۰

مخالفت ترکیه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

وزرای خارجه سوئد و فنلاند اعلام کردند که پس از اظهارات «خصمانه» اردوغان در خصوص ورود این دو کشور به ناتو، قصد دارند که روز شنبه در برلین با ترکیه گفتگو کنند.
کد خبر: ۲۶۹۷۰۵
۱۵:۲۱ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، وزرای خارجه سوئد و فنلاند اعلام کردند که پس از اظهارات «خصمانه» اردوغان در خصوص ورود این دو کشور به ناتو، قصد دارند که روز شنبه در برلین با ترکیه گفتگو کنند.

رئیس جمهور ترکیه پس از نماز جمعه استانبول در رابطه با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفته بود: «ما نظر مثبتی نداریم. کشورهای اسکاندیناوی مانند مهمانخانه سازمان های تروریستی هستند.»

به نظر می‌رسد که اشاره آقای اردوغان به حضور پناهجویان و فعالان احزاب کردی در کشورهای اسکاندیناوی باشد.

آن لینده وزیر خارجه سوئد گفته است که در خصوص «نامزدی احتمالی سوئد» با همتای ترک خود در طول نشست برنامه ریزی شده و غیررسمی وزرای ناتو، که سوئد و فنلاند نیز به آن دعوت شده اند، گفتگو خواهد داشت.

او در ادامه افزود: «امیدوارم ما همیشه پیام های مثبتی از ۳۰ کشور عضو ناتو داشته باشیم. بسیاری از این ۳۰ کشور علنا ​​حمایت قوی خود را از سوئد و فنلاند ابراز کرده اند.»

پکا هاویستو، رئیس دیپلماسی فنلاند نیز طی یک کنفرانس مطبوعاتی در هلسینکی از قصد خود برای ادامه گفتگوها با مولود چاووش اوغلو، وزیر ترکیه خبر داد.

وی با یادآوری اینکه فنلاند هنوز رسماً نامزدی خود را اعلام نکرده است، گفت: «من فکر می کنم که ما در این فرآیندها به صبر نیاز داریم و این یک شبه اتفاق نمی افتد.. بیایید کارها را مرحله به مرحله پیش ببریم.»

رئیس جمهور و نخست وزیر فنلاند خواستار پیوستن سریع این کشور به ناتو شدند

برای وارد کردن یک عضو جدید به ائتلاف به اتفاق آرا نیاز است، موضوعی که ترکیه را در موقعیتی قرار می دهد که بتواند از نامزدی دو کشور شمال اروپا جلوگیری کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را یک «اشتباه» همچون اشتباه الحاق یونان به این پیمان آتلانتیک توصیف کرد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، افکار عمومی و احزاب فنلاند و سوئد گرایشی بی‌سابقه برای عضویت در ناتو پیدا کرده‌اند به گونه‌ای که مقامات دولت فنلاند روز گذشته از تمایل فنلاند برای عضویت در این پیمان خبر دادند. قرار است که فردا یکشنبه نظر رسمی فنلاند منتشر شود سوئد نیز گفته است که فردا یکشنبه تصمیم خود را اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: