۰
العرب:

جنگ در اوکراین و وقوع دوباره بهار عربی

العرب نوشت: پس از آنکه همه گیری کرونا، اقتصادهای متزلزل کشورهای عربی را نابود کرد، اکنون جنگ در اوکراین روی اوضاع این کشورها سایه افکنده و در حال تاثیرگذاری روی قدرت خرید ضعیف آنها و سنگین تر کردن بار امنیت غذایی آنهاست که در گندم به روسیه و اوکراین متکی هستند و این وضعیت، تصویری از پیامدهای بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی را که یکی از دلایل مستقیم جنبش های موسوم به «بهار عربی» بود، به ذهن متبادر می کند.
کد خبر: ۲۶۹۸۲۲
۱۴:۵۶ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، العرب نوشت: پس از آنکه همه گیری کرونا، اقتصادهای متزلزل کشورهای عربی را نابود کرد، اکنون جنگ در اوکراین روی اوضاع این کشورها سایه افکنده و در حال تاثیرگذاری روی قدرت خرید ضعیف آنها و سنگین تر کردن بار امنیت غذایی آنهاست که در گندم به روسیه و اوکراین متکی هستند و این وضعیت، تصویری از پیامدهای بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی را که یکی از دلایل مستقیم جنبش های موسوم به «بهار عربی» بود، به ذهن متبادر می کند.

روزنامه العرب چاپ لندن در تحلیلی به قلم فاضل المناصفه نویسنده فلسطینی آورده است:

«پس از آنکه همه گیری کرونا، اقتصادهای متزلزل کشورهای عربی را نابود کرد، اکنون جنگ در اوکراین روی اوضاع این کشورها سایه افکنده و در حال تاثیرگذاری روی قدرت خرید ضعیف آنها و سنگین تر کردن بار امنیت غذایی آنهاست که در گندم به روسیه و اوکراین متکی هستند و این وضعیت، تصویری از پیامدهای بحران اقتصادی جهان در سال ۲۰۰۸ میلادی را که یکی از دلایل مستقیم جنبش های موسوم به «بهار عربی» بود، به ذهن متبادر می کند.

آن گونه که رسانه های غربی تبلیغ می کردند، مردم کشورهای عربی به خاطر آزادی و دموکراسی قیام نکردند بلکه اوضاع اقتصادی دشوار و خفقان آور، آنها را به سمت مطالبه سرنگونی رژیم های فاسدی کشاند که دیگر قادر نبودند سهمی از فساد خود را به مردم اختصاص دهند اما با این حال، به سرعت برای همه روشن شد که این رژیم ها- علی رغم فاسد بودن- مهربان تر و رئوف تر از تغییری هستند که فقط اوضاع را بدتر کرد و بر وخامت اوضاع افزود.

بهار عربی صرفا انقلاب شکم های خالی بود که در لباس شعارهای دموکراسی، آزادی و عدالت اجتماعی پنهان شده بود. گفتن این سخن باعث تاسف من است که بحران اقتصادی محرک خیزش مردمی در کشورهای وقوع انقلاب های بهار عربی بود و دموکراسی در فهرست اولویت های افراد ساده و فقیری که اکثریت جمعیت معترضان را تشکیل می دادند، نبود.

شرایط کنونی و بحران اقتصادی جهانی که اکنون جهان در نتیجه بقایای همه گیری کرونا از سر می گذراند، در حال ایجاد همان شرایط و دلایلی است که معترضان را در سال ۲۰۱۱ به خیابان ها کشاند؛ جایی که اقتصاد اکثر کشورهای عربی اکنون از رکود در توسعه، همراه با تورم بالا پس از محدودیت های دوساله کرونایی رنج می برد و آنچه اوضاع را بدتر کرده، ورود قدرت های بزرگ به نوعی درگیری اقتصادی است که مشکلات را در منطقه عربی به دلیل وابستگی آن به بازارهای جهانی و عدم خودکفایی در بیشتر کشورهایش، بیشتر کرده است.

و همین موضوع برای نگرانی دولت ها از تکرار کابوس سال ۲۰۱۱ میلادی کافی است زیرا گرسنگی می تواند بر ترس غلبه کند.

تا زمانی که امنیت غذایی دولت های عربی وابسته به برنامه ها و منافع قدرت های غربی است، نمی توانند رویای ثبات سیاسی را در سربپرورانند. بنابراین، هر بحران اقتصادی جدید جهانی می تواند راه را برای بهار عربی دیگری هموار کند که خشونت بارتر از قبلی خواهد بودو منجر به باج گیری قدرت های غربی می شود که می خواهند راه را به روی روسیه که به دنبال گنجاندن جهان عرب در قطب جدید خود است، ببندند و این بدان معناست که منطقه عربی ممکن است به عرصه مبارزه برای نفوذ تبدیل شود و در آن امنیت غذایی به عنوان یک سلاح استفاده گردد.

به خطا رفته اند کسانی که گمان می کنند جهان عرب از رخدادهای مربوط به درگیری غربی- روسی مصون است؛ قدرت های غربی هرگز فرصت ائتلاف روسیه با اعراب را نخواهند داد و تلاش خواهند کرد از ناامنی غذایی و شرایط اقتصادی کشورهای دوست روسیه برای افزایش فشار، بهره برداری کرده، دست روسیه را در خاورمیانه و آفریقا کوتاه کنند بنابراین، غرب درحمایت از هرج و مرج در کشورهای عربیٍ نزدیک به روسیه تحت عنوان دموکراسی و آزادی، دریغ نخواهد کرد».

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: