۰

امروز ایران عزادار است/ متروپل هنوز می لرزد

بخشی از شتاب گرفتن روند آواربرداری، مرهون افزوده شدن جبهه جدیدی برای آواربرداری است که چهارمین جبهه کار محسوب می‌شود. فرایندی که هرچقدر سرعت می‌گیرد هم کند به نظر می‌رسد چراکه حجم آوار بسیار زیاد است؛ آنقدر زیاد که وزیر کشور تاکید می‌کند که ممکن است عملیات خارج‌سازی پیکر جانباختگان با تاخیر زمانی انجام شود...
کد خبر: ۲۷۰۱۸۱
۱۱:۲۵ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، از جمله اتفاقات بسیار مهمی که طی ساعات گذشته در فرایند آواربرداری از متروپل به انجام رسیده است، تخلیه برخی خانه‌ها در همسایگی این سازه و تخریب آنهاست. تصمیمی که با اتخاذ آن فضا برای ورود ماشین آلات سنگین مانند لودر‌های بزرگ، جرثقیل‌های سنگین و نیمه سنگین و حتی لیفتراک به محل حادثه فراهم آمد و کار آواربرداری سرعت گرفت.

البته بخشی از شتاب گرفتن روند آواربرداری، مرهون افزوده شدن جبهه جدیدی برای آواربرداری است که چهارمین جبهه کار محسوب می‌شود. فرایندی که هرچقدر سرعت می‌گیرد هم کند به نظر می‌رسد چراکه حجم آوار بسیار زیاد است؛ آنقدر زیاد که وزیر کشور تاکید می‌کند که «ممکن است عملیات خارج‌سازی پیکر جانباختگان با تاخیر زمانی انجام شود، اما همه تلاش نیرو‌های امدادی این است که با هماهنگی و همدلی کار با سرعت بسیار بیشتری پیش رود.»

احمد وحیدی که از روزهای ابتدایی حادثه در آبادان حضور دارد و به نوعی فرماندهی کار را عهده‌دار است، با تاکید بر بسیج همه نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و مردم برای کار آواربرداری و امدادرسانی، این را حق مردم عزیز آبادان می‌داند که کار آواربرداری به سرعت انجام شود و در ادامه از مردم داغ دیده آبادان و خانواده‌های جان باختگان متروپل بابت صبوری و محبت‌شان تشکر می‌کند.

متروپل هفت روز پس از حادثه، می‌لرزد
امروز هشتم خردادماه، هفت روز از حادثه ریزش ساختمان متروپل گذشته است و عملیات آواربرداری همچنان در این محل در حال انجام است. ایسنا به نقل از نیروهای امدادی که گاهی به درون ساختمان مراجعه می‌کنند نوشته: ساختمان هر چند دقیقه غرش می‌کند و صدای مهیبی در درون آن می‌پیچید که نشان‌دهنده عدم استحکام و احتمال بسیار زیاد ریزش آن است.

در بخش‌های خارجی ساختمان همچنان بوی تعفن به مشام می‌رسد. سگ‌های زنده‌یاب هلال‌ احمر در منطقه مستقر هستند تا در صورت احتمال مشاهده افرادی در زیر آوار به محل اعزام شوند.

مردم در خیابان‌های منتهی به ساختمان متروپل در حال خدمات‌رسانی و توزیع آب و غذا هستند تا نیروهای امدادی حاضر در منطقه مشکلی در این زمینه نداشته باشند.


معاون رئیس جمهور از مصدومان حادثه متروپل عیادت کرد

انسیه خزعلی صبح امروز پس از حضور در آبادان و بازدید از ساختمان متروپل به بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان رفت و با مصدومان حادثه متروپل دیدار و از نزدیک روند رسیدگی و ارائه خدمات درمانی به مصدومان حادثه را بررسی کرد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده همچنین با خانواده مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان دیدار کرد و گفت: دولت با تمام توان در کنار خانواده‌های آسیب دیده از این حادثه است.

فینال لیگ قهرمانان اطراف متروپل را خلوت کرد

شامگاه شنبه میادین اصلی شهر آبادان بدون تجمع عزاداری مردمی سپری شد. گرچه دسته‌های کم جمعیت مردم در محدوده فلکه مجسمه تا فلکه الله شعار سردادند اما پلیس مانع اجتماع مردم در محدوده میدان طوطیا آبادان شد.

برخی نیز معتقدند بازی لیورپول و رئال مادرید در فینال لیگ قهرمانان اروپا در خلوت شدن خیابان اطراف متروپل در شهر فوتبال دوست آبادان بی تاثیر نبوده است.

گفتنی‌ست آبادان سه شب گذشته شاهد تجمع عزاداری مردم در نزدیکی برج تخریب شده متروپل بود و شب گذشته پلیس برای دور کردن مردم از محدوده حادثه و عدم اختلال در انجام آواربرداری، از گاز اشک آور و شلیک تیرهوایی استفاده کرد.

تکذیب بیرون آوردن یک نفر زنده از زیر آوار
فرماندار آبادان گفت: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود.

احسان عباسپور بامداد یکشنبه ۸ خردادماه اظهار کرد: ساعاتی پیش شایعه‌ای در فضای مجازی مبنی بر بیرون آورده شدن یک نفر با علائم حیاتی از زیر آوار حادثه ساختمان متروپل و انتقال به بیمارستان منتشر شد، که تکذیب می‌شود. مردم اخبار حادثه متروپل را از منابع رسمی دنبال کنند.

فسخ چند قرارداد هلدینگ مالک متروپل در ماه‌های گذشته
محمدرضا اسکندری در پاسخ به اینکه با توجه به اینکه ساختمان متروپل در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد، آیا گزارش‌هایی در خصوص وضعیت متروپل به منطقه آزاد اروند داده شده بود؟ اظهار کرد: یکی از گرفتاری‌های مناطق آزاد به ویژه منطقه آزاد اروند این بوده که ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه ششم سازمان منطقه آزاد را در آن منطقه به عنوان دستگاه اول حاکمیت معرفی کرده است اما دستگاه‌های دیگر تا امروز از این قانون تبعیت نکرده‌اند؛ یعنی درباره تمام اتفاقاتی که در ارتباط با این ساختمان اتفاق افتاده از جمله صدور مجوز، نظارت و... و گزارش‌هایی که سازمان‌ها داده‌اند، هیچ رونوشتی به منطقه آزاد زده نشده است. اگر آن قانون اجرا شود، قاعدتا نظارت با منطقه آزاد است.

وی ادامه داد: منطقه آزاد این اختیار را ندارد که نظارت کند و دستگاه‌ها پاسخگوی منطقه آزاد نیستند. دستگاه‌های اجرایی هیچ وقت نپذیرفته‌اند که قانون را اجرایی کنند. قاعدتا دستگاه‌های ناظر و قانونگذار باید دستگاه‌ها را بازخواست کنند که چرا قانون را اجرا نمی‌کنند. قانون صریح قید کرده است. در ارتباط با برخی تخلفات با شهرداری آبادان مکاتبه کرده‌ایم اما هیچ پاسخی به ما ندادند. به ناچار این مساله را برای پیگیری به دستگاه قضایی گزارش دادیم.

رئیس سازمان منطقه آزاد اروند گفت: درباره نظارت منطقه آزاد، قانون وجود دارد اما هیچ کدام از دستگاه‌های اجرایی این را نپذیرفته‌اند. اکنون در دولت، کمیسیون ویژه‌ای تشکیل شده برای اینکه این مساله را تعیین تکلیف کند. وقتی دستگاه‌ها تمکین نمی‌کنند، قاعدتا باید گزارش دهیم و گزارش داده‌ایم.

وی در خصوص وضعیت متروپل عنوان کرد: این ساختمان تماما پیش از ۹۹ اجرایی شده است البته دستگاه‌های ناظر، راه و شهرسازی و نظام مهندسی گزارش داده‌اند. اگر قانون رعایت شود، قاعدتا این دستگاه‌ها ابزار اجرایی منطقه آزاد هستند زیرا باید تحت مدیریت منطقه آزاد باشند اما از آنجا که قانون را نپذیرفته‌اند، هیچ کدام از گزارش‌ها را به منطقه آزاد ارجاع نمی‌دهند تا منطقه آزاد به عنوان مدیر اول دولت در منطقه پیگیری کند.

اسکندری افزود: از اسفندماه ۱۴۰۰ که من آمدم، دیدم که هلدینگ عبدالباقی قبلا سه قرارداد بسته بود که پس از بررسی دیدیم خلاف قانون است و برای فسخ آن پیگیری کردیم که فسخ شد. این‌ها پروژه‌هایی بوده که زمین آن‌ها به نام منطقه آزاد بوده است و در مدیریت قبل به وی واگذار شده بود و مراحل قانونی آن طی نشده بود.

انتهای پیام

 

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: