۰

چند نکته مهم برای انجام خانه تکانی ایمن

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با توجه به نزدیکی عید و آغاز خانه تکانی ها نکات ایمنی را در خصوص خانه تکانی ارائه کرد.
کد خبر: ۲۶۷۱۹۰
۱۲:۳۰ - ۰۵ اسفند ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با توجه به نزدیکی عید و آغاز خانه تکانی ها نکات ایمنی را در خصوص خانه تکانی ارائه کرد.

سید جلال ملکی با اشاره به اینکه برخی از شهروندان در این موقع از سال برای خانه تکانی عید اقدام می کنند، اظهار کرد: در این زمان از سال، برخی از شهروندان اقدام به خانه تکانی می کنند که رنگ و رویی تازه به خانه خود بدهند و به نوعی برای آغاز سال جدید آماده شوند. این اقدام گاهی با وقوع حوادث متفاوتی همراه می شود که اگر شهروندان پیش از آغاز خانه تکانی با آن ها آشنا باشند می‌توانند از وقوع بسیاری از آنها جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه مسمومیت با مواد تمیز کننده شیمیایی، سقوط از روی نردبام و.. از جمله این حوادث است، گفت: در استفاده از مواد شوینده چند مورد وجود دارد که شهروندان باید حتما به آن دقت کنند. حتما از مواد شوینده استاندارد استفاده کنند و هنگام استفاده از این شوینده ها، حتما اطمینان حاصل کنند که هوای محیط تهویه می شوند. همچنین می توانند از ماسک نیز استفاده کنند. شهروندان باید دقت داشته باشد که مخلوط کردن مواد شوینده شیمیایی با یکدیگر اقدام بسیار خطرناکی است، چرا که می تواند موجب آزاد شدن بخار سمی شود و افراد را درگیر کند. این بخار به ریه، پوست و چشم افراد آسیب جدی وارد می کند.

ملکی در ادامه با بیان اینکه در این موقع از سال باید نظارت بیشتری بر رفتار کودکان داشت، ادامه داد: زمانی که خانه تکانی انجام می دهیم، به خاطر شلوغ شدن محیط کمی از کودکان غافل می‌شویم که این می‌تواند برای آن ها خطرآفرین باشد. مثلا ممکن است قیچی، میخ، چاقو و.. روی زمین باشد و کودک با بازی کردن با آن ها برای خود خطر ایجاد کند. پس باید حتما هم به مرتب بودن محیط توجه کرد و هم وسایل خطرناک از دسترس کودکان خارج باشد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که مواد شوینده نباید در دسترس کودکان قرار گیرد چرا که ممکن است آن ها را با نوشیدنی اشتباه بگیرند و موجب مسمومیت آن ها شود.

ملکی با اشاره به خطر استفاده از نردبان‌های یکطرفه در خانه برای خانه تکانی اظهار کرد: کف بعضی از خانه ها سرامیکی است و استفاده از نردبان های یکطرفه روی این سطح خطراتی را در پی دارد. سطح سرامیکی بسیار لغزنده است و استفاده از نردبان های یکطرفه روی این سطح می تواند خطرساز باشد. بنابراین برای استفاده از نردبان باید از اتکای آن روی زمین اطمینان حاصل کرد. در زمینه استفاده از چهارپایه ها نیز باید از استاندارد و مقاوم بودن آن ها مطمئن شد. در غیر این صورت خطر سقوط از ارتفاع افراد را تهدید می کند و این خطر می‌تواند موجب ایجاد آسیب های جدی از جمله شکستگی ها شود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در ادامه در خصوص تمیز کردن طرف بیرونی شیشه های خانه نیز هشدار داد و گفت: بعضی وقت ها دیده می شود که فردی از پنجره خانه آویزان شده و در حال پاک کردن شیشه ها است. این افراد پنجره را به عنوان تکیه گاه در نظر می گیرند غافل از اینکه هر لحظه امکان دارد که سقوط کنند و جان خود را از دست بدهند. افرادی در زمینه پاک کردن شیشه های خارجی ساختمان ها تخصصی دارند که با تجهیزات لازم و کافی نسبت به انجام این کار اقدام می کنند. پس اگر شهروندان قصد دارند شیشه های بیرونی ساختمان ها را نیز تمیز کنند حتما باید از افراد متخصصی کمک بگیرند که تجهیزات لازم را دارند.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از مواردی که موجب ایجاد خطر در خانه تکانی می شود، برق کاری است. متاسفانه بعضی افراد که تخصص لازم را نیز ندارند اقدام به باز و بسته کردن لوستر ها می کنند. در این زمینه نیز حتما باید افراد آشنا با این مهارت در این خصوص اقدام کنند چرا که این اقدام برای افراد بی تجربه بسیار خطرناک است.

ملکی ادامه داد: همچنین پاک کردن پریزهای برق با دستمال های نمدار و خیس نیز از مواردی است که موجب برق گرفتگی می‌شود. بنابراین باید در این خصوص نیز نکات ایمنی لازم رعایت شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: