۰

فارسی ستیزی طالبان با حذف واحد درسی ادبیات فارسی

حذف ادبیات فارسی از دانشگاهای خصوصی با واکنش‌های استادان دانش‌گاه، فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.
کد خبر: ۲۷۰۷۵۳
۱۱:۳۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، طالبان با صدور حکمی به دانشگاه‌های خصوصی تعداد واحدهای ثقافت اسلامی را سه برابر کرده‌اند.

با این حال، شماری از استادان ادبیات دانش‌گاه‌های خصوصی در کابل می‌گویند که دانش‌گاه‌های خصوصی به دلیل افزایش واحد‌های ثقافت اسلامی، مضمون ادبیات فارسی را از مواد درسی خود حذف و ثقافت اسلامی ( فرهنگ و تمدن اسلامی) را جای‌گزین آن کرده‌اند.

یکی از استادان دانشگاه خصوصی در کابل در صحبت با رسانه ها این موضوع را تأیید کرده است.

این حکم افزایش واحد‌های ثقافت اسلامی به تمام دانش‌گاه‌های خصوصی فرستاده شده است.

حذف ادبیات فارسی از دانشگاهای خصوصی با واکنش‌های استادان دانش‌گاه، فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.

صحرا کریمی، رییس پیشین افغان فیلم در پیوند به این موضوع در توییترش نگاشته است: «‏بر فرض ادبیات دری/فارسی را از دانش‌گاه حذف کردید؛ با فردوسی، مولانا، حافظ، سعدی، شاهنامه، گلستان، بوستان، بیدل، خیام، مثنوی معنوی چه خواهید کرد؟ آیا قدرت حذف این‌ها را دارید؟ معلوم‌دار که ندارید.»

او اضافه کرده است که ادبیات و زبان فارسی کهن و اصیل است؛ هر کسی و ناکسی توانایی حذف‌اش را ندارد.

از سوی هم امان ریاضت، سخن‌گوی پیشین وزارت عدلیه افغانستان در واکنشی نگاشته است: «‏فارسی از لوح دانش‌گاه‌ها برداشته شد. فارسی از نامه های اداری دور شد. فارسی از جمع مضمون‌های درسی دور شد. فارسی از لوح خوش آمدید شهرها دور می‌شود.»

او افزوده است: «با این همه، آیا طالب یک لشکر قومی با روپوش اسلامی نیست؟ متأسفانه که است. آیا غیر از این می‌توانیم برداشت کنیم؟»

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: