۰

فتوای جنجالی شیخ الازهر درخصوص چندهمسری

به تازگی شیخ احمد کریمه، استاد فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی در قاهره گفت که چنانچه همسر اول برای شوهرش به خواستگاری زن دیگری برود، عمل او عبادت و عامل تقرب به خداست.
کد خبر: ۲۷۰۶۱۸
۰۸:۴۶ - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»،فتوای یک شیخ الازهر در مورد شرعی بودن چندهمسری برای مردان در مصر، به جنجالی در شبکه‌های اجتماعی دامن زد که حتی پای احمد الطیب شیخ بزرگ الازهر را به این بحث باز کرد.

به تازگی شیخ احمد کریمه، استاد فقه تطبیقی در دانشگاه الازهر، در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی در قاهره گفت که چنانچه همسر اول برای شوهرش به خواستگاری زن دیگری برود، عمل او عبادت و عامل تقرب به خداست. او در عین حال گفت که در اسلام، مرد برای گرفتن همسر دوم، نیازی به اجازه همسر اولش ندارد. این اظهارات با واکنشی فزاینده در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد؛ بسیاری اظهارات این شیخ الازهر را محکوم کردند و حتی گروهی آن را مخالف احکام شرعی دانستند. جنجال بر سر این اظهارات، پای احمد الطیب را به بحث باز کرد و شیخ بزرگ الازهر در واکنش به آن گفت که تعدد زوحجات ظلمی آشکار در مورد زنان است، و آنها که صحبت از تعدد زوجات در اسلام می‌کنند گمراهند.

احمد الطیب اضافه کرد که «چند همسری موضوعی است که از تشویش در فهم درست قرآن و سنت پیامبر پدید آمده و مسلمانانی که این موضوع را مطرح می‌کنند باید بار دیگر قرآن را به دقت بخوانند».

شیخ بزرگ الازهر در این باره می‌گوید، مرد مسلمان به راحتی مجاز به گرفتن همسر دوم نیست. شرایط و قیود این کار ساده نیست و بعد اگر مرد با رعایت همه شرایط، «به علتی» همسر دوم برگزید، «باید پس از رفع این علت او را طلاق دهد». چندی پیش در ماه رمضان، مجموعه تلویزیونی «فاتن امل حربی» نیز که محور اصلی آن حقوق زنان بود، بحث‌های بسیاری در رسانه‌های مصر و شبکه‌های اجتماعی برانگیخت. در این مجموعه تلویزیونی به طور مستقیم انتقاداتی متوجه قوانین برخاسته از برداشت‌های اسلامی مطرح شده است؛ از جمله موضوع ازدواج عرفی در مقابل ازدواج ازدواج رسمی، مسئله واگذاری سرپرستی فرزندان به پدر در صورت طلاق، و اینکه مادری که سرپرستی فرزندانش را به عهده دارد، در صورت ازدواج باید آنها را به خانواده پدری بسپارد. در برخی کشورهای اهل سنت، علاوه بر ازدواج رسمی، ازدواجی نیز به عنوان «ازدواج عرفی» مجاز دانسته شده که نیازی به ثبت قانونی ندارد. البته این نوع ازدواج تفاوت‌هایی با ازدواج عرفی در کشورهای غربی دارد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: