۰

نامگذاری صنایع دستی اهوازِ شیعه به نام یک اقلیت!

در حالی که ثبت اهواز به عنوان «اهواز ملی مینای صبی» با انتقاد شدید افکار عمومی، نخبگان و علما مواجه شد اما اداره کل میراث معتقد است این نامگذاری، صنایع دستی خوزستان را مورد توجه قرار داده و آن را به فال نیک می‌گیرد!
کد خبر: ۲۶۵۳۵۹
۱۱:۵۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، حدود یک ماه گذشته شهروندان اهوازی با ثبت کمپینی در سامانه «فارس من» خواستار ابطال ثبت اهواز به عنوان «شهر ملی مینای صبی» شدند.

آن‌ها معتقد هستند: شهر اهواز دارای صنایع دستی مختلف و متنوع بسیاری مانند گلیم بافی، حصیر بافی، منبت‌کاری، عبا بافی، بوریا بافی، میناکاری و... است که علاوه بر برخورداری از شاخص‌هایی مانند بومی بودن، قدمت زیاد، ظرفیت تولید بالا و ... می‌توان اهواز را به نام آن‌ها معرفی کرد.

از طرفی شهرها بنا به اقتضای تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی دارای نشانه و یا سمبلی هستند که از آن‌ها به عنوان نماد آن شهر یاد می‌کنند و این نماد به صورت سمبلیک، شاخصه‌ای برای معرفی شهر به شمار می‌رود.

مخالفان می‌گویند: ثبت ملی و پاسداشت میناکاری صبی اقدامی ارزشمند است اما نمی‌تواند نماد و سمبل اهواز باشد و البته علاوه بر صائبین ، مسلمانان زیادی در صنف طلا و جواهرات به این حرفه مشغول هستند.

نامگذاری اهوازِ شیعه به نام یک اقلیت!

پایین آوردن تابلوی «اهواز شهر ملی مینای صبی»

بر اساس این گزارش، یکی از بدیهی ترین شرایط این ثبت داشتن حداقل بالغ بر 50 کارگاه مینای کاری فعال، کارگاه آموزشی، همچنین برگزاری نمایشگاه ویژه صنعت میناکاری و... است.

این در حالی است که به استناد داریوش احمدزاده رئیس اداره اندازه شناسی اوزان و مقایس‌ها اداره کل استاندار خوزستان تنها 12 واحد میناکاری را در شهر اهواز تایید می‌کند و می‌گوید: واحدهای میناکاری ما سنتی کار هستند و با یک تا دو نفر بیشتر کار نمی‌کنند و کار آن‌ها بیشتر جنبه هنری دارد.

اما ماجرای این ثبت به این جا ختم نمی‌شود و برخی از اصناف طلا و جواهرات صائبین در اهواز پا را فراتر از قانون گذاشته و بدون مجوز اقدام به بالا بردن تابلوی «اهواز شهر ملی مینای صبی» در بالای صنف خود کرده‌ بودند که با برخورد سازمان زیبا سازی شهرداری اهواز و دستور قضایی جهت پایین آوردن تابلو‌ها مواجه شدند.

سوال مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان!

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان از دو سال گذشته با ارسال داده‌های پر از ابهام و شائبه برانگیز به وزارت میراث پیگیر «ثبت اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی» شده است.

شهروندان اهوازی زمانی متوجه این ثبت می‌شوند که اداره کل میراث استان در خردادماه امسال این ثبت را به شهرداری اهواز جهت نصب تابلوی « اهوازشهر ملی مینای صبی» ابلاغ می‌کند.

اما مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان در واکنش به کمپین اعتراضی مردم در این خصوص می گوید این اثر در تاریخ 31 تیرماه سال 98 به ثبت رسیده چرا پس از دوسال درخواست ابطال حکم ثبت اهواز به عنوان شهر ملی میناکاری صبی مطرح شده اند؟

اما معترضین به این اقدام میراث فرهنگی معتقدند این صنعت دستی شرایط قانونی و حد نصاب لازم طبق استاندارد‌های میراث فرهنگی را ندارد؛ ضمن آنکه هویت شهر اهواز به عنوان دروازه تشیع یک هویت مذهبی اسلامی است و اضافه کردن پسوند صبی به این ثبت علاوه بر این که هویت شهر را زیر سوال برده است این صنعت را به نفع اقلیت خاصی مصادره کرده است.

در واقع میناکاری، صنعت بومی اهواز و اختصاص به این شهر دارد و علاوه بر این اقلیت مذهبی، توسط افراد دیگری نیز ساخته می‌شود.

نامگذاری اهوازِ شیعه به نام یک اقلیت!

انتقاد شدید علما به ثبت« اهواز شهر ملی مینای صبی»

بازتاب کمپین «ابطال ثبت اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی» واکنش‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و افکار عمومی معتقد بودند: هویت دینی و فرهنگی شهر اهواز نباید دستخوش اقدامات شائبه برانگیز شده و عنوان اهواز دروازه تشیع را به حاشیه ببرد، ضمن اینکه باید شرایط قانونی برای این ثبت در نظر گرفته شود و میراث فرهنگی استان باید پاسدار هویت فرهنگی شهر اهواز باشد.

نمایندگان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در انتقاد شدید به این ثبت خواستار ابطال آن و تجدید نظر وزارت میراث در این تصمیم شدند.

آیت الله محسن حیدری نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از ثبت اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی، گفت: نباید برند اهواز صنعت میناکاری صائبین باشد این عین توهین به مردم اهواز و مذهب تشیع است.

آیت الله کعبی عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان نیز درباره ثبت اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی، گفت: عده‌ای در قالب باستان‌گرایی به دنبال هویت‌های جعلی و تهاجم فرهنگی در اهواز هستند که این خیانت است و قطعا باید با این جریان برخورد شود.

در ادامه آیت الله عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه ثبت اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی به سرعت اصلاح شود، گفت: این یک نوع تحریف و بی‌توجهی به صنایع دستی ارزشمند و تاریخی اهواز است.

اظهارات یک بام و دو هوای اداره کل میراث

با وجود انتقادهایی صورت گرفته به این ثبت اما مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان می‌گوید: اجازه دهید تا ما به یک جمع‌بندی برسیم تا آنچه را که به صلاح مردم، شهر و حوزه صنایع دستی است، انجام دهیم.

وی می‌افزاید: این ثبت صنایع دستی خوزستان را مورد توجه قرار داده و شاید اگر ما هزاران بیلیورد تبلیغاتی می‌زدیم آنقدر تأثیرگذار نبود و ما این ثبت را به فال نیک می‌گیریم.

اظهارات مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان نشان می‌دهد این ثبت با مقاصد خاصی صورت گرفته و ظاهرا اراده‌ای برای مقابله با این تحریف تاریخی و حمایت از صنایع دستی اهواز وجود ندارد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: