۰

دو مقام ارشد طالبان تحریم شد

دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تا با وضع ممنوعیت هدفمند بر سفر مقام‌های طالبان، فشار بیشتری بر این گروه وارد کند.
کد خبر: ۲۷۰۸۰۷
۰۹:۱۲ - ۰۱ تير ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سازمان ملل معافیت عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان و سید احمد شهیدخیل، کفیل وزارت معارف آن گروه از تحریم‌های این سازمان را به دلیل نقش آن‌ها در ممنوعیت کار زنان و تحصیل دختران لغو کرد و به این ترتیب، آن‌ها از این پس حق سفر به خارج از کشور را ندارند و دارایی‌های‌شان ضبط می‌شود.

 خبرگزاری فرانسه گزارش کرد سازمان ملل، روز دوشنبه با تمدید معافیت ۱۳ مقام طالبان تا دو ماه دیگر موافقت کرد؛ اما عبدالباقی حقانی، سرپرست وزارت تحصیلات عالی و سید احمد شهیدخیل، معین وزارت معارف طالبان تحریم شده‌اند.

پیش از این، دیده‌بان حقوق بشر بر گام‌ها و اقدامات سخت‌تر در برابر طالبان تاکید کرده و خواستار ممنوعیت سفر مقامات طالبان شده بود.

این سازمان گفته بود که نیاز است جامعه جهانی اقدامات هماهنگی را نسبت به رفتار طالبان در افغانستان اتخاذ کند.

دیده‌بان حقوق بشر از شورای امنیت سازمان ملل خواسته بود تا با وضع ممنوعیت هدفمند بر سفر مقام‌های طالبان، فشار بیشتری بر این گروه وارد کند.

به گزارش خبرگزاری افق، هیدر بار، مسئول بخش زنان دیده‌بان حقوق بشر، روز پنج‌شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته‌بود که «نگرانی‌های عمیق» در مورد رفتار طالبان کافی نیست؛ بلکه نیاز است فشار‌ها به صورت هماهنگ بر طالبان وارد شود.

به گفته او، از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، یک بحران شدید حقوق بشری به ویژه برای زنان و دختران در حال رخ دادن است.

با این حال، یک دیپلمات که خواسته نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفته است که پس از بحث و گفتگو در سازمان ملل تنها برای دو مقام طالبان ممنوعیت سفر وضع شده است، در حالی که معافیت سفر ۱۳ مقام طالبان تا ۶۰ روز دیگر تمدید شده و اگر هیچ عضوی اعتراض نکند این معافیت برای ماه سوم به صورت خودکار تمدید می‌شود.

به گفته این دیپلمات، برخی از کشور‌ها طرفدار لغو تمام معافیت‌های سفر به دلیل بدتر شدن حقوق زنان بودند؛ اما برخی دیگر با این موضوع مخالفت کردند.

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره خود بر افغانستان موضع سخت‌گیرانه نسبت به مسایل زنان و رویکرد خشن نسبت به مسایل دیگر داشته‌اند.

چه کسانی معافیت گرفته‌اند؟

شورای امنیت سازمان ملل، نام بیش از ۱۳۵ عضو ارشد طالبان و چند نهاد وابسته به آن گروه را در فهرست سیاه وارد کرده بود. طالبان خواستار خروج رهبران خود از «فهرست سیاه» بوده‌اند.

نام هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان در این فهرست نبوده است.

از بین این افراد تعدادی در زمان مذاکرات صلح در دوحه و با هدف کمک به تسهیل این گفتگوها، به طور موقت معافیت سفر دریافت کردند.

در آخرین به روزرسانی، کمیته تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، در ۱۹ مارس به این فهرست نام دو تن دیگر را اضافه و یک نفر را از این فهرست برداشت.

در تصمیم شورای امنیت تصریح شده است که معافیت ممنوعیت سفر فقط برای سفر و شرکت در بحث‌های صلح و ثبات در طیف وسیعی از کشور‌ها است.

تحریم‌های سازمان ملل علیه رهبران طالبان در سه زمینه بوده است: ضبط دارایی‌هایشان، ممنوعیت سفر و ممنوعیت هرگونه معامله سلاح.

در آخرین فهرست ۱۵ نفری که ممنوعیت سفر آن‌ها به طور موقت برداشته شده بود، شماری از مقام‌های کابینه فعلی طالبان هستند از جمله: عبدالغنی برادر (معاون اقتصادی نخست‌وزیر)، شیرمحمد عباس استانکزی (معاون سیاسی وزارت خارجه)، عبدالسلام حنفی (معاون اداری نخست وزیر)، شهاب‌الدین دلاور (وزیر معادن)، عبداللطیف منصور، امیرخان متقی (وزیر خارجه)، عبدالحق واثق (رئیس رادیو و تلویزیون ملی)، خیرالله خیرخواه (وزیر فرهنگ) و دین محمد حنیف (وزیر امر به معروف و نهی از منکر).

این فهرست اکنون ۱۳ نفری شده است؛ زیرا وزیر تحصیلات عالی و معاون وزیر معارف طالبان به دلیل وضع محدودیت‌های شدید بر زنان و دختران، تحریم شده‌اند.

شورای امنیت بنا به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد، اقدامات تحریمی را علیه شماری از کشور‌ها و گروه‌ها از جمله داعش، القاعده و طالبان اعمال کرده است.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: