۰

هشدار روسیه نسبت به آغاز جنگ جهانی سوم

لاوروف در مصاحبه ای که در وب سایت وزارت امور خارجه منتشر شد، به تلویزیون دولتی روسیه گفت: «این تسلیحات یک هدف قانونی برای اقدام نظامی روسیه در چارچوب عملیات ویژه خواهد بود».
کد خبر: ۲۶۹۱۵۵
۱۵:۵۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، طبق آخرین اخبار از میدان جنگ اوکراین، شهر کرمینا اوکراین سقوط کرده و درگیری‌های شدیدی نیز در جنوب ایزیوم گزارش شده است. روسیه نسبت به آغاز جنگ جهانی سوم هشدار داد، و زلنسکی تأکید کرد که پیروزی اوکراین در این جنگ قطعی و اجتناب ناپذیر است.

بناست امروز دبیرکل سازمان ملل با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار کند. هدف از این دیدار دستیابی به راه حلی برای جنگ در اوکراین اعلام شده است.

 در ادامه آخرین تحولات اوکراین را می خوانید:

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه ای که روز دوشنبه پخش شد گفت: تحویل تسلیحات غربی به اوکراین به این معنی است که ائتلاف ناتو «در اصل درگیر جنگ با روسیه است» و مسکو این تسلیحات را به عنوان اهداف مشروع می داند.

لاوروف در مصاحبه ای که در وب سایت وزارت امور خارجه منتشر شد، به تلویزیون دولتی روسیه گفت: «این تسلیحات یک هدف قانونی برای اقدام نظامی روسیه در چارچوب عملیات ویژه خواهد بود».

لاوروف گفت. «ناتو در اصل از طریق یک نیابتی درگیر جنگ با روسیه است و نماینده خود را مسلح می کند. جنگ یعنی جنگ.»

حملات روسیه به خطوط آهن برای جلوگیری از انتقال سلاح از خارج

روسیه روز دوشنبه به تاسیسات خط آهن در سراسر اوکراین حمله کرده که هدف آن ایجاد اختلال در ورود سلاح از خارج است. همزمان آمریکا گفته است که علیرغم اعتراضات مسکو، سلاح بیشتری ارائه خواهد کرد.

به گفته مقام‌های اوکراینی در حملات روسیه دست کم پنج نفر کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

از خطوط آهن همچنین برای سفر غیرنظامیان میان شهرها یا تلاش برای فرار از نواحی جنگ‌زده استفاده می‌شود.

زلنسکی: اوکراین «پیروز» این جنگ خواهد بود

به گزارش بی‌بی‌سی، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین پیروزی کشورش در جنگ با روسیه را قطعی و اجتناب‌ناپذیر خواند.

وی در جریان سخنرانی شبانه خود، گفت که پیروزی بر روسیه حتمی است ولی نمی‌توان زمان قطعی آن را پیش‌بینی کرد.

رئیس‌جمهوری اوکراین ادامه داد: «شهرها و محلات زیادی هنوز در کنترل موقت ارتش روسیه هستند. اما شکی ندارم که زودتر یا دیرتر سرزمین‌مان را آزاد خواهیم کرد».

دبیرکل سازمان ملل امروز با پوتین دیدار می کند

آنتونیوگوترش دبیرکل سازمان ملل امروز (سه شنبه) در مسکو با پوتین رئیس جمهور روسیه دیدار خواهد کرد. هدف از این دیدار دستیابی به راه حلی برای جنگ در اوکراین اعلام شده است.

آمریکا میزبان ۴۰ کشور جهان با موضوع رساندن سلاح به اوکراین

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ مقامات آمریکایی گفتند که امروز سه شنبه میزبان یک گردهمایی بیش از ۴۰ کشور برای گفتگوهای دفاعی مرتبط با اوکراین خواهند بود که بر تسلیح کی‌یف متمرکز است تا این کشور را در برابر تهاجم اخیر روسیه در شرق موسوم به نبرد دونبال حمایت کند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، پس از سفر به کی‌یف، در پایگاه هوایی رامشتاین در آلمان این اجلاس را برگزار می‌کند. وی در آلمان قول حمایت بیشتر از تلاش‌های جنگی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را داد.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده نیز گفت که هدف اصلی این گفتگوها همگام سازی و هماهنگی افزایش کمک های امنیتی به کی‌یف است که شامل تسلیحات سنگین مانند توپخانه هویتزر و همچنین پهپادهای مسلح و مهمات می شود.

میلی گفت: چند هفته آینده بسیار بسیار بحرانی خواهد بود. آنها به حمایت مستمر نیاز دارند تا در میدان نبرد موفق باشند و این هدف واقعی کنفرانس است.

وزیر خارجه روسیه درباره وقوع «جنگ جهانی سوم» هشدار داد/ واکنش وزیر خارجه اوکراین

«سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه ضمن تأکید بر اینکه مذاکرات صلح با اوکراین ادامه خواهد یافت درباره احتمال «واقعی» وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد.

لاوروف در گفت‌وگویی با رسانه‌های روسیه از رویکرد کی‌یف در مذاکرات صلح انتقاد کرد و گفت: «حسن نیت، محدودیت‌های خاص خودش را دارد. اما اگر دوجانبه نباشد، کمکی به روند مذاکرات نخواهد کرد.»

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: «اما ما داریم با هیأت تعیین‌شده از سوی [ولودیمیر] زلنسکی (رئیس‌جمهور اوکراین) گفت‌وگو می‌کنیم و این تماس‌ها ادامه خواهند داشت.»

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنانش گفت که زلنسکی فقط «وانمود می‌کند» که در حال مذاکره است. لاوروف درباره رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «هنرپیشه خوبی است.»

وزیر خارجه روسیه اضافه کرد: «اگر چیزهایی که او می‌گوید را با دقت تماشا کنید یا آنها را با دقت بخوانید هزار تناقض پیدا خواهید کرد.»

سرگئی لاوروف در پاسخ به سوال خبرگزاری اینترفاکس درباره خطر وقوع جنگ جهانی سوم گفت: «چنین خطری جدی و واقعی است و نمی‌توان آن را دست‌کم گرفت.»

«دیمیتری کولبا»، وزیر امور خارجه اوکراین در واکنش به اظهارات همتای روسیه‌ایش در توییتر نوشت: «روسیه آخرین فرصت برای هراساندن دنیا از کمک به اوکراین را از دست داد. بنابراین الان دارد از خطر واقعی جنگ جهانی سوم صحبت می‌کنیم. این فقط به معنای این است که روسیه شکست در اوکراین را حس کرده است. بنابراین، دنیا باید حمایت از اوکراین را مضاعف کند تا ما چیره شویم و از امنیت اروپا و جهان حراست کنیم.»

آمریکا خواهان «تضعیف» روسیه است

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا گفته است که این کشور می‌خواهد روسیه تضعیف شود تا دیگر خطری برای سایر کشورها نباشد.

افزایش مخالفت کشور‌های اروپایی با ارسال سلاح به اوکراین

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، اتحادیه اروپا و متحدان غربی اش به ارسال میلیون‌ها دلار تسلیحات مرگبار به اوکراین ادامه می‌دهند. کمیسیون اروپا اصرار دارد ارسال تسلیحات مرگبار به اوکراین سیاستی درست است، اما نگرانی از طولانی شدن جنگ سبب شده است مخالفان این سیاست در اروپا هر روز بیشتر شوند.

«اورزولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید، واکنش امروز ما به تهاجم روسیه به اوکراین آینده نظام بین الملل و اقتصاد جهانی را رقم می‌زند.
هفته پیش چند تن از نمایندگان مجلس اروپا درستی سیاست ارسال تسلیحات به اوکراین را به چالش کشیدند.

«مانوئل پیندا»، نماینده اسپانیا در مجلس اروپا می‌گوید: اگر آتش بس برقرار شد، چه کسی می‌تواند آن‌هایی که این تسلیحات را دریافت کرده اند، خلع سلاح کند. خوب می‌دانیم سلاحی که برای مبازره با اسد به سوریه فرستاده شد از کشور‌های دیگر سر درآورد.

قطع وابستگی اروپا به گاز روسیه تا سال ۲۰۲۷

به گزارش خبرگزاری رویترز، «پائولو جنتیلونی» کمیسر اقتصادی اتحادیه اروپا گفت، هدف اتحادیه اروپا این است وابستگی این بلوک به نفت و گاز روسیه را تا پایان سال ۲۰۲۲ تا دو سوم و تا پایان سال ۲۰۲۷ به صفر برساند.

قانون اساسی اوکراین تغییر نمی‌کند

شبکه تلویزیونی الجزیره در خبری فوری گزارش داد، رسانه‌های روسیه به نقل از رئیس پارلمان اوکراین اعلام کردند: اوکراین مفاد قانون اساسی خود را در مورد قصد خود برای پیوستن به ناتو تغییر نخواهد داد.

آماده شدن اوکراین برای دفاع از زاپوریژیا

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعات نظامی انگلیس اعلام کرد، نیرو‌های اوکراینی برای مقابله با حمله احتمالی روسیه از جنوب، در حال آماده سازی دفاعی در زاپوریژیا هستند.

«بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس نیز مدعی شد که حدود ۱۵ هزار سرباز روسی از زمان آغاز تهاجم به اوکراین کشته شده اند.

کرمینا سقوط کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعات نظامی انگلیس اعلام کرد شهر کرمینا، اوکراین سقوط کرده و درگیری‌های شدیدی نیز در جنوب ایزیوم گزارش شده است. نیروهای روسیه همچنین در تلاش برای پیشروی به سمت شهرهای اسلوونسک و کراماتورسک هستند.

روسیه به دنبال محاصره مواضع اوکراین است

به گزارش خبرگزاری رویترز، اطلاعات نظامی انگلیس اعلام کرد نیرو‌های روسیه احتمالا در تلاشند مواضع شدیداً مستحکم اوکراین را در شرق این کشور محاصره کنند.

فعالان محیط زیست نروژی مسیر ورود نفت کش روسی را مسدود کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس نروژ هفت فعال زیست محیطی را که با ایجاد زنجیره انسانی از ورود نفتکش حامل سوخت روسیه به بندر جلوگیری کرده بودند، بازداشت کرد.

«اود هگلی نوردو» سخنگوی گروه صلح سبز «نوردیک» گفت: نفتکش «لوست لوگا» که حامل سوخت جت روسیه به ارزش ۱۱۶ میلیون دلار بود در مسیر خود به سمت بندر «اسلاگنتاگن» که در فاصله ۵۳ مایلی جنوب اسلو پایتخت نروژ قرار دارد، در حرکت بود. فعالان زیست محیطی با ایجاد زنجیره انسانی در مقابل مسیر این نفتکش قرار گرفتند تا از ادامه حرکت آن جلوگیری و مانع تخلیه سوخت این نفتکش شوند.

پلیس تمامی هفت فعال زیست محیطی را بازداشت کرد. سخنگوی گروه صلح سبز تأیید کرد هفت فعال زیست محیطی گروه شورش علیه انقراض نیز در مسدود کردن مسیر نفتکش روسیه حضور یافتند که پس از ساعاتی آزاد شدند.

ناپدید شدن تعدادی از الیگارش‌های روس

نشریه لکسپرس در توییتی نوشت: «جنگ در اوکراین: این الیگارش‌های روس که ناگهان ناپدید شدند.»

به گزارش لکسپرس، از زمان حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، اجساد چندین الیگارش‌ روس به همراه خانواده هایشان که در شرایطی نامعلوم کشته شدند، پیدا شده است.

احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه روسیه

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، جن ساکی سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا احتمالا تحریم‌های اقتصادی بیشتری علیه روسیه در ارتباط با حمله این کشور به اوکراین اعمال خواهد کرد و این که هیچکس از تحریم‌های ما در امان نیست.
وی گفت: ما همچنان در حال بررسی تحریم‌ها هستیم. هیچ فردی از تحریم‌ها در امان نخواهد بود. ما رئیس جمهور پوتین و دختر وی و افراد نزدیک به وی را تحریم کرده ایم. ما به بررسی‌های بیشتر این موضوع ادامه می‌دهیم.

کی یف به دنبال ترور مخالفان خود حتی در روسیه است

شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد: ولادیمیر پوتین کی یف و حامیان غربی وی را به راه انداختن یک کارزار تروریستی ضد روسیه در منطقه دونباس متهم کرد. او اعلام کرد اقدام به ترور ناموفق یک روزنامه نگار مخالف دولت اوکراین با همراهی سازمان سیا انجام شده بود.

لهستان ارسال تانک برای اوکراین را تایید کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ورشو، نخست وزیر لهستان در حساب توییتری خود اعلام کرد: «بله، لهستان برای اوکراین تانک ارسال کرده است، ولی به دلایل امنیتی، تعداد آن‌ها را نمی‌توانیم اعلام کنیم».

رسانه‌های لهستانی از ۴۰ تانک تی ۷۲ ارسال شده توسط این کشور برای اوکراین سخن می‌گویند. دولت این اخبار را تأیید نکرده است.

نخست وزیر لهستان روز شنبه گذشته در دیدار با همتای اوکراینی خود از ارسال تجهیزات نظامی برای همسایه شرقی به ارزش حدود ۱.۵ میلیارد یورو سخن گفته بود.

از زمان شروع تهاجم روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، دولت لهستان گفته است موشک‌های ضد تانک، موشک‌های ضد هوایی، خمپاره و پهپاد در اختیار اوکراین گذاشته است.

مسکو: به مذاکره با اوکراین ادامه می‌دهیم

خبرگزاری رویترز در خبری فوری از مسکو به نقل از «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو مذاکرات صلح با اوکراین را ادامه خواهد داد. لاوروف افزود: واشنگتن و لندن به زلنسکی فشار می آورند تا به جای تسریع در روند مذاکرات با روسیه، مواضع سخت گیرانه اتخاذ کند.آمریکا علاقه ای به مذاکره با روسیه درباره اوکراین نشان نمی دهد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: