۰

ساعت های نو و ماجرای عقربه ۱۰:۱۰

راز تنظیم ساعت های نو روی ۱۰:۱۰ چیست؟ در این مطلب به بررسی علت تنظیم ساعت ها روی این زمان می‌پردازیم.
کد خبر: ۲۶۹۷۰۰
۱۴:۵۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، راز تنظیم ساعت های نو روی ۱۰:۱۰ چیست؟ در این مطلب به بررسی علت تنظیم ساعت ها روی این زمان می‌پردازیم.

به احتمال زیاد حداقل یک بار در طول عمر خود وارد فروشگاه ساعت شده‌اید یا از دور ساعت‌های عقربه‌دار آویزان روی دیوار را تماشا کرده‌اید و شاید برایتان سوال شده که چرا زمان همه ساعت‌ها روی ۱۰:۱۰ تنظیم شده است. گفته می‌شود این کار از دهه ۱۹۵۰ میلادی تبدیل به امری رایج شده، اما چرا؟

ساعت های نو و ماجرای عقربه ۱۰:۱۰

یکی از توضیحاتی که برای این اتفاق وجود دارد این است که برای جلوگیری از افتادن عقربه‌ها روی برند ساعت مورد نظر آنها را روی ۱۰:۱۰ قرار می‌دهند تا بدین ترتیب سازندگان آن بتوانند لوگوی خود را در مرکز یا پایین آن درج کنند. با این کار می‌توان لوگوی ساعت ساز را در جلو و وسط قرار داد.

اما این دلیل محکمی برای این کار نمی‌تواند باشد، چرا که تنظیم روی ساعت‌های دیگر نیز می‌تواند سازنده را به مقصود مورد نظرش برساند. توضیح عجیب و غریب دیگر این است که پشت تنظیم عقربه‌ها روی این ساعت علت دیگری نهفته است و آن اینکه چینش عقربه‌ها روی این ساعت به طرز ماهرانه‌ای شبیه به لبخند است و باعث ایجاد روحیه بهتری در تماشاچی می‌شود.

گروهی از محققان علت دوم را در سال ۲۰۱۷ مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق پژوهشگران ۴۶ داوطلب را انتخاب کردند تا به ۶۰ عکس از ساعت‌های مختلف نگاه کنند و زمان این ساعت‌ها روی ۱۰:۱۰، ۱۱:۳۰ و ۸:۲۰ تنظیم شده بود. در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد تا واکنش احساسی خود را با دیدن هر عکس و احتمال خریدشان را ارزیابی کنند.

نتایج نشان می‌داد که شرکت کنندگان ساعت‌هایی را که روی ۱۰:۱۰ تنظیم شده بودند بیشتر ترجیح می‌دادند زیرا از نظر آنها لذت‌بخش‌تر به نظر می‌رسیدند. از طرف دیگر آنها گفتند که احتمال خرید این ساعت بیشتر از سایر تنظیم‌ها است. پس از این آزمایش، تست دیگری از ۲۰ شرکت کننده گرفته شد.

در این آزمایش از داوطلبان خواسته شد تا به دوازده تصویر که دارای ساعت‌های تنظیم شده‌ای روی ۱۰:۱۰، ۱۱:۳۰ و ۸:۲۰ بودند نگاه کنند و تشخیص دهند کدام یک از آنها شباهت بیشتری به لبخند دارد یا مثل یک لبخند است. در مجموع آنها این‌گونه ارزیابی کرده بودند ساعت‌هایی که روی ۱۰:۱۰ تنظیم شده‌اند شباهت بیشتری با چهره‌ای خندان دارند و این در حالی است که ساعت‌هایی که روی ۸:۲۰ تنظیم شده‌اند بیشتر حالت غمگین داشته‌اند.

اگرچه آزمایش اولیه می‌توانست روی تعداد بیشتری از افراد انجام شود، اما همین جامعه آماری کوچک نشان دادند که نقش تنظیم ساعت در بازاریابی و خرید آنها تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد که بازاریابان و فروشندگان عقربه ساعت‌های خود را روی ۱۰:۱۰ تنظیم می‌کنند تا احتمال خرید آنها را افزایش دهند.

منبع: گجت نیوز

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: