۰

برخی نقاط ایران گرفتار روان‌آب‌ها و سیل

وقوع سیلاب و روان آب در برخی استان های ایران به دنبال بارش شدید باران در آنها مشکلاتی را برای هموطنان ایجاد کرده یا نگرانی ها درخصوص احتمال حوادث و آسیب به تجهیزات زیربنایی را بالا برده است در برخی مناطق مقامات رسمی حتی از احتمال وقوع سیل براثر بارش های رگباری هشدار داده اند.
کد خبر: ۲۶۹۲۷۶
۰۹:۴۵ - ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، آسیب به سازه‌های موقت، شکستن درختان فرسوده و آسیب به محصولات کشاورزی تنها برخی از خطرات احتمالی بارش های رگباری در نقاط مختلف ایران در فصل بهار است و درسال های گذشته نیز بارها حوادثی از این دست در کشور رخ داده است که بعضا باعث کشته شدن یا مصدوم شدن هموطنانمان شده است.

خلخال اردبیل در محاصره روان آب ها

خلخال یکی از شهرهایی است که زودتر از خیلی از مناطق، درگیر بارش های رگباری روزهای اخیر شده است، رضا دلگشا دبیر ستاد مدیریت بحران خلخال در همین رابطه به ایرنا گفته است: بارش شدید و رگباری باران و تگرگ در دهمین روز از اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۱ ، موجب جاری شدن سیل در برخی از روستاهای این شهرستان شده و خساراتی به واحدهای مسکونی و دامی، مزارع و باغ‌های میوه روستاییان این شهرستان وارد کرده است.

به گفته وی، بارش‌ باران و تگرگ همراه با رعد و برق شدید عصر دیروز موجب جاری شدن سیل در قشلاق روستای کزج و روستاهای نوده و دمدول از توابع بخش خورش‌رستم این شهرستان شد و به علت ورود سیلاب به واحدهای مسکونی، خسارات مالی به روستاییان وارد شد. امدادگران جمعیت هلال احمر به روستای سیل‌زده کزج اعزام و به روستاییان آسیب‌دیده از سیل امدادرسانی کردند.

وی با بیان اینکه میزان خسارات سیل در روستای قشلاق کزج و همچنین سیل پریروز روستای تیل از توابع بخش شاهرود خلخال پس از برآوردهای کارشناسی اعلام خواهد شد، افزود: بارش‌های رگباری باران و جاری شدن سیل به سه روستای این شهرستان خسارت زده است و هنوز هم احتمال خسارت بیشتر از جمله به تاسیسات برق دور از انتظار نیست.

غلامرضا گلمرادی رئیس اداره هواشناسی خلخال نیز عصر دیروز به خبرنگار ایرنا گفت: بارش رگباری و تند باران علت اصلی راه افتادن سیلاب در برخی از مناطق روستایی این شهرستان بوده است؛ طی روزهای گذشته بیش از ۱۳ میلیمتر باران در شهر خلخال باریده است، عصر دیروز ۶ میلیمتر باران در این شهر بارید هرچند که میزان بارش‌های رگباری در مناطق روستایی دچار سیل شده این شهرستان بیشتر به نظر می رسد.

احتمال وقوع سیل در آذربایجان شرقی

محمدباقر هنربر مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی از جمله مقاماتی بود که نسبت به احتمال وقوع سیل در این استان و خطرات جانی و مالی ناشی از آن در روزهای اخیر هشدار داده و گفته است: پیرو هشدارهای قبلی و اعلام هواشناسی استان، با توجه به ورود سامانه بارشی قوی از طرف ترکیه، از عموم مردم خواسته‌ایم از توقف در حریم رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند ضمن اینکه ماموران در صورت مشاهده افراد در این مسیل ها بلافاصله نسبت به تخلیه آنان اقدام می کنند و همچنین صعود به ارتفاعات و کوهنوردی در این شرایط آب و هوایی ممنوع است.

براساس پیش بینی ها بارش های رگباری و رعد و برق در آذربایجان شرقی تا اواخر روز سه شنبه این هفته ادامه خواهد داشت و سامانه بارشی تشدید هم خواهد شد.

هشدار پلیس راهور یزد به شهروندان؛ در خانه بمانید

یزد که این روزهای سال به گرمای بی مثالش معروف است نیز از رحمت نزول باران برخوردار شده است اما شدت بارش باران به گونه ای بوده که سرهنگ مهدی زارع رئیس پلیس راهور استان از مردم درخواست کرده تا حد امکان از خانه های خود خارج نشوند تا در ترافیک ناشی از آبگرفتگی خیابان‌ها گرفتار نگردند.

به گفته وی، علاوه بر بارندگی هایی که در شهر یزد موجب آبگرفتگی شده، روان آب‌های حاصل از باران شدید در تفت هم به سمت یزد در حرکت است.

گزارش ها حاکی است بارش کم سابقه باران عصر دیروز در یزد منجر به آبگرفتگی شدید خیابان‌ها و ترافیک شدید در این شهر شده بود.

مدیریت بحران خراسان شمالی به حالت آماده باش درآمد

جواد نظری مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی نیز از دیگر مقامات رسمی کشور بود که با توجه به هشدار قرمز هواشناسی این استان نسبت به تشدید بارش ها در استان، اعلام کرد که برای امدادرسانی به مردم در حوادث احتمالی دستگاه های امدادی به حالت آماده باش درآمده اند.

وی گفت: اگر چه تجهیزات کاملی در اختیار داریم و تمهیدات لازم اندیشیده شده است اما از کوهنوردان خواسته ایم از صعود به ارتفاعات خودداری کنند ضمن اینکه مردم باید از توقف خود و خودرو در مجاورت دیوارهای سست، درختان پوسیده و تابلوهای بزرگ خودداری کرده و در ارتفاعات و مسیل ها توقف نکنند.

آماده باش ستاد بحران شهرداری بجنورد

مجید گریوانی دبیر ستاد مدیریت بحران شهرداری بجنورد هم از آماده باش ستاد بحران شهرداری این شهر خبر داده و گفته است: نسبت به ایمن سازی و محکم کردن تابلوهای شهر و درختان کهنسان که احتمال سقوطشان وجود دارد، اقدام کرده ایم ضمن اینکه نیروهای شهرداری در نقاط مختلف و حادثه خیز به لحاظ سیل مستقر شده اند.

براساس پیش بینی ها سامانه بارشی وارد شده به کشور تا سه شنبه هفته جاری آب و هوای خراسان شمالی را هم تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

احتمال جاری شدن سیلاب در خراسان جنوبی

هواشناسی خراسان جنوبی هم هشدار سطح نارنجی (اقدام ضروری) صادر کرده است هر چند که براساس پیش بینی ها ناپایداری جوی از بعد از ظهر امروز یکشنبه در این استان خود را نشان می دهد و تا اواخر روز دوشنبه نیز مهمان مردم این منطقه خواهد بود.

براساس نظر کارشناسان هواشناسی این استان، با تشدید فعالیت این سامانه در روزهای آتی اختلال در تردد جاده‌ای بر اثر کاهش دید افقی و لغزندگی جاده‌ها، وقوع روان‌آب و آبگرفتگی معابر عمومی (یکشنبه تا دوشنبه)، سیلابی شدن برخی مسیل‌ها و خطر برخورد صاعقه، احتمال خسارت به باغات، مزارع و قنوات، خسارت به سازه و پوشش گلخانه‌ها، جدا شدن سقف‌های موقت، شکسته شدن درختان آسیب‌پذیر و نهال‌های جوان، سقوط اجسام از ارتفاع و آسیب دیدن انواع تیر و دکل‌ ممکن است.

در چنین شرایطی که بسیاری از مردم ایران به دلیل خشکسالی های اخیر از بارش رحمت الهی خوشحالند باید یادآور شد که پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری، استقرار سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، چرای دام و سم پاشی در مزارع ممکن است اتفاقات تلخی را برای هموطنان رقم بزند.

در چند سال اخیر به دلیل تغییرات اقلیمی در جهان و بی‌توجهی‌ برخی کشورهای همسایه به موضوع محیط زیست، علاوه بر پدیده گرد و غبار در برخی مناطق ایران، وقوع سیلاب‌ نیز خسارت هایی را در فصل بهار به بار آورده است با این وجود هوشیاری مردم در چنین مواقعی می تواند از احتمال افزایش خسارت بکاهد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: