۰

بهره‌برداری داعش از تشدید فقر ناشی از جنگ اوکراین

در جریان نشست ماه جاری ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش در مراکش، رئیس اتحادیه عرب هشدار مشابهی را صادر کرد. احمد ابوالغیط، یک دیپلمات کهنه‌کار مصری هشدار داد که عواقب جنگ اوکراین می‌تواند توسط گروه‌هایی مانند داعش مورد سوءاستفاده قرار گیرد.
کد خبر: ۲۷۰۳۷۴
۰۹:۴۳ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، خبرگزاری عراق اعلام کرد که معاونت اطلاعات عملیات الحشد الشعبی مسئول اعضای خارجی و مهاجر گروه تروریستی داعش را در شمال بغداد دستگیر کرده است. این فرد که نام وی در فهرست افراد تحت تعقیب نیروهای امنیتی عراق قرار داشته، در منطقه الراشدیه در شمال بغداد بازداشت شده است.

گفتنی است داعش در ماه‌های گذشته در عراق و سوریه بسیار فعال شده است. در اواسط ماه می با کشته شدن رهبر داعش کمپینی به نام« انتقام» در میان داعشی ها به راه افتاد. همچنین این گروه که حدود یک سوم سوریه و عراق را تحت کنترل دارد از حامیان خود خواسته است تا حداکثر سود را از جنگ اوکراین ببرند. در پیام آن‌ها آمده است : «حال که کشورهای کافر غربی مشغول هستند، حامیان داعش می‌توانند حمله کنند.». داعش حدود ۱۲ گروه وابسته در مناطق مختلف از آفریقا گرفته تا آسیا دارد و بیشتر خشونت‌های منتسب به آن فعلاً در قاره آفریقا رخ می‌دهد و در بحبوحه جنگ اوکراین و مدت‌ها قبل از آن داعش هیچ حمله‌ای را در کشورهای غربی هدایت نکرده است.

بسیاری از کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا ممکن است در نتیجه جنگ اوکراین و بحران اقتصادی ناشی از آن دچار فقر و تنگدستی و تورم شوند و داعش می‌تواند از این شرایط به دو حالت به نفع خود استفاده کند: اول اینکه می‌تواند از میان انبوه افراد فقیر که ممکن است محتاج نان شب باشند عضوگیری کند و در حالت دیگر می‌تواند در صورت بروز ناآرامی‌های اجتماعی با موج شورشیان و معترضان همراه شده و به حرکات خشونت‌آمیز و همچنین ترور اقدام کند.

در جریان نشست ماه جاری ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش در مراکش، رئیس اتحادیه عرب هشدار مشابهی را صادر کرد. احمد ابوالغیط، یک دیپلمات کهنه‌کار مصری هشدار داد که عواقب جنگ اوکراین می‌تواند توسط گروه‌هایی مانند داعش مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

کمبود غلات، افزایش قیمت بنزین و مواد غذایی، تورم و این واقعیت که بسیاری از سازمان‌های جهانی امدادی اکنون بیشتر بر اوکراین متمرکز شده‌اند، از جمله مشکلاتی هستند که کشورهایی مانند لبنان، سوریه، تونس، لیبی و یمن را که پیش از این نیز دچار بی‌ثباتی‌هایی بودند، ممکن است به آستانه تشدید فقر و اعتراضات مردمی برساند و زمینه را برای بهره‌برداری داعش فراهم کند.

به عنوان مثال گزارش‌ها حاکی از این هستند که اخیراً ۴۰ مرد جوان از شهر طرابلس در شمال لبنان ناپدید شدند و خانواده‌ها زمانی متوجه شدند آن‌ها کجا هستند که برخی از آن‌ها در کمپ آموزشی داعش در صحرای عراق کشته شدند. لبنان با بحران اقتصادی بزرگی روبرو است حال روبرو شدن با دستمزد ۵۰۰ دلاری از جانب داعش برای مردمی که با فقر و تورم روبرو هستند شاید کمی وسوسه کننده باشد.

همچنین افغانستان این روزها بسیار شرایط اسفباری را پشت سر می‌گذارد. اداره بازرس ویژه ایالات‌متحده امریکا برای بازسازی افغانستان "سیگار " خبر داده که ۷۰ درصد خانواده‌ها در افغانستان توان تأمین مواد اولیه زندگی‌شان را ندارند. به گزارش برنامه غذایی جهان، نزدیک به نیمی از جمعیت افغانستان از گرسنگی حاد رنج می‌برند. در چنین شرایطی داعش به افغان‌هایی که به این گروه بپیوندد بین ۲۷۰ تا ۴۵۰ دلار در ماه حقوق می‌دهد. این رقمی است که برای مردمی که غرق در فقر و گرسنگی هستند می‌تواند بسیار قابل تأمل باشد.

جنگ اوکراین بیشترین تأثیر را بر سوریه داشته است که با شروع جنگ، روسیه بسیاری از کمک‌های خود به این کشور را قطع کرد. شمال غرب سوریه گندم موردنیاز خود را از روسیه و اوکراین و همچنین ترکیه تأمین می‌کرد که اکنون با جنگ اوکراین مشکل بزرگی در تأمین این گندم رخ داده است ، این شرایط بهترین فرصت را در اختیار داعش قرار داده است تا افرادی از خانواده‌های فقیر را هدف خود قرار داده و آن‌ها را جذب گروه خود کند.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: