۰

اولین مسجد زیر زمینی جهان در ترکیه+ تصویر

مسجد سانجاکلار، با معماری فوق مدرن خود در زیر زمین ساخته شده است که برای ساخت ان از غار حرا الهام گرفته است و به دلیل زیر زمینی بودن آن مناره ندارد.
کد خبر: ۲۶۵۳۵۰
۱۰:۱۶ - ۲۲ دی ۱۴۰۰

به گزارش «شیعه نیوز»، مسجد سانجاکلار در محله «بوبوک چکمجه» حومه شهر استانبول قرار دارد و حدود ٧٠٠ متر مربع مساحت دارد و در میان دشتی وسیع قرار گرفته است.

این مسجد توسط « امره آرولات» معمار معروف ترک طراحی شده است و وی در جشنواره معماری جهان، مقام اول را در معماری اماکن دینی به خود اختصاص داد. در سال 2012 میلادی ساخته شده است و جزء مساجد مدرن این کشور محسوب می شود.

طرح کلی مسجد سانجاکلار با الهام از غار حرا و با تلفیق طراحی ‌های عثمانی و اسلامی با طراحی ‌های مدرن، ترسیم شده است.

در ساخت این مسجد از سنگ خاکستری و بتن استفاده شده است. در ساختار پیچیده و نامرتب این بنا فقط سقف سنگی و یک مناره بلند از نقاط خاصی در اطراف محوطه قابل مشاهده است. مناره این بنا به شکل مستطیلی است که از زیر زمین بیرون آمده است.

این مسجد برای 650 نمازگزار ظرفیت دارد و عمق هفت متری زمین واقع شده است و به همین دلیل مناره ندارد.

اولین مسجد زیر زمینی جهان در ترکیه+ تصویر

اولین مسجد زیر زمینی جهان در ترکیه+ تصویر

 

طراحی فضای داخلی این مسجد فوق مدرن است و در سطحی پایین ‌تر از زمین قرار گرفته است. قطعات سنگی که داخل زمین به ‌صورت شیب ‌دار قرار گرفته‌ اند، ردیف‌هایی بلند و خاکی ایجاد می ‌کنند که به سمت ساختمان پایین می‌روند و استفاده از نور خورشید، فضای معنوی خاصی به این مسجد داده است. نمازخانه اصلی شامل یک کف و سقف بتنی لایه ‌ای است. چراغ‌ ها در زیر پله‌ ها قرار دارند و شکاف ‌های موجود در سقف، به راحتی فضا را روشن می کند.

با عبور از پله ها با ترکیبی از پارتیشن های بتنی، دیوارهای سنگی و استخر آب کم عمقی در قسمت ورودی مسجد قرار دارد.

نمازخانه بزرگی در مرکز ساختمان قرار دارد، در حالی که فضاهای کمکی از جمله لابی ، فضای نگهداری کفش و دستشویی در اطراف و پیرامون آن قرار گرفته اند.

انتهای پیام

 

منبع: SHABESTAN
ارسال نظرات
نظرات حاوی عبارات توهین آمیز منتشر نخواهد شد
نام:
ایمیل:
* نظر: