۰

اتحادیه اروپا نیروی واکنش سریع تشکیل می‌دهد

اتحادیه اروپا یک راهکار جدید دفاعی از جمله تشکیل یک نیروی واکنش سریع ۵ هزار نفری برای افزایش ظرفیت دفاع از خود را تصویب کرد.
کد خبر: ۲۶۸۱۱۹
۰۹:۱۵ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۱

به گزارش «شیعه نیوز»، اتحادیه اروپا یک راهکار جدید دفاعی از جمله تشکیل یک نیروی واکنش سریع ۵ هزار نفری برای افزایش ظرفیت دفاع از خود را تصویب کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوشنبه شب در نشست وزرای خارجه و دفاع این اتحادیه گفت: این راهکار پاسخی به جنگ اوکراین نیست، اما بخشی از پاسخ به آن است.

اتحادیه اروپا در دو سال گذشته به دنبال تصویب این راهکار و ایجاد این نیرو بوده است.

بورل افزود: زمانی که ما (برای تعریف این راهکار دفاعی) شروع به کار کردیم، تصور نمی‌کردیم در آخرین لحظه و در چنین زمان بدی که اروپا با چالش بزرگی روبه‌رو شده است، آن را تصویب کنیم.

 جوزپ بورل در ماه آبان با تاکید بر ایجاد نیروی واکنش سریع در اروپا اعلام کرد که اروپا در خطر است و اروپایی‌ها هرگز از آن اطلاع نداشتند.

وی هشدار داد که اتحادیه اروپا باید با دکترین جاه‌طلبانه‌ای که مبنای آن اقدامات نظامی مشترک در خارج از کشور باشد، موافقت کند.

کاری که دو سال پیش روی تحلیل تهدید آغاز شد، به اصطلاح «قطب‌نمای استراتژیک» به برخی تغییرات اساسی در چشم‌انداز و تصویر اتحادیه اروپا به‌عنوان «قدرت نرم» اشاره می‌کند - قدرتی که کمتر متکی بر ارتش است تا قدرت نرم از طریق فرهنگ و ارزش‌های سیاسی.

بورل به خبرنگاران گفت که اولین پیش نویس سند راهبردی "قطب نمای استراتژیک" که نزدیک‌ترین چیز به دکترین نظامی اروپاست، با بالا رفتن سطح تهدیدات برای امنیت مهم شده است.

کار بر روی طرح "قطب نمای استراتژیک" دو سال پیش آغاز شده که اشاره به تغییرات بنیادی در چشم‌انداز اروپا به عنوان یک قدرت نرم دارد. چشم‌انداز قدرت نرم به این صورت بود که اتحادیه اروپا به جای جنبه‌های نظامی به ارزش‌های سیاسی و فرهنگی بپردازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توضیح سند راهبردی کامل که برای بحث به ۲۷ کشور اتحادیه اروپا ارسال شده است، گفت: اروپا در خطر است. ما باید قابلیت استقرار نظامی سریع داشته باشیم.

وی تشریح کرد که یک ایده این است که این اتحادیه نیرویی ۵۰۰۰ نفری برای مواقع اضطراری بحران داشته باشد، اما ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا همچنان در درجه اول مسئول دفاع جمعی اروپا بماند.

به گفته بورل، چیزی که شهروندان اروپایی می‌خواهند این است که توسط اتحادیه اروپا حفاظت شوند و کشورهای عضو قابلیت‌های خود را به منظور اثرگذاری بیشتر بهبود ببخشند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد. درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام

منبع: IRNA
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: