۰

فرمانده هزاره‌تبار طالبان کیست و چرا کنار گذاشته شد؟

مهدی مجاهد یکی از انگشت‌شمار شهروندان هزاره افغانستان است که به طالبان پیوسته‌ بود. او خلاف سایر اعضای طالبان، در مدارس دینی دیوبندی درس نخوانده است.
کد خبر: ۲۷۰۲۷۳
۰۸:۴۶ - ۱۱ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، یروزنامه هشت صبح در مطلبی نوشت: طالبان کوشیدند که با استفاده از مهدی مجاهد، روابط‌ خود را با قوم هزاره و شیعیان نزدیک کنند، اما حالا این فرمانده‌ از صفوف طالبان کنار رفته و ارتباطش با رهبران این گروه را قطع کرده است.

مهدی مجاهد یکی از انگشت‌شمار شهروندان هزاره افغانستان است که به طالبان پیوسته‌ بود. او خلاف سایر اعضای طالبان، در مدارس دینی دیوبندی درس نخوانده است.

روزنامه ۸صبح در این گزارش زنده‌گی مهدی را از پیوستن به طالبان تا کنار رفتن از صفوف آن‌ها مرور کرده است.

براساس یافته‌های روزنامه ۸صبح، مهدی از روستای فقیرنشین «هوش» در ولسوالی بلخاب سرپل است. او اوایل زنده‌گی خود را در فقر و نداری سپری کرده است.‌

یکی از ولسوالان دوره جمهوریت در ولایت سرپل که نخواست از وی نام‌گرفته شود، به روزنامه ۸صبح گفت که مهدی مجاهد ۱۲ سال قبل از سوی نیرو‌های امنیتی حکومت پیشین به اتهام آدم‌ربایی بازداشت و به ۱۴ سال زندان محکوم شده بود. به گفته او، پس از هفت سال، باقی مدت زندان مهدی بخشیده و او آزاد شد. وی افزود که مهدی پس از آزادی از زندان، در پی انتقام‌گیری برامد؛ اما با پادرمیانی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان که در ولسوالی بلخاب نفوذ زیادی دارد، آشتی کردند. به گفته او، مهدی بار دیگر کوشید تا رابطه‌اش را با رهبران سیاسی کابل‌نشین آن زمان گسترش داده و برای تامین منافع اقتصادی، به معدن زغال‌سنگ دست یابد.

به نقل از محمد‌حسین فهیمی، نماینده‌ پیشین سرپل در مجلس نماینده‌گان وقت، جنگ میان نیرو‌های مسلح مهدی و نیرو‌های تحت حمایت محمد محقق در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در ماه عقرب ۱۳۹۷ به مدت یک هفته دوام کرد که تلفات جانی به هر دو طرف وارد شد. وی افزود که درگیری‌های مسلحانه مهدی مجاهد با نیرو‌های محمد محقق و نیرو‌های امنیتی حکومت پیشین، توجه طالبان را جلب کرد. مهدی مجاهد برای ‌دست‌یافتن به معدن زغال‌سنگ، با گروه طالبان در سرپل بیعت کرد و از این گروه سلاح و مهمات ‌گرفت. سپس برای این گروه سربازگیری را در این ولایت آغاز کرد.

طالبان با استفاده از تنش‌ها، مهدی را حمایت کردند. این تنها فرمانده‌ هزاره‌تبار طالبان در شمال کشور بود و از طریق اخاذی‌ از موتر‌های بابری زغال‌سنگ و استخراج معدن آن، منابع اقتصادی خود و طالبان را تقویت کرد.

پس‌‌ از تسلط طالبان بر افغانستان، مهدی به نام «مولوی مهدی مجاهد» مشهور شد. وی که علیه حکومت پیشین در ولایت سرپل می‌جنگید، در سال ۱۳۹۹ به‌حیث ولسوال نام‌نهاد این گروه برای بلخاب ولایت سرپل گماشته شد. با به قدرت رسیدن طالبان، مجاهد به‌حیث رییس استخبارات طالبان برای ولایت بامیان گماشته شد و بعد از گذشت پنج ماه، برکنار شد. او نیز مانند فرماندهان اوزبیک‌تبار و تاجیک‌تباری که به نفع طالبان می‌جنگیدند، کنار زده شد.

مهدی مجاهد در دوره کارش به‌حیث رییس استخبارات این گروه در بامیان، در جمعی از باشنده‌گان این ولایت سخنرانی کرده و به‌گونه‌ صریح و خلاف فرمان مسدود شدن مکاتب دخترانه بالاتر از صنف ششم، گفته بود که هیچ کسی حق ندارد در برابر آموزش دختران مانع ایجاد کند.

یک کارشناس سیاسی به شرط حفظ هویتش به روزنامه ۸صبح می‌گوید که رهبران طالبان اعضای غیر‌پشتون خود را به بهانه‌های مختلف از صفوف و ادارات محلی برکنار می‌کنند و مهدی مجاهد نیز که خلاف فرمان مسدود شدن مکاتب دخترانه سخن گفته بود، به همین دلیل از وظیفه‌اش برکنار شده است.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگو‌ی طالبان، به تاریخ ۵ دلو ۱۴۰۰ پس از برکناری مهدی مجاهد، در رشته‌ توییتی از او به‌عنوان «رییس پیشین» استخبارات بامیان یاد کرده و گفته بود که او و مولوی انس عزیزی، معاون والی طالبان در بامیان، با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رییس‌الوزرای این گروه، دیدار کرده‌اند.

با این حال، سخنگوی والی طالبان در بامیان، دو روز بعد از برکناری مهدی مجاهد گفته بود که او «در یک جای مناسب در کابل» تعیین بست خواهد شد.

هم‌زمان با این، رهبران طالبان در کابل در ملاقات با مولوی مهدی مجاهد وعده داده بودند که وی را به‌حیث معاون شورای حل منازعات در ریاست عمومی استخبارات این گروه تعیین خواهند کرد. مهدی مجاهد نزدیک به سه ماه در کابل به سر برد تا بتواند موقف معاون شورای حل منازعات ریاست عمومی استخبارات را به دست بیاورد؛ اما موفق نشد. براساس یافته‌های روزنامه ۸صبح، گروه حقانی، مخالف مقرری مهدی مجاهد بوده است.

یک منبع نزدیک به مولوی مهدی به روزنامه ۸صبح تایید می‌کند که گروه حقانی در میان طالبان مخالف تقرر مهدی مجاهد به‌حیث معاون شورای حل منازعات ریاست عمومی استخبارات این گروه بود. این منبع افزود که حقانی‌ها در پی خلع سلاح افراد مسلح مهدی مجاهد هستند. این منبع به روزنامه ۸صبح گفت که گروه حقانی در مقابل مقرری مهدی خواسته بود تا تمامی افراد او خلع سلاح شوند؛ اما مهدی مجاهد مخالفت کرد و از کابل به ولسوالی بلخاب سرپل برگشت. به گفته منبع، مهدی اکنون تمامی ارتباطات خود با گروه طالبان را قطع کرده است.

مهدی مجاهد نخستین فرمانده پرنفوذ غیر‌‌پشتون طالبان نیست که با وجود سال‌ها جنگیدن به نفع این گروه‌، پس از تسلط بر افغانستان کنار گذاشته می‌شود. پیش از این مخدوم عالم ربانی، یکی از فرماندهان پرنفوذ اوزبیک‌تبار طالبان که حضورش در کنار این گروه سبب سقوط چندین ولایت شمال کشور بود، پس از سقوط جمهوریت، توسط اداره استخبارات این گروه به اتهام همکاری با داعش بازداشت شد. او پس از گذشت چندین ماه در زندان، رها شد و حالا باز‌نشسته شده است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: