۰

رونمایی از بزرگترین شجره سادات نقوی در جهان

مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به مناسبت عید سعید فطر، شجره‌نامه سادات نقوی شھر امروھه هند را تکمیل و در حضور جمع زیادی از علما و اندیشمندان رونمایی کرد.
کد خبر: ۲۶۹۴۷۶
۱۵:۵۱ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور به مناسبت عید سعید فطر، شجره‌نامه سادات نقوی شھر امروھه هند را تکمیل و در حضور جمع زیادی از علما و اندیشمندان رونمایی کرد.

شجره سادات نقوی، ۶۰۰ متر طول و یک متر عرض دارد که به همت گروهی از محققان تنظیم و ترتیب داده شده است و جمعی از خطاطان و هنرمندان هندی آن را بر روی پوست خوشنویسی و با استفاده از تذهیب و نگارہ‌های گل، زیبایی و ارزش آن را دو چندان کردند.

رونمایی از بزرگترین شجره سادات نقوی در جهان

شهر «امروهه» یکی از قدیمی‌ترین مناطق سادات‌نشین هند است که در ایالت اوتارپرادش بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در ۱۷۰ کیلومتری پایتخت هند است و حدود ۷۰ درصد از جمعیت این منطقه مسلمان هستند.

در این شجره، اسامی بیش از ۵۰ هزار نفر از سادات کرام این شهر نگاشته شده است که مورث اعلی سادات نقوی حضرت حسين شرف‌الدين ملقب به شاه ولايت هستند كه بيش از ۶۰۰ سال پيش از منطقه واسط عراق ھجرت کرد و از مسير ایران وارد منطقه‌ای به نام عزيزپور(اسم قدیمی امروهه ) در هندوستان و همانجا مستقر شد.

در این مراسم علی چگینی سفیر جمهوری اسلامی در هند، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی مهدوی‌پور نماینده ولی فقیه در هند و مهدی خواجه‌پیری رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور، به عنوان مهمانان ویژه مراسم حضور داشتند.
حجت‌الاسلام سیدسیادت نقوی امام جمعه امروھه، مولانا سیدسروش نقوی، حجت‌الاسلام مولانا ممتاز علی امام جمعه امامیه هال از دهلی، حجت‌الاسلام مولانا تصدیق حسین؛ امام جمعه اوکهلا، حسن شجاع تولیت درگاه شاه‌ ولایت و جمع زیادی از سادات نقوی منطقه نیز از جمله حاضران در این مراسم بودند.

رونمایی از بزرگترین شجره سادات نقوی در جهان


در ابتدای مراسم، مهمانان ویژه همراه با استقبال گرم مردم از آرامگاه شاه ولايت، جدّ اعلای سادات امروهه بازدید و سپس در مراسم رونمایی از شجره سادات شرکت کردند.
حجت‌الاسلام مهدوی‌پور، نمایندہ ولی فقیه طی سخنانی از امر شجرہ‌نویسی قدردانی کرد و گفت: امروهه شهر ادب و فرهنگ است و شعرا و ادبای بزرگی از این سرزمين برخاستند و شجرہ‌نویسی باعث می‌شود که نسل‌ھای بعدی ما با بزرگان خود آشنا شوند و امروزه میلیون‌ها نفر در شبه قاره از سادات کرام هستند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در سخنانی خطاب به سادات امروهه گفت: سیّد بودن رتبه و مرتبه‌ بزرگی است که باید از آن مراقبت شود، انسان با عمل خود اظهار سیادت می‌کند نه با زبان خود.
علی چگینی در ادامه افزود: تعلیم و تربیت فرزندان نقش مهمی در نسل آینده خواهد داشت و سادات باید توجه بیشتری به این امر داشته باشند.

رونمایی از بزرگترین شجره سادات نقوی در جهان


رئیس مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور در هند در سخنرانی در مورد مراحل و نحوہ تکمیل شجرہ رونمایی شده مطالبی را بیان و تصریح کرد: شجره سادات نقوی امروهه تنها شجره‌ای است که در آن علاوه بر نگارش اسامی شخصیت‌ها و بزرگانی از سادات نقوی که در طول تاریخ حضور خود خدمات زیادی را انجام داده‌اند، اسامی بانوان برای اولین در جهان در آن معرفی شدہ است.
وی در ادامه افزود: مرکز بین‌المللی میکروفیلم نور تا کنون علاوه بر نگارش بیش ۴۰ شجره سادات مناطق مختلف در تلاش است تا کتابخانه تخصصی سادات را راه‌اندازی کند.
خواجه پیری در پایان بیان کرد: نگارش و تدوین بزرگترين شجره سادات جهان طی مدت ۵ سال تکمیل شده است.
همچنین در پایان برنامه از سید اختر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضی حیدر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدغافر رضوی چهلوسی و حجت‌الاسلام والمسلمین ذیشان حیدر نیز تقدیر به‌عمل آمد.
انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: