۰

خاخام‌های یهود سر سفره افطار امارات

سفره‌های افطاری که امارات متحده عربی با حضور نمایندگان ادیان و آیین‌های دینی مختلف از جمله یهودیت، بودایی و سیکیسم برگزار می‌کند؛ سوالاتی را درباره پیام‌ها و اهداف پشت پرده ابوظبی از این اقدام در ماه مبارک رمضان مطرح است.
کد خبر: ۲۶۸۸۲۱
۱۴:۳۶ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، سفره‌های افطاری که امارات متحده عربی با حضور نمایندگان ادیان و آیین‌های دینی مختلف از جمله یهودیت، بودایی و سیکیسم برگزار می‌کند؛ سوالاتی را درباره پیام‌ها و اهداف پشت پرده ابوظبی از این اقدام در ماه مبارک رمضان مطرح است.

در حالی که نیروهای اشغالگر اسرائیل به صحن مسجد الاقصی یورش برده و گاز اشک‌آور در میان نمازگزاران پرتاب کرده و آنها را در روزهای رمضان (جمعه ۱۵ آوریل ۲۰۲۲ میلادی) بازداشت می‌کند، «هند مانع العتیبه»، سفیر امارات در پاریس در حاشیه مراسم افطار دسته‌جمعی با خاخام‌های یهود درباره رواداری دینی و همزیستی مسالمت‌آمیز گفت‌وگو می‌کند.

چند روز پیش از افطاری پاریس هم، اداره امور اسلامی و کارهای خیریه امارات در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی افطار گروهی با مشارکت نمایندگان ۶ طایفه دینی مقیم امارات؛ بُهره اسماعیلی، هندوها، بودایی‌ها، یهودی‌ها، سیک‌ها و کلیسای قبطی مصر ترتیب داد.

این ابتکار جدال و کشمکشی در داخل خود امارات میان حامیان و مخالفان این طرح به راه انداخت و در حالی که موافقان این ابتکار را با هدف رواداری و تسامح و مخالفت با طائفی‌گری و نژادپرستی ستودند، مخالفان این اقدام را تلاشی برای تحکیم مناسبات با اسرائیل علیرغم خواست و اراده جامعه امارات توصیف کردند.

نخستین ابتکار در نوع خود

در همین رابطه، دکتر حمد الشیبانی، مدیرکل امور اسلامی و کارهای خیریه امارات گفت: این ابتکار در امارات و کشورهای عربی خلیج فارس برای اولین بار است که اجرایی می‌شود و هدف از آن، سر دادن شعار برادری انسانی است.

الشیبانی گفت: اداره امور اسلامی و کارهای خیریه امارات تصمیم گرفت ابتکار «افطاری دبی» را در روز یکشنبه هفته گذشته و در دومین روز ماه مبارک رمضان هر سال برگزار کند تا به مثابه دیداری برای برادری انسانی باشد، افراد شرکت‌کننده در این افطاری نمونه‌ای از رواداری، برادری انسانی و پذیرش طرف مقابل است، این چیزی است که جهان بدان نیاز دارد به خصوص در شرایط کنونی که دنیا با منازعات و درگیری‌های بسیاری رو به رو است.

جا انداختن و عادی جلوه دادن عادی‌سازی روابط با اسرائیل

در مقابل، مخالفان اماراتی، این اقدام را «تلاشی برای عادی‌سازی اجتماعی با اسرائیل و نفوذ به جامعه امارات و وادرسازی آن به میزبانی از اسرائیلی‌ها در اراضی اماراتی» است.

در همین ارتباط، «حمید النعیمی»، پژوهشگر اماراتی به الخلیج انلاین گفت: امارات از شعارهای پرطمطراق نظیر برادری انسانی و رواداری برای سرپوش گذاشتن بر امور دیگر که حامل نوعی خصومت و دشمنی است، سوء استفاده می کند و وجود خاخام‌های اسرائیلی در مهمانی افطاری موید این موضوع است.

النعیمی افزود: از جمله تناقض‌گویی‌هایی که امارات بدان گرفتار آمده است، چشم‌پوشی از تحولات اراضی اشغالی فلسطینی و حملات و تجاوزات یهودی‌ها به مقدسات اسلامی و مسلمانان و میزبانی از یهودی‌ها در سفره افطاری است که تایید می‌کند این ابتکار اساسا مساله‌ای سیاسی است.

وی گفت: امارات در حالی حمله شهادت‌طلبانه در تل‌آویو را محکوم کرد که اکنون در قبال قتل و بازداشت فلسطینی‌ها روزه سکوت گرفته است لذا هدف اساسی از این ابتکارها، کسب وجهه بین‌المللی در رواداری و تسامح دولت امارات علیرغم خواست جامعه امارات و مسائل مسلمانان است.

این پژوهشگر اماراتی اظهار داشت: از جمله اهداف دیگر این ابتکارها، ترویج ایده «ادیان ابراهیمی» است که اساسا به دنبال توسعه و گسترش دایره عادی‌سازی روابط با اسرائیلی و تسهیل ورود آنها به امارات و زدودن نگرش منفی شهروندان خود به اسرائیلی‌هاست.

النعیمی گفت: تضعیف دین و بازیچه قرار دادن عقیده اسلامی یکی دیگر از اهداف این ابتکارها است که مقامات اماراتی با برگزاری «نماز دسته جمعی ادیان مختلف» و اعلام «همه ادیان به خداوند می‌رسند» به دنبال آن هستند، همه این امور با شعار رواداری و همزیستی به اصول عقیده اسلامی ضربه وارد می کند.

تناقض امارات

«احمد النعیمی»، نویسنده اماراتی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: دولت امارات در حالی یهودی‌ها را بر سر سفره رواداری نشانده است که خود مانع از افطاری بسیاری از مخالفان دربند با خانواده‌هایشان به مدت چندین سال می‌شود.

النعیمی تاکید کرد: سفره‌های افطاری که با حضور نمایندگان ادیان و آیین‌های مختلف دینی برگزار می شود، تنها تلاشی برای رخنه به جامعه امارات و اصرار و پافشاری بر این مطلب است که جامعه موافق عادی سازی روابط دولت امارات با اسرائیل است.

وی در پایان گفت: رواداری در ورود اسرائیلی‌ها به امارات در حالی است که قید و بند سختگیرانه‌ای برای ورود اتباع شماری از کشورهای عربی به امارات وضع شده است.

در همین راستا، خاخام «لیفی دوشمان»، نماینده اقلیت یهودی در دبی در حاشیه این مراسم افطاری گفت: حضور در این مراسم در کنار افرادی از ادیان و مذاهب مختلف بیانگر حاکم بودن روح رواداری و تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز در امارات است.

س از توافق عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی که شهریور ۹۹ و با نظارت دولت وقت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» انجام شد، روابط ابوظبی و تل آویو در تمام زمینه ها گسترش یافت.

یکسال پس از امضای قراداد صلح میان امارات و رژیم صهیونیستی، حجم تبادل میان دو طرف به ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است.

ابوظبی به دنبال آن است که در ۱۰ سال آینده ارزش فعالیت های اقتصادی متقابل با اسرائیل را به هزار میلیون دلار ارتقا دهد.

زمینه های همکاری میان دو طرف در عرصه های گوناگونی گسترش یافته که مهم‌ترین آنها عرصه امنیتی، فناوری، گردشگری متقابل و ارائه خدمات مالی است.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: