۰

ازدواج دختر عمو با پسرعمو پیوندی آسمانی است؟

حتما این جمله که (عقد دخترعمو پسرعمو رو تو آسمونا بستن) را از زبان بزرگتر ها تا حالا از زبان بزرگ تر ها شنیده اید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این جمله از کجا آمده است؟
کد خبر: ۲۶۸۷۲۵
۱۴:۴۱ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»،حتما این جمله که (عقد دخترعمو پسرعمو رو تو آسمونا بستن) را از زبان بزرگتر ها تا حالا از زبان بزرگ تر ها شنیده اید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که این جمله از کجا آمده است؟

ازدواج پسرعمو و دخترعمو به نوعی ازدواج فامیلی است. درست است که این نوع ازدواج و یا به طور کلی ازدواج های فامیلی از نظر علم پزشکی مشکلات خودشان را به دنبال دارند اما چه چیزی باعث شده است که این نوع ازدواج به خصوص در کشورهای خاورمیانه و در دین اسلام رواج داشته باشد؟

در دین اسلام ازدواج با خویشاوندان توصیه شده است و آن را امری خوب می دانند. در این میان ازدواج فرزندان دو برادر یا به عبارتی ازدواج دخترعمو پسرعمو به شدت پسندیده واقع شده است و توجه ویژه ای به آن شده است. تا جایی که شما می توانید این نوع ازدواج را در خانواده پیامبر نیز مشاهده کنید. حضرت زینب نیز با پسرعموی خودشان ازدواج کرده اند. به دلیل بنیان محکم خانواده و توجه ویژه به این امر در دین اسلام، امر ازدواج نیز بسیار مهم است.

مزیت های ازدواج دخترعمو پسرعمو

ازدواج های فامیلی ویژگی های خاص خودشان را دارند که با توجه به فرهنگ ما ایرانی ها بسیار با اهمیت هستند. ازدواج پسرعمو و دخترعمو از لحاظ و یا به طور کلی ازدواج فامیلی مزیت های زیر را به همراه دارند:
آشنایی دیرینه

طبیعی است که دو برادر با یکدیگر و در یک خانواده بزرگ شده اند و به طور کامل یکدیگر را می شناسند. این موضوع باعث می شود که آشنایی دیرینه ای در بین دو خانواده وجود داشته باشد و برخلاف ازدواج با فرد غریبه ازدواج با دخترعمو و یا ازدواج با پسرعمویتان می تواند بسیاری از دغدغه هایی که ازدواج با غریبه دارد را نداشته باشد. اگر بدانید که مناسب یکدیگر نیستید از همان ابتدا پا پیش نمی گذارید. بنابراین این شناخت بسیار موثر است.
تناسب میان خانواده

پدر شما و عموی شما هر دو در یک شرایط اقتصادی و فرهنگی بزرگ شده اند و طبیعی است که طرز فکرشان تا حدود زیادی شبیه به یکدیگر باشد. همین موضوع باعث می شود تا میان دو خانواده تناسب وجود داشته باشد. علاوه بر این وقتی به احتمال زیاد شیوه تربیتی این دو نفر نیز شبیه به هم است و میان اعتقادات شما با دخترعمو یا پسرعمویتان تفاوت چندانی دیده نخواهد شد. همین موضوع باعث می شود که از لحاظ اخلاقی مناسب ازدواج با یکدیگر باشید.

پنهان نبودن اتفاقی

معمولا اگر اتفاقی برای یکی از اعضای فامیل بیفتد بقیه نیز از آن خبر می شوند. همین موضوع می تواند در شناخت بهتر به شما کمک کند. اگر پسرعمویتان مواد مخدر مصرف می کند و یا انحرافات اخلاقی دارد در صورت خواستگاری پسرعمو یتان می توانید به راحتی این موضوع را مطرح کنید و به او جواب نه بدهید. و یا این که شروطی محکم برای او بگذارید.

تقویت رابطه فامیلی

طبیعی است که اگر شما عاشق پسرعموی خود شوید و با او ازدواج بکنید، هردو خانواده خوشحال می شوند و روابط بینتان بیش از پیش گسترده می شود. مطمئن باشید از این اتفاق هیچکس بیشتر از پدر و عمویتان خوشحال نمی شود.

ازدواج آسان

هیچ کس از بیشتر از دو برادر از وضعیت مالی یکدیگر آگاه نیستند و می دانند که در چه شرایطی قرار دارند. طبیعی است که سخت گیری هایی که برای افراد غریبه می شود در ازدواج های فامیلی و به خصوص ازدواج پسرعمو و دخترعمو وجود ندارد. بنابراین دو خانواده خیلی راحت و سریع بر سر مسائلی همانند مهریه و جهزیه به توافق می رسند و نیاز به بحث زیادی نیست

مخارج کمتر

طبیعی است که در ازدواج دخترعمو و پسرعمو نصف فامیل ها مشترک هستند بنابراین برای مراسم عقد و عروسی مهمانان کمتری دارید و در این صورت در بسیاری از هزینه ها می توانید صرفه جویی کنید.

مشکلات ازدواج پسرعمو و دخترعمو

همانطور که دیدید دلایل بسیار محکمی وجود دارند که ازدواج با دخترعمو یا پسرعمو را توجیه کنند و به همین دلایل است که این نوع ازدواج به گونه ای در فرهنگ ما نهادینه شده است. اما نباید از مشکلات این نوع ازدواج غافل باشید.

سرک کشیدن فامیل ها

بزرگ ترین معضل ازدواج های فامیلی دخالت سایر فامیل ها در زندگی شما است. وقتی از افرادی که با یکدیگر نسبت فامیلی دارند و قصد طلاق دارند دلیل این امر پرسیده شده تعداد زیادی از آن ها به موضوع دخالت دیگران اشاره کردند. این دخالت ها به حدی پیش می روند تا که شما کلافه می شوید و تصمیم به جدایی می گیرید.

طلاق های پردردسر

علاوه بر مشکلاتی که امکان دارد زندگی شما با دخترعمو یا پسرعمویتان را خراب کتد، طلاق های پردردسر نیز معضلی دیگر است. وقتی که تصمیم به طلاق می گیرید باید این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که طلاق شما یک طلاق معمولی نخواهد بود. به احتمال زیاد وقتی که شما از یکدیگر طلاق بگیرید ارتباط دو خانواده نیز با یکدیگر قطع خواهد شد و شاید حتی روابط دیگران نیز دچار تنش شود.

ازدواج با دخترعمو و پسرعمو از نظر ژنتیکی

علاوه بر مشکلات فرهنگی و اجتماعی که بیان شد، مشکلات پزشکی نیز یکی از دلایل محکمی هستند که شاید خیلی از افراد از این نوع ازدواج ها دوری کنند. این مشکلات باعث شده اند که ازدواج های فامیلی تنها 10 درصد از ازدواج ها را در کشورهای اروپایی و امریکایی تشکیل دهند. در صورتی که آمار این نوع از ازدواج ها در کشور ما بسیار بیشتر است.

درست است که ازواج با دخترعمو از نظر ژنتیکی بهترین نوع ازدواج فامیلی است. اما این بدین معنا نیست که عاری از هرگونه مشکل باشد. به همین دلیل وقتی صحبت از ازدواج های فامیلی و حتی ازدواج دخترعمو و پسرعمو حرف به میان می آید توصیه اکید به آزمایش ژنتیک می شود.

آزمایش ژنتیک دخترعمو پسرعمو نیز همانند آزمایش ژنتیک سایر ازدواج ها است و فقط احتمال این که به مشکل ژنتیکی بر بخورند کمتر از سایر نسبت های فامیلی است.

با این حال اگر صحبت از ازدواج بین شما با دخترعمو یا پسرعمویتان شد حتما در نظر داشته باشید قبل از این که این موضوع را به سایر اعضای فامیل اعلام کنید حتما آزمایش ژنتیک بدهید. پس از آن نیز با در دست داشتن اطلاعات سابقه مریضی های مختلف در خانواده اتان و آزمایش ژنتیک خود به یک مشاور ژنتیک مراجعه کنید و از او راهنمایی بگیرید.

سوالات متداول

آیا در ازدواج دخترعمو با پسرعمو نیز آزمایش ژنتیک لازم است؟

ازدواج دخترعمو با پسرعمو نیز ازدواج فامیلی محسوب می شود. بنابراین لازم است که آزمایشات ازدواج فامیلی داده شوند

ازدواج با دخترعمو کار اشتباهی است؟

ازدواج با سایر اعضای فامیل کار اشتباهی نیست بلکه توصیه هم می شود فقط باید در نظر داشته باشید که قبل از آن حتما به مشاور ژنتیک مراجعه کنید.

انتهای پیام

 

منبع: روانشناسی آویژه

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: