگه داشتن رکاب تیرآهن در جای خود عمل می‌کند.
  • رکاب: از این نوع آرماتورها برای جبران نیروی برشی یا تنش‌های برشی سازه استفاده می‌شود.

دلایل شناخت ماهیت تیرآهن

شناخت تیرآهن در ساخت و ساز و مهندسی سازه ضروری است زیرا این تیرها راه اصلی برای تحمل وزن ساختمان هستند. تیرها تضمین می‌کنند که یک مسیر بار ثابت در پایه ساختمان وجود داشته باشد و وزن سقف و کف ساختمان به درستی تحمل شود. متخصصان ساخت و ساز  باید بتوانند نوع تیرآهنی را که مناسب‌تر است، انتخاب کنند و نحوه نصب موثر تیرآهن‌ها را بدانند تا اطمینان حاصل شود که سازه ساخته شده قادر به مقاومت در برابر نیروی وارده به ساختمان است.

تیرآهن چیست؟ انواع تیرآهن را بشناسید

به عنوان مثال، اگر ساختمانی دارای ارتفاع بلند باشد، باید از تیرهای سنگین‌تر و بزرگتر برای تحمل مؤثر بار استفاده شود. سازه‌های کوچک‌تر به تیرهای کوچک‌تری نیاز دارند، زیرا بار سبک‌تری دارند و نیازی به پشتیبانی زیادی ندارند. انتخاب نادرست نوع تیر می‌تواند باعث شود سازه به اندازه کافی پایدار نباشد تا بتواند بار خود را تحمل کند و از نظر طول عمر و ایمنی ساختمان مضر باشد. همچنین باید با آشنایی با محصولات مفتولی (ahanspot.com/cat/wire-products) نحوه استفاده از این محصولات در کنار انواع تیرآهن را بیاموزیم.

انواع تیرآهن

چند نوع تیرآهن وجود دارد که در ساخت و ساز استفاده می‌شود. این تیرها معمولاً بر اساس طول، تعادل و سطح مقطع طبقه‌بندی می‌شوند و عبارتند از:

  • تیرآهن پیوسته

تیرآهن پیوسته تیری است که دارای دو یا چند تکیه‌گاه باشد و تیرآهن را تقویت ‌کند. این تکیه‌گاه‌ها در زیر و بین تیرها استفاده می‌شوند و معمولاً ماهیتی عمودی دارند. تصور می‌شود که تیرهای پیوسته در مقایسه با سایر انواع تیرها مقرون به صرفه‌تر هستند.

  • تیرآهن ساده

تیرآهن‌های ساده آن‌هایی هستند که در دو انتهای تیرآهن تکیه‌گاه دارند. این‌ها بیشتر در ساخت و سازهای عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسیار متنوع هستند. یک تیرآهن ساده به گونه‌ای قرار می‌گیرد که امکان چرخش آزاد در انتهای ستون‌ها یا دیوارها را فراهم می‌کند.

  • تیرآهن ثابت

تیرآهن ثابت تیری است که دو سر تیر با تکیه‌گاه ثابت می‌شود. این نوع تیر اجازه تولید ممان خمشی را نمی‌دهد و هیچ‌گونه حرکت عمودی و چرخشی نخواهد داشت. تیرهای ثابت بیشترین کاربرد را در خرپاها و سازه‌های مشابه دارند.

  • تیرآهن آویزان

تیرآهن آویزان تیری است که در دو ناحیه مختلف، به طور معمول در یک انتها و در وسط تیر تکیه‌گاه دارند، اما در انتهای دیگر تیر تکیه‌گاه ندارد و آن را آویزان می‌کند. این نوع تیر از دیوارها یا ستون‌ها خارج می‌شود و قسمت آویزان تیر بدون تکیه‌گاه است. تیرآهن آویزان ترکیبی از یک تیر با تکیه‌گاه ساده و یک تیر کنسول است.

  • تیرآهن کنسول

تیرآهن کنسولی به تیرهایی گفته می‌شود که یک سر تیر به صورت آزاد آویزان و در سر دیگر آن ثابت هستند. این نوع تیر قادر به حمل بارهایی با لنگر خمشی و تنش است و معمولاً در ساخت خرپاهای پل یا سازه‌های مشابه استفاده می‌شود. انتهایی که ثابت می‌شود معمولاً به یک ستون یا دیوار متصل می‌شود. ناحیه تنش تیرهای کنسول در بالای تیرآهن قرار دارد.

خرید انواع تیرآهن در آهن اسپات

اگر قصد خرید تیرآهن را را دارید، در آهن اسپات می‌توانید بهترین کیفیت را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید. خرید و فروش در آهن اسپات سبب شده تا بدون نیاز به واسطه معاملات آهنی خود را انجام دهید و خیالی آسوده داشته باشید.

تیرآهن چیست؟ انواع تیرآهن را بشناسید

تیرآهن دارای انواع مختلفی است که بسته به کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع مختلف تیرآهن در آهن اسپات موجود است، و کاربران می‌توانند با در نظر گرفتن قیمت روز محصول آن‌ها را خریداری کنند.

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: