۰
جیمز تاون گزارش داد؛

حضور داعش در استان عراقی هم‌مرز با ایران

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به حضور داعش در استان دیالی عراق، نوشت که این گروه تروریستی در حال سو‌ء‌استفاده از اختلافات و ضعف هماهنگی میان اربیل و بغداد است.
کد خبر: ۲۶۵۴۷۳
۱۵:۴۵ - ۲۵ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به حضور داعش در استان دیالی عراق، نوشت که این گروه تروریستی در حال سو‌ء‌استفاده از اختلافات و ضعف هماهنگی میان اربیل و بغداد است.

گزارش اندیشکده آمریکایی «جیمز تاون» حاکی از آن است که داعش از اختلافات دینی و ضعف هماهنگی میان دولت فدرال در بغداد و دولت منطقه کردستان برای حفظ حضور خود در کوه‌های حمرین در استان دیالی سوء استفاده می‌کند.

استان الدیالی هم‌مرز ایران است.

پایگاه خبری «المعلومه» با انتشار ترجمه این گزارش نوشت: «استان دیالی محل تلاقی چهار استان عراق از جمله بغداد، سلیمانیه، واسط و صلاح الدین است. علاوه بر این، جاده هایی که از دیالی می گذرند می تواند به استان الانبار یا موصل منتهی شود. بنابراین، هر گروه مسلحی که بخواهد کنترل خود را بر آن مناطق تحمیل کند، باید در دیالی حضور داشته باشد».

بنا بر این گزارش، در این میان ، استان‌های سلیمانیه، واسط، دیالی با ایران همسایه هستند و دارای منطقه جغرافیایی ناهموار مشابهی هستند. این ویژگی‌های طبیعی، دیالی را به مکانی مهم برای دستیابی تروریست‌ها بویژه در کوه‌های حمرین تبدیل می‌کند؛ جایی که دامنه آن به سمت شمال غربی از مرز دیالی با ایران تا رود دجله امتداد دارد و از شمال از صلاح الدین و جنوب کرکوک می گذرد.

در ادامه این گزارش آمده است: «منطقه کوه‌های حمرین پایگاهی برای داعش برای انجام عملیات علیه نیروهای امنیتی عراق شده است. این تمرکز به این سازمان تروریستی کمک کرده است تا حملاتی را در حومه بغداد نیز انجام دهد، در حالی که روستاییان ساکن در کوه‌های حمرین گزارش می‌دهند که روستای الندی خارج از کنترل دولت عراق است و همچنان تحت نفوذ این سازمان است، تا جایی که کشاورزان به منظور اجتناب از انتقام‌جویی تروریست‌ها، ماهیانه ۵۰ دلار به عنوان خراج به داعش می‌پردازند».

بنا بر این گزارش، ​داعش در تلاش است تا از اختلافات فرقه‌ای و مذهبی در این منطقه برای دامن زدن به اختلافات سوء استفاده کند، در حالی که حملات این سازمان تروریستی و گزارش‌ها از تداوم نفوذ آنها در این کوه‌ها حاکی از ضعف هماهنگی امنیتی بین بغداد و اربیل در این منطقه است».

در پایان این گزارش آمده است: «دولت عراق باید اعتماد مردم محلی دیالی را بازگرداند و استان را کنترل کند و داعش را از بین ببرد و در عین حال مشکلات با منطقه کردستان را از طریق مذاکره برای تقسیم اراضی مورد مناقشه با مقامات کرد حل کند».

حملات جسته و گریخته داعش در مناطق مختلف عراق در حالی افزایش یافته است که گفته می‌شود ماموریت رزمی نیروهای آمریکایی در عراق پایان یافته است. بسیاری از کارشناسان، دلیل این حملات را آمریکا‌ می‌دانند که به دنبال توجیه حضور نظامی علنی در عراق است.

انتهای پیام

منبع: FARS NEWS
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: