۱

آخرین اخبار از تحولات و جنگ اوکراین

روسیه نیز اعلام کرد که در مجموع و از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، ۱۹۸ فروند جنگنده، ۱۳۰ فروند بالگرد، یک هزار و ۱۸۰ فروند پهپاد، ۳۳۷ سامانه ضدهوایی، ۳ هزار و ۵۰۳ دستگاه تانک و دیگر خودروهای زرهی، ۵۰۶ پرتابگر سامانه پرتاب چندگانه راکت، یک هزار و ۸۵۹ قبضه گلوله توپ و خمپاره و ۳ هزار و ۵۴۵ دستگاه خودروی ویژه نظامی اوکراین منهدم شده‌اند.
کد خبر: ۲۷۰۵۴۹
۱۵:۰۲ - ۲۲ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، طبق آخرین اخبار از تحولات اوکراین بناست مقامات اجرایی اتحادیه اروپا طی چند روز آینده اعلام می‌کنند که آیا وضعیت کاندیداتوری به اوکراین جهت پیوستن به این اتحادیه را اعطا خواهند کرد یا خیر. همچنین رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به منظور گفت وگو با مقامات اوکراین به این کشور سفر خواهند کرد.

روسیه نیز اعلام کرد که در مجموع و از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، ۱۹۸ فروند جنگنده، ۱۳۰ فروند بالگرد، یک هزار و ۱۸۰ فروند پهپاد، ۳۳۷ سامانه ضدهوایی، ۳ هزار و ۵۰۳ دستگاه تانک و دیگر خودروهای زرهی، ۵۰۶ پرتابگر سامانه پرتاب چندگانه راکت، یک هزار و ۸۵۹ قبضه گلوله توپ و خمپاره و ۳ هزار و ۵۴۵ دستگاه خودروی ویژه نظامی اوکراین منهدم شده‌اند.در ادامه آخرین اخبار مربوط به جنگ اوکراین را می خوانید:

فون درلاین: اتحادیه اروپا احتمالا وضعیت کاندیداتوری به اوکراین اعطا خواهد کرد

رئیس کمیسیون اروپایی گفته است که مقامات اجرایی اتحادیه اروپا طی چند روز آینده اعلام می‌کنند که آیا وضعیت کاندیداتوری به اوکراین جهت پیوستن به این اتحادیه را اعطا خواهند کرد یا خیر.

به نوشته روزنامه گاردین، چنین وضعیتی از اقدامات اولیه‌ای خواهد بود که اوکراین بایستی در مسیر عضویت در اتحادیه اروپا آن را طی بکند و همچنین این کشور قبل از اعطای چنین وضعیتی، حمایت ۲۷ کشور عضو را احتیاج دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین ۲۸ فوریه ۲۰۲۲ درخواستی را برای پیوستن کشورش به اتحادیه اروپا امضا کرد.

اورزولا فون در لاین،‌ رئیس کمیسیون اروپایی روز شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ولودیمیر زلنسکی در جریان سفر ناگهانی او به کی‌یف اظهار کرد: «ما می‌خواهیم اوکراین را در این مسیر کمک کنیم. گفت‌وگوهای امروز به ما این امکان را خواهد داد که تا چند روز آینده ارزیابی‌های خود را نهایی کنیم. مقامات اوکراینی کارهای زیادی در این راستا انجام داده‌اند اما نیاز است که یک سری از اصلاحات صورت گیرد.»

زلنسکی در کنار فون در لاین گفت که تصمیم اتحادیه اروپا درخصوص اوکراین آینده اروپا را مشخص خواهد کرد.

وی مدعی شد: «تمام اروپا جزو اهداف روسیه خواهد بود و اوکراین اولین کشوری است که مورد حمله قرار گرفته است.»

حمایت تمام عیار رهبر کره شمالی از پوتین

آژانس خبری رسمی کره شمالی با انتشار پیام کیم جونگ اون، رهبری این کشور خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گزارش کرد: مردم روسیه در دفاع از شرافت و امنیت کشور خود یک دلیل عادلانه را دارند و یک موفقیت بزرگ به دست آورده‌اند، ضمن اینکه با چالش‌ها و سختی‌های زیادی روبرو هستند. مردم کره حمایت تمام و کمال خود را از مردم روسیه ابراز می‌کنند.

اشاره مستقیم کیم جونگ اون به حمله روسیه به اوکراین به عنوان یک علت عادلانه برای دفاع از امنیت روسیه، آخرین نشانه‌ای است که روابط دوجانبه نزدیک بین دو کشور را به مدت چندین دهه نشان می‌دهد.

پیونگ یانگ اخیرا و با وجود انتقادهای فزاینده از سوی جامعه بین‌المللی درباره حمله روسیه به اوکراین بر روابط نزدیک با مسکو تاکید کرده است.

رهبری کره شمالی همچنین ابراز اطمینان کرد که روابط دوستانه بین مسکو و پیونگ یانگ در همه زمینه‌ها و در اقدامات برای دفاع از عدالت بین‌المللی و تضمین امنیت جهانی به قوت خود باقیست و ادامه دارد.

چین: هیچ‌گونه حمایت و کمک مادی به روسیه نکردیم

وی فینگ وزیر خارجه چین، به جنگ اوکراین و تحریم‌های همه‌جانبه آمریکا و غرب علیه روسیه اشاره کرد و گفت: درگیری یا جنگ آخرین چیزی است که چین خواهان آن در اوکراین است. اما همزمان ما معتقدیم فشار حداکثری یا تحریم‌ها نمی‌تواند این مسئله و تنش را حل کند و حتی ممکن است درگیری‌ها را افزایش و وضعیت را پیچیده‌تر و بدتر کند.

وزیر دفاع چین گزارش رسانه‌های غربی درباره کمک نظامی و مادی پکن به مسکو را رد کرد و افزود: در رابطه با بحران اوکراین، چین هرگز هیچ‌گونه حمایت و کمک مادی به روسیه نکرده است.

رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به اوکراین سفر می کنند

روزنامه «بیلد ام زونتاگ» آلمان روز شنبه به نقل از منابع خود اعلام کرد، «اولاف شولز»، صدراعظم آلمان، «امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه و «ماریو دراگی»، نخست وزیر ایتالیا در حال برنامه ریزی برای برگزاری یک سفر مشترک به کیف، پایتخت اوکراین در ماه ژوئن هستند.

این روزنامه گزارش داد که انتظار می‌رود این دیدار قبل از نشست سران گروه ۷ که قرار است در ۲۶ تا ۲۸ ژوئن برگزار شود، انجام گردد. این روزنامه می‌گوید که برلین و پاریس از مدت‌ها قبل در مورد چنین دیدار مشترکی گفتگو کرده اند.

ماکرون هم پیشتر تاکید کرده بود که برگزاری این دیدار نباید پس از انتخابات مجلس ملی فرانسه در ۱۲ و ۱۹ ژوئن برگزار شود. همچنین این ایده فرانسه است که این سفر همراه با «دراگی»، نخست وزیر ایتالیا باشد.

اوکراین نیاز به دریافت حدود ۳۰۰ سامانه پرتاب موشک چندگانه دارد

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای که عصر شنبه در وب سایت روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف منتشر شد، اعلام کرد که مقامات اوکراینی مایلند حدود ۳۰۰ سامانه موشکی پرتاب چندگانه از کشورهای غربی دریافت کنند. وی گفت: «ما به سه یا چهار عدد از این سامانه‌های موشکی نیاز نداریم، بلکه به حدود ۳۰۰ سیستم نیاز داریم، برای اینکه در حال حاضر تقریباً ۹۰ درصد از تلفات جنگی در نیروهای مسلح اوکراین ناشی از آتش توپخانه ارتش روسیه است که به طور قابل توجهی برتر از اوکراین است.»

پیش از این، روزنامه تایمز گزارش داده بود که انگلیس در مرحله نخست تنها سه سامانه موشکی پرتاب چندگانه به اوکراین ارسال خواهد کرد. به نوبه خود، ایالات متحده هم که قول داده است تعدادی از سامانه‌های مشابه را به کی‌یف تحویل دهد، طبق اطلاعات این نشریه، بیشتر از ۱۰ سیستم ارسال نخواهد کرد.

هیئت چینی در حین سخنرانی زلنسکی سالن اجلاس را ترک کرد

طبق اطلاعات رسانه‌های محلی، هیئت نمایندگی چینی در کنفرانس امنیت آسیایی گفتگوی شانگری-لا در سنگاپور در حین سخنرانی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین سالن اجلاس را ترک کرد.

این رویداد از ۱۰ تا ۱۲ ژوئن (۲۰ الی ۲۲ خرداد ماه) برگزار می‌شود. زلنسکی از طریق کنفرانس ویدئویی در آن شرکت کرد. این سیاستمدار در سخنرانی روز شنبه خود در این اجلاس، در خصوص خطر قحطی در کشورهای آسیایی و آفریقایی به دلیل توقف عرضه غلات اوکراین صحبت کرد.

بر اساس این اطلاعات، نمایندگان روسیه نیز در زمان سخنرانی زلنسکی در سالن حضور نداشتند.

در اواخر ماه مه نیز گزارش شد که پس از سخنرانی رئیس جمهوری اوکراین در مجمع بین المللی اقتصادی در داووس، هیئت چینی به تشویق حضار نپیوست و فوراً سالن را ترک کرد.

واشنگتن پست: «اعتقاد به پیروزی ارتش اوکراین در برابر روسیه در غرب کمرنگ شده است»

روزنامه واشنگتن پست روز شنبه در گزارشی نوشت که در کشورهای غربی، امیدواری نسبت به اینکه جنگ کنونی در اوکراین با پیروزی نیروهای مسلح این کشور به پایان خواهد رسید، به تدریج در حال از بین رفتن است.

در مقاله این نشریه آمده است: «سرخوشی غرب درباره امکان پیروی ارتش اوکراین در برابر چشمان همه ما در حال محو شدن است، برای اینکه اقدامات روسیه بسیار موفق‌تر از طرف اوکراینی است. علاوه بر این، روسیه منابع زیادی داشته و عجله‌ای هم برای پایان دادن به درگیری ندارد. ارتش روسیه تاکتیک‌های خود را با توجه به شرایط تطبیق می‌دهد، شتاب خود را دوباره به دست ‌آورده و قدرت آتش خود را در برابر نیروهای نظامی اوکراینی افزایش داده است.»

این مقاله همچنین یادآور شده که تسلیحات غربی به آرامی و در مقادیر ناکافی به طرف اوکراینی تحویل داده می‌شود تا از پیشروی‌های تدریجی اما اجتناب‌ناپذیر روسیه در منطقه دونباس که اکنون مرکز اصلی درگیری‌هاست، جلوگیری شود.

کانادا تماس با اوکراین برای واگذاری بخشی از خاک خود به روسیه را تایید کرد

ایوان بیکر، نماینده پارلمان کانادا از حزب لیبرال، شب گذشته اعلام کرد که در کشورهای غربی، خستگی از مناقشه اوکراین در حال افزایش است و تماس‌هایی با مقامات کی‌یف برای واگذاری بخشی از سرزمین‌های خود به روسیه انجام شده است.

این مقام پارلمانی گفت: در برخی از کشورهای غربی خستگی ناشی از جنگ اوکراین وجود دارد. برای مثال امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه اخیراً گفته که لازم است تلاش شود تا روسیه را آرام کرد. در پاریس معتقدند که شاید بهتر باشد اوکراین بخشی از خاک خود را واگذار کند. واقعیت این است که بله، چنین مکالماتی با مقامات اوکراینی صورت گرفته و من از این بابت بسیار نگران هستم.»

در عین حال، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس روز گذشته تاکید کرد که اوکراین نباید مجبور به انعقاد یک توافقنامه صلح نامطلوب برای این کشور شود.

روسیه: ۳ جنگنده و ۱۲ پهپاد اوکراینی ساقط شده است

سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که پدافند هوایی ارتش این کشور در شبانه روز گذشته دو فروند جنگنده «میگ -۲۹»، یک فروند جنگنده «سوخ و-۲۵» و ۱۲ فروند پهپاد ارتش اوکراین را سرنگون کرده است.

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه امروز شنبه اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، دو فروند جنگنده «میگ -۲۹»، یک فروند جنگنده «سوخ و-۲۵» و ۱۲ فروند پهپاد ارتش اوکراین منهدم شده است.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه همچنین گفت که یک سامانه ضدهوایی «بوک-ام ۱» در «مینکوفکا» در جمهوری خلق «دونتسک» سرنگون شد.

وی همچنین گفت که هوانوردی عملیاتی-تاکتیکی نیروی زمین روسیه ۴۸ منطقه تجمع نیروی انسانی و تجهیزات ارتش اوکراین را مورد هدف قرار داده است که طی آن بیش از ۱۷۰ تن ملی گرای اوکراینی، ۵ دستگاه تانک و یک انبار مهمات منهدم شدند.

به گزارش سانا، کوناشنکوف افزود: نیروهای موشکی و توپخانه ای روسیه ۲۳۱ منطقه تجمع نیروی انسانی و تجهیزات نیروهای مسلح اوکراین را به همراه ۱۳ مقر فرماندهی و ۴۲ موقعیت آتش واحدهای توپخانه اوکراین، هدف قرار دادند.

سخنگوی وزارت دفاع روسیه ادامه داد: در نتیجه این حملات، بیش از ۱۱ دستگاه خودروی زرهی، دو پرتابگر سامانه پرتاب چندگانه راکت «گراد»، ۱۰ عراده توپ، ۹ دستگاه خودروی نظامی ویژه منهدم شدند.

وی در پایان گفت: در مجموع و از زمان آغاز عملیات ویژه نظامی در اوکراین، ۱۹۸ فروند جنگنده، ۱۳۰ فروند بالگرد، یک هزار و ۱۸۰ فروند پهپاد، ۳۳۷ سامانه ضدهوایی، ۳ هزار و ۵۰۳ دستگاه تانک و دیگر خودروهای زرهی، ۵۰۶ پرتابگر سامانه پرتاب چندگانه راکت، یک هزار و ۸۵۹ قبضه گلوله توپ و خمپاره و ۳ هزار و ۵۴۵ دستگاه خودروی ویژه نظامی اوکراین منهدم شده‌اند.

مقام روس: تلاش کشورهای غربی برای حذف روسیه شکست خورده است

سرگئی ناریشکین، مدیر سرویس اطلاعات خارجی فدراسیون روسیه روز شنبه در یک سخنرانی اعلام کرد که هرگونه تلاش رژیم های توتالیتار-لیبرال غربی برای حذف روسیه تنها یک باور دیوانه‌وار و غیر واقع بینانه است و روسیه را نمی توان از عرصه جهانی حذف کرد و گواه آن تاریخ هزار ساله این کشور است.

ناریشکین تاکید کرد که فدراسیون روسیه بخش بزرگی از کره زمین، بزرگترین کشور جهان و کشور تمدن‌ها است و نمی‌توان سهم روسیه در توسعه بشریت، در کمک به اکتشافات بزرگ جغرافیایی، فتح فضا و در نهایت پیروزی بر آلمان نازی و رهایی اروپا و کل جهان از نازیسم را نادیده گرفت.

مدیر سرویس اطلاعات خارجی تاکید کرد که روسیه به طور مرسوم ضامن امنیت بین المللی و ثبات جهانی بوده و هست. وی افزود: «و هیچ صلحی – جهانی یا منطقه‌ای – که بدون مشارکت روسیه منعقد شود، نمی‌تواند باثبات و بادوام باشد».

هشدار فرمانده سابق ناتو درباره بحران غذایی جهان به دلیل جنگ اوکراین

دریادار جیمز استاوریدیس، فرمانده عالی اسبق ائتلاف ناتو در گفت‌وگو با پایگاه یاهو فایننس عنوان کرد: ما در حال درگیر شدن به مسائل جدی در حوزه امنیت غذایی جهانی هستیم و این تنها یک نگرانی بشردوستانه نیست. این موضوع می‌تواند منجر به ناآرامی‌های داخلی، موج پناهجویان به ویژه در شمال آفریقا و خاورمیانه شود و اینها دلایلی بسیار پراگماتیک برای اقدام ما در راستای اجتناب از آن است. این یک عامل اساسی و بدیهی است برای آنکه جلوی دچار انسان‌ها به گرسنگی تا سر حد مرگ را بگیریم.

استاوریدیس که همچنین نویسنده کتاب جدیدی تحت عنوان به خطر انداختن همه چیز است افزود که باید در مقطعی در قبال آن اقدام شود.

او که یک ژنرال چهار ستاره بازنشسته نیروی دریایی آمریکاست، بیان داشت: این غلات باید از اوکراین خارج شوند. قرار نیست این کار از طریق زمینی انجام شود، مقدار زیادی از آن وجود دارد. لازم است که شما محموله‌های عمده را در جهان نقل و انتقال کنید و ۹۵ درصد تجارت جهانی از طریق دریا انجام می‌شود.

به گفته استاوریدیس، آمریکا و متحدانش باید کمک به خارج‌سازی محموله‌های مواد غذایی از بنادر اوکراین را در نظر بگیرند.

او خاطر نشان کرد: این محاصره غیرقانونی است. و ضمنا این کار در آب‌های ارضی روسیه انجام نمی‌شود. این محاصره علیه آب‌های اوکراین و آب‌های بین‌المللی انجام می‌شود. ما به عنوان آمریکایی‌ها و همه متحدانمان منافع خاصی در حفظ آزادی‌ها در دریاهای آزاد داریم. بنابراین شما می‌توانید دست به یک عملیات اسکورت دریایی برای بیرون کشیدن آن غلات با عبور از آب‌هایی کاملاً اوکراینی و بین‌المللی بزنید.

استاوریدیس خاطر نشان کرد: آیا این برای روسیه تحریک‌آمیز است؟ فکر می‌کنم باشد. از سوی دیگر، اینطور نیست که ما کشتی‌ها را به سمت آب‌های روسیه برده و محاصره‌ای که عملاً در دریاهای سرزمینی روسیه باشد، برداریم… من می‌توانم استدلال کنم که مطمئناً به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که باید این غلات را خارج سازیم و این یک راه عملی برای انجام این کار است.

در مورد جزئیات این نوع عملیات بین‌المللی، استاوریدیس توضیح داد که آمریکا دقیقا در قبال برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مربوط به آن چگونه عمل خواهد کرد.

استاوریدیس گفت: این کار اینگونه شروع می‌شود که بررسی کنیم چه تعداد مین در حال حاضر در آب هستند؟ چگونه قرار است ما از تهدید مربوط به مین‌ها خلاص شویم؟ مین روب‌ها از کجا بیایند؟

وی افزود: در مرحله بعد مشخص خواهیم کرد که چه کسی با ما در این رزمایش شرکت خواهد کرد؟ آیا از ناتو خواهیم خواست در این کار با ما مشارکت کند؟ آیا خودمان این کار را انجام خواهیم داد؟ آیا از سازمان ملل خواهیم خواست این کار را انجام دهد؟ مرحله سوم این است که چگونه موضوع را به روسیه اطلاع دهیم؟ مکانیسم‌های قانونی که قرار است در این مورد استفاده کنیم، کدامند؟ مرحله چهارم مربوط به ارتباطات استراتژیک است. اینکه چگونه می‌خواهیم این را به دنیا نشان دهیم؟

او اظهار کرد:‌ سپس به سراغ تصمیمات جزئی‌تر می‌روید… شما کلیت آن طرح را می‌سازید، سپس به کاخ سفید می‌روید و آن را گزارش می‌دهید و رئیس جمهور آمریکا تصمیم می‌گیرد که آیا این یک تصمیم قابل انجام است یا خیر. من گمان می‌کنم – نمی‌دانم – اما گمان می‌کنم که مجموعه‌ای از گفت‌وگوها در این لحظه در یک سطح دارند انجام می‌شوند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نظرات بینندگان
M
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
آزاد کردن گندم وغلات اوکراین بمعنی سیر کردن غربی ها است تا بیشتر سیر شوند وروسبه ومتحدانش قتل عام کنند حتی یک دونه گندوم اوکراین خارج نشود، ترکیه مشبهکل بوجود آورد ازطریق ایران روسیه گندم و غلات خود را به کشور های دوست خود انتقال دهد آب خزر ودیگر اینکه ایران آذربایجان را یا تصرف کند یا سرجاش میخ کوب کند بدون جنگ امکان پذیر نیست اگر ایران چنین اقداماتی انجام ندهد ایران تجزیه خواهد شد یا جنگ داخلی که ایران را صد سال بعقب بر میگرداند