۰

کلاهبردارانی که به اسم چهره‌ها از مردم اخاذی کردند!

«احسان علیخانی» که سال‌ها در برنامه «ماه عسل» و این روز‌ها هم با برنامه عصر جدید، سوژه‌های خاصی را روی آنتن می‌برد، سوژه کلاهبرداران شده است. فردی به دلیل شباهت زیادش به علیخانی خود را در مراسم خواستگاری، برادر این مجری معرفی می‌کند و بعد با این شیوه که من ۳۰ میلیون چک دارم و خجالت می‌کشم از احسان قرض بگیرم از خانواده دختر اخاذی می‌کند و متواری می‌شود. بعد از بازداشت این پسر مشخص شد او در مراسمی در کیش یک عکس یادگاری با علیخانی گرفته است و با همین روش از ۱۰ خانواده دیگر به همین شکل کلاهبرداری کرده است.
کد خبر: ۲۶۷۶۰۹
۱۱:۱۸ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، روزنامه خراسان در گزارشی به بررسی روشی از کلاهبرداری پرداخت که در آن با سوء استفاده از نام اشخاص مشهور کلاهبردای‌های مختلفی انجام گرفته است:

«سلام، من حسین ماهینی هستم، کاپیتان سابق تیم پرسپولیس. 200 میلیارد تومان قدرت خرید دارم و می‌خواهم برای سرمایه‌گذاری پر سود از شما مشورت بگیرم و...»، این‌ها ادعاهای فرد شیادی است که با اسم «حسین ماهینی» در تماس‌های تلفنی و پوشیدن لباس پرسپولیس در ملاقات‌های حضوری، اعتماد چندین نفر را جلب کرده و تا این لحظه مشخص‌شده که با همین روش، حداقل سه میلیارد تومان کلاهبرداری و از اسم این فوتبالیست سوءاستفاده کرده است. او هم اکنون پنج شاکی دارد و سابقه سه بار کلاهبرداری در کارنامه اش دیده می‌شود. یکی از شاکیان این کلاهبردار می‌گوید: «با این آقا، در منطقه سعادت آباد تهران آشنا شدم. خودش را بازیکن پرسپولیس معرفی کرد. گوشی‌اش را به من نشان داد که 100 میلیارد نقد دارم و می خواهم با راهنمایی شما، آپارتمان بخرم. بعدش هم خودروی من را برد، یک ساعت گران‌قیمت هم داشتم، گفت این را هم به من بده، می‌خواهم شبیه‌اش را برای خودم بخرم». مال باخته دیگری هم می‌گوید: «من بیرون بودم که خانمم زنگ زد و گفت آقای حسین ماهینی به خانه ما آمده و الان منتظر شماست. او آن شب، خانه ما هم ماند و خوابید.» اما «ماهینی» تنها چهره سرشناسی نیست که کلاهبرداران با اسم او سوء استفاده کرده‌اند. چهره‌های سرشناس زیادی همچون احسان علیخانی، خداداد عزیزی، حسین رضازاده، مهدی طارمی، مجید مظفری و... بودند که شیادهایی خودشان را به نام آن‌ها جا زده و از مردم کلاهبرداری کرده‌اند. در این پرونده به تعدادی از این نام‌ها و نحوه کلاهبرداری به اسم آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

خرید خودرو برای فدراسیون‌های ورزشی
به‌اسم چه‌کسی؟ حسین رضازاده

یک شیاد با معرفی خود به عنوان دکتر آرمان رضازاده و با این ادعا که برادر قهرمان وزنه‌برداری ایران است، ده‌ها نفر را فریب داده و دست به کلاهبرداری میلیونی از آن‌ها زده است. این فرد که از لحاظ چهره و هیکل شباهت زیادی به حسین رضازاده داشته، به بهانه‌های تهیه زمین یا خرید خودرو برای فدراسیون‌های ورزشی، کلاهبرداری‌های متعددی انجام داده است. بعد از دستگیری این افراد، حسین رضازاده که با شنیدن این خبر بسیار متعجب شده بود، گفته: «واقعا عنوان مرا جعل کرده و رفته‌اند کلاهبرداری! نمی‌دانم چه بگویم! چطوری مرا جعل کرده‌اند؟ من که دیگر مشخص هستم و همه مرا دیده اند».

کلاهبرداری در پوشش پول جمع‌کردن برای کودکان کار
به‌اسم چه‌کسی؟ علیرضا جهانبخش

متین، همان پسری است که در روز‌های برگزاری جام‌جهانی 2018 نام «علیرضا جهانبخش» را با کاغذ روی پیراهنش چسبانده بود و در کوره‌پزخانه‌های خاورشهر خودش را عضو تیم‌ملی ایران می‌دید. ویدئوی اقدام او آن قدر چرخید تا به دست جهانبخش رسید و او وعده کرد که زندگی بهتری را برایش رقم بزند. اما بعدها اعلام شد با گذشت چند هفته از این ماجرا برخی افراد سودجو با اسم جهانبخش بدون اطلاع ستاره ایرانی به مردم شماره حساب داده‌اند تا از جانب علیرضا برای متین و دوستانش پول جمع کنند. گفته می شود این افراد شیاد خودشان را دوستان جهانبخش معرفی و بیش از یک میلیارد تومان پول جمع کردند.

خواستگاری رفتن و پول گرفتن از خانواده‌ها
به‌اسم چه‌کسی؟ احسان علیخانی

«احسان علیخانی» که سال‌ها در برنامه «ماه عسل» و این روز‌ها هم با برنامه عصر جدید، سوژه‌های خاصی را روی آنتن می‌برد، سوژه کلاهبرداران شده است. فردی به دلیل شباهت زیادش به علیخانی خود را در مراسم خواستگاری، برادر این مجری معرفی می‌کند و بعد با این شیوه که من ۳۰ میلیون چک دارم و خجالت می‌کشم از احسان قرض بگیرم از خانواده دختر اخاذی می‌کند و متواری می‌شود. بعد از بازداشت این پسر مشخص شد او در مراسمی در کیش یک عکس یادگاری با علیخانی گرفته است و با همین روش از ۱۰ خانواده دیگر به همین شکل کلاهبرداری کرده است.

بازیگر شدن در فیلم «قهرمان»
به‌اسم چه‌کسی؟ اصغر فرهادی

همزمان با آغاز فیلم برداری «قهرمان» اصغر فرهادی در شیراز، اداره ارشاد فارس در خصوص سوء استفاده برخی افراد در جذب بازیگر برای این پروژه سینمایی هشدار داد. مدیر گروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، با توجه به این که پروژه ساخت فیلم سینمایی «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی در شهر شیراز آغاز شده بود، خبر داد که برخی افراد سودجو با سوء استفاده از نام اصغر فرهادی و ادعای همکاری با این پروژه، آگهی‌های واهی و غیرواقعی برای جذب بازیگر به منظور حضور در این فیلم سینمایی منتشر کرده اند.

پول جمع‌کردن در شب یلدا
به‌اسم چه‌کسی؟ خداداد عزیزی

اواخر پاییز سال ۹۸، صفحه‌ای در اینستاگرام به نام «خداداد عزیزی»، ستاره فراموش نشدنی فوتبال کشورمان شروع به کار کرد که خیلی زود بیش از ۳۰۰ هزار فالوئر هم جمع کرد. این پیج در شب یلدای همان سال، از کاربران خواست برای شب یلدا به حسابی که معرفی کرده، پول واریز کنند. وقتی خبر این ماجرا به خداداد عزیزی رسید، در یک پیغام ویدئویی اختصاصی برای ورزش سه، خطاب به اهالی فوتبال گفت: «.. صاحب این صفحه که مشغول سوء استفاده از اسم من است، امشب با انتشار یک استوری و شماره حساب از کاربران به مناسبت شب یلدا درخواست پول کرده. من به محض مطلع شدن از این موضوع، مسئله را با پلیس فتا در میان گذاشتم و در عین حال با انتشار این پیام ویدئویی از مردم درخواست می‌کنم که مراقب باشند، گول این صفحه مجازی را نخورند.»

ترغیب به‌عمل زیبایی توسط یک بازیگر
به‌اسم چه‌کسی؟ مجید مظفری

چند سال پیش در شبکه‌های اجتماعی از طریق سایتی که در زمینه جراحی پلاستیک فعالیت داشت، خبری مبنی بر ساخت مستندی به کارگردانی «مجید مظفری» درباره جراحی زیبایی بینی منتشر شد. یک فرم از طرف اداره‌کنندگان این سایت قرار داده شده بود تا افرادی که مایل هستند در این مستند حضور پیدا کنند، آن را پر و هزینه‌ای را واریز کنند و از تخفیف ویژه‌ای برای عمل جراحی پلاستیک خود برخوردار شوند. گفته شده که طی چند روز تعدادی از علاقه‌مندان به جراحی پلاستیک بینی به صرف حضور یکی از هنرمندان سینما، به این سایت اعتماد و فرم حضور در این مستند را پر و هزینه‌ای را واریز کردند. اما چند روز بعد، «مجید مظفری» بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون ضمن تکذیب ساخت این مستند، بیان کرد: «متاسفانه در روز‌های اخیر شاهد سوء استفاده از نامم برای ترغیب بسیاری از افراد برای جراحی پلاستیک بوده‌ام که از همین تریبون هرگونه همکاری با این سایت را تکذیب می‌کنم.»

کلاهبرداری با کارت‌شناسایی
به‌اسم چه‌کسی؟ مجید قناد

استفاده از کارت شناسایی مجید قناد، یک کلاهبردار را لو داد. بعد از دستگیری این فرد مشخص شد که او کارت شناسایی افراد مشهور دیگری را هم نگهداری و به اسم آن‌ها با گرو گذاشتن کارت شناسایی‌شان، از دیگران درخواست پول و کلاهبرداری می‌کند. هرچند او در بازپرسی منکر استفاده از این کارت‌های شناسایی شده و در اظهاراتش گفته بود که مسئولیتی در برگزاری نمایشگاه کتاب داشته و با توجه به مسئولیتش کارت‌های شناسایی افراد مسئول، ناشران و بازدیدکننده‌ها از جمله محسن هاشمی و قناد را نگهداری می‌کرده است. هاشمی بعد از دستگیری این فرد گفته: «من خودم وقتی از کسی پول می‌خواهم به من نمی‌دهند، چطور به این فرد پول داده‌اند؟»

قرض گرفتن تلفن، لپ‌تاپ و...
به‌اسم چه‌کسی؟ حسین کعبی

تیرماه ۹۵ فردی که با نام حسین کعبی از مردم کلاهبرداری می‎کرد، شناسایی و دستگیر شد. بعد از این ماجرا، کعبی درباره جزئیات این کلاهبرداری گفت: «شخصی با جعل کارت لیگ برتر فوتبال من، اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کرد که از نظر چهره، شباهت کمی به من داشت. در مدت اخیر چند نفر به منزل پدر من رفته و به دلیل کلاهبرداری، طلب پول کرده اند تا این که تعداد این اشخاص به حدود ۵۵ نفر رسید! شخص کلاهبردار، نه تنها پول بلکه تعداد زیادی تلفن همراه و لپ‌تاپ هم از مردم کلاهبرداری و قرض گرفته است.»

به‌دنبال کلاهبرداری در پوشش پاداش‌دادن به ملی‌پوشان والیبال
به‌اسم چه‌کسی؟ محمد رویانیان

بعد از صعود پرافتخار تیم‌ملی والیبال ایران به لیگ‌جهانی در سال ۲۰۱۳، فردی که خود را سردار رویانیان معرفی می‌کرده برای اعطای پاداش پنهانی به ملی‌پوشان با سرپرست تیم‌ملی والیبال تماس گرفته و شماره بازیکنان تیم‌ملی را خواسته است. اما در نهایت، تماس‌هایی که با بازیکنان گرفته شد، حکایت از چیز دیگری داشته است، چراکه فرد دیگری در تماس با ملی‌پوشان به دروغ اعلام می‌کرده که برای آزاد کردن چند زندانی کمک خواسته‌ایم و تاکنون سرپرست تیم‌ملی و رئیس فدراسیون مبالغ ۵۰۰ هزار تومانی و یک میلیون تومانی پرداخت کرده و شماره شما را هم برای جمع‌آوری اعانه در اختیار ما گذاشته‌اند!

راه‌اندازی خانه فساد به نام وکیل مهاجم تیم‌ملی
به‌اسم چه‌کسی؟ مهدی طارمی

در روز‌هایی که مهاجم پرسپولیس در اردو بود، ناگهان خبر از دستگیری یک جاعل حرفه‌ای همه را شگفت‌زده کرد. فردی که خود را به‌عنوان وکیل طارمی معرفی کرده بود تا بتواند از نام مهاجم تیم ملی سوء استفاده کند، با اجاره یک واحد آپارتمان لوکس در شمال تهران اقدام به راه‌اندازی خانه فساد کرده بود که با اعتراض همسایه‌ها و دخالت پلیس ماجرا برملا شد. در همین خصوص عبدالصمد ابراهیمی، وکیل طارمی گفت: «متأسفانه شخص مدنظر با استفاده از نام و عنوان جعلی، افرادی را فریب داده و مرتکب کلاهبرداری شده است. این فرد اقدامات زشت و خلاف شرع و عرف جامعه هم مرتکب شده است که بر همین اساس و با هماهنگی مهدی طارمی، شکایتی تنظیم و تسلیم مراجع قانونی خواهیم کرد.»

تقلید صدا و درخواست کمک مالی
به‌اسم چه‌کسی؟ بهرام رادان

ساخت صفحه‌ای به اسم رادان و تقلید صدای این بازیگر راهی بود که فردی برای کلاهبرداری به اسم او انتخاب کرده بود. معاون پلیس فتا درباره این کلاهبرداری گفته بود: «فردی که مقلد صدا بود با ساخت صفحه‌ای به اسم رادان و تقلید صدای او کاربران را فریب می‌داد و به این بهانه که مشکل مالی دارم از آن‌ها کلاهبرداری می‌کرد. وقتی این اتفاق افتاد رادان خارج از کشور بود و وکیلش این ماجرا را پیگیری می‌کرد.» با دستگیری این فرد مشخص شد او نه با چهره‌ای مشابه که فقط با تقلید صدا توانسته کلاهبرداری کند.

فروش آهنگ به اسم خواننده معروف
به‌اسم چه‌کسی؟ احسان خواجه‌امیری

چندین سال گذشته آهنگی در بازار موسیقی منتشر و فروخته شده بود که در آن از خواجه‌امیری به عنوان خواننده یاد شده بود، اما وقتی آهنگ پخش می‌شد خبری از صدای او نبود. خواجه‌امیری هم در واکنش به این کلاهبرداری نوشت: «همه جور کلاهبرداری دیده بودیم. این که به اسم آدم بیان آهنگ بدن بیرون دیگه نوبره. من هیچ آهنگ جدیدی بیرون ندادم. خدا این جوانان کلاهبردار رو شفا بده.»

«بازیگر شو» توسط «بهبود» سریال پایتخت
به‌اسم چه‌کسی؟ مهران احمدی

شرکت در کلاس‌های بازیگری «مهران احمدی» و انتخاب‌شدن توسط او برای هنرنمایی در سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی، وعده جذابی به نظر می‌رسید که آگهی آن در فضای‌مجازی در زمانی که سریال پایتخت از تلویزیون پخش می‌شد، منتشر شد. اما وقتی زمان برگزاری این کلاس‌ها فرا رسید و خبری از «مهران احمدی» نشد، مشخص شد که ماجرا کلاهبرداری بوده است. او با انتشار یک پست در اینستاگرام به سوء استفاده از نامش واکنش نشان داد و نوشت: «متاسفانه برخی افراد سود جو و فرصت‌طلب اقدام به نشر اکاذیب و برگزاری کلاس و انتخاب بازیگر در فضای مجازی کرده اند، آن‌ها با اسم بنده یا تشابه اسمی با من را داشته یا دارند که جعلی و دروغ است. از همین جایگاه اعلام می‌دارم که بنده فعلا در هیچ کلاس بازیگری در هیچ آموزشگاه یا موسسه‌ای و برای هیچ پروژه سینمایی تلویزیونی یا تئاتری در ارتباط با انتخاب بازیگر فعالیتی ندارم. خدا صبرمون رو زیاد کنه، واقعا متاسفم.»

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: