۰

دیدار مدیر سیا با ولیعهد عربستان به منظور اصلاح روابط

روزنامه "وال استریت ژورنال" آمریکا اعلام کرد که مدیر سیا ماه میلادی گذشته در جده با ولیعهد عربستان در راستای اصلاح روابط دوجانبه دیدار کرد.
کد خبر: ۲۶۹۳۷۸
۱۰:۰۶ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مسئولان آمریکایی و عربستانی‌ فاش کرد: ویلیام برنز، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" اواسط آوریل به جده سفر کرد و در آنجا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در راستای اصلاح روابط با "شریک امنیتی اصلی در خاورمیانه" دیدار کرد.

منابع جزئیات این دیدار را که بعد از تنش‌های میان دو طرف درباره پرونده‌های نفت، حمله روسیه به اوکراین، توافق برجام و جنگ یمن صورت گرفت، اعلام نکردند.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: این دیدار شاهد گفتگویی خوب و بهتر از تلاش‌های قبلی دولت آمریکا بود.

برنز که معاون سابق وزیر خارجه آمریکا است، زبان عربی درس می‌دهد و پست‌های زیادی در خاورمیانه داشته است و در دیپلماسی محرمانه مهارت دارد.

سفر وی به عربستان در زمانی صورت گرفته که روابط واشنگتن و ریاض از چند دهه پیش در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا سال ۲۰۱۹ بعد از کشته شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول گفت که باید عربستان به خاطر پرونده‌های حقوق بشر به حاشیه رانده شود. در آن زمان گفته می‌شد که محمد بن سلمان دستور قتل وی را داده است.

براساس گزارش این روزنامه عربستان از سپتامبر با درخواست آمریکا برای افزایش تولید نفت برای مهار افزایش قیمت‌ها و ممانعت از حمایت مالی از جنگ روسیه علیه اوکراین مخالفت کرده است.

از زمان حمله روسیه به اوکراین اختلافات سیاسی میان آمریکا و عربستان عمیق‌تر شده است. براساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال خطر برای آمریکا در این است که ریاض با جدیت به همکاری با چین و روسیه می‌پردازد یا حداقل درباره پرونده‌هایی که اهمیت حیاتی برای واشنگتن دارند، بی طرف خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ISNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: