۰

توییت سازمان ملل در سالگرد حمله‌ی خونین به مکتب دخترانه‌ی سیدالشهدا در کابل

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، هم‌زمان با سالگرد حمله‌ی خونین به مکتب دخترانه‌ی «سیدالشهدا» در غرب کابل گفته است که ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره‌ها که هدف کشتار بودند، پیامدهای وحشتناکی داشته است.
کد خبر: ۲۶۹۵۱۸
۱۵:۵۰ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان، هم‌زمان با سالگرد حمله‌ی خونین به مکتب دخترانه‌ی «سیدالشهدا» در غرب کابل گفته است که ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره‌ها که هدف کشتار بودند، پیامدهای وحشتناکی داشته است.

 سال گذشته به تاریخ ۱۸ ثور، انفجارهای پی هم در مقابل مکتب دخترانه‌ی سیدالشهدا، هنگامی که دانش‌آموزان از مکتب رخصت شده بودند، رخ داد.

براساس آمار در این حمله دست‌کم ۸۵ نفر عمدتا دانش‌آموزان دختر کشته شدند. ریچارد بنت با خانواده‌های قربانیان همدردی کرده و گفته است که زندگی قربانیان را باید به یاد داشت و برای آنان عدالت را جست‌وجو کرد.

او در ادامه در تویتی نوشته است: «ناکامی در حفاظت از جامعه هزاره و شیعه که سال‌ها هدف دایمی کشتار بودند، پیامدهای وحشتناکی داشت.»

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل متحد افزوده است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، حمله‌های وحشیانه علیه جامعه هزاره که برخی از آن‌ها را داعش به عهده گرفته، ادامه یافته است.

با این حال ریچارد بنت با تأکید بر پیش‌گیری از حمله‌ها و حفاظت از هزاره‌ها گفته است که او برای شناسایی عاملان و به عدالت‌سپردن آن‌ها تحقیقات مجدد و مستقل انجام می‌دهد.

پس از تسلط طالبان به‌ویژه در ماه رمضان حمله‌های مرگباری جامعه‌ هزاره‌های افغانستان را هدف قرار داده است.

به تاریخ ۳۰ حمل سال جاری خورشیدی، منطقه‌ی هزاره‌نشین غرب کابل گواه سه انفجار پی‌هم بود. انفجار نخست در آموزشگاه «ممتاز» رخ داد. دو انفجار پی‌هم دیگر که گفته می‌شود ناشی از حمله‌های انتحاری بوده، در مقابل مکتب «عبدالرحیم شهید» رخ داد. در این انفجار ده‌ها نفر عمدتا دانش‌آموز کشته و یا زخمی شده‌اند.

دو روز پس از حمله‌های غرب کابل، انفجاری در مزارشریف مرکز ولایت بلخ یک مسجد شیعیان را هدف قرار داد. در این حمله که داعش مسئولیت آن را به عهده گرفت، بیش از ۱۲۰ نفر کشته و زخمی شدند.

هم‌چنین به تاریخ هشتم ثور سال جاری، در پی وقوع دو انفجار در مناطق هزاره‌نشین شهر مزار شریف، دست‌کم ۹ نفر کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شده‌اند. قربانیان اهل تشیع بوده‌اند.

گفتنی است که در ماه رمضان دو مسجد صوفیان اهل سنت در کابل و قندوز نیز هدف حمله‌های مرگبار قرار گرفته است.

روز جمعه به تاریخ نهم ثور، خانقاه فرقه‌ی صوفیان در منطقه‌ی سه‌راهی علاءالدین در ناحیه‌ی ششم شهر کابل هدف انفجار قرار گرفت که در نتیجه بیش از ۵۰ نفر کشته شده‌اند.

دقیقا یک هفته قبل از حمله به خانقاه فرقه‌ی صوفیان در کابل، چاشت روز جمعه ( ۲ ثور) هم یک انفجار در خانقاه «مولوی سکندر» در ولسوالی امام صاحب قندوز، هنگامی رخ داد که نمازگزاران و طلبه‌ها پس از ادای نماز جمعه در حال تشکیل حلقه‌ی ذکر بودند. براساس آمار در این حمله ۲۳ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.

مسئولیت شماری از این حمله‌های اخیر را داعش به عهده گرفته است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: